Browsing by referee "RATAJ, Michal"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Generování akustické hudby pomocí algoritmických postupůDos Santos Agostinho Filho, Gilberto(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-12Systematické kompoziční techniky byly využívány v průběhu celé historie Západní hudby, nicméně byl to až příchod osobních počítačů, který z algoritmické kompozice učinil běžnou součást soudobé hudební scény. V poválečném období došlo k rozvoji několika nových typů kompozičních technik (například využití náhody, stochastických modelů či číselných řad), které byly všechny silně ovlivněny rozvojem počítačové hudby. Práce analyzuje tři hlavní typy počítačových algoritmů, které bývají využívány za účelem vytváření hudební kompozice: algoritmy založené na pravidlu, stochasické postupy a umělou inteligenci. Hlavní pozornost je pak věnována vytváření akustického hudebního díla pomocí algoritmických postupů, zejména automatickému generování hudebních partitur a estetickým důsledkům spojeným s tímto druhem přístupu.
- Generovanie harmonického materiálu zo zvukových objektovKako, Patrik(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-14Táto bakalárska práca sa zaoberá kategorizáciou zvukových objektov a ich hodnôt, ktoré majú dosah na výsledok ich prevodu do nôt. Ďalej popisuje programy, ktoré sú určené pre potreby spektrálnej analýzy, poprípade jednoduchého prevodu z nahrávky zvuku do midi, a využitia algoritmického spracovania materiálu (computer-aided composition). V poslednej kapitole sú popísané transformácie vygenerovaného materiálu spektrálnych analýz do inštrumentálnej hudby. Sú tu popísané skladateľské techniky ako aditívna syntéza, horizontálna transformácia, ale aj môj skladateľský prístup využitia materiálu.
- Nahodilost v hudbě. Přehled současných možnostíDos Santos Agostinho Filho, Gilberto(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-07Nahodilost se stala nedílnou součástí technické palety současného skladatele. Existuje nepřeberné množství různých metod, jak v hudbě uplatnit nahodilost, od triviálního vrhu kostek až po komplexní stochastický systém: výsledky prostého hodu mincemi můžeme převést pomocí binárního systému (např. nota/ticho), různé hudební parametry či dokonce forma mohou být regulovány pomocí pravděpodobnostních distribucí, Markovovy řetězce mohou určovat celkový vývoj kompozice atd. Za účelem zdůraznění důležitosti těchto technik se tato práce nejprve zabývá historickým ohlédnutím za dějinami nahodilosti v hudbě 20. století, obohacenými náležitými hudebními ukázkami. Zmíněné techniky jsou následně probrány v kontextu současnosti se zaměřením na jejich relevanci v hudbě 21. století, ať už se jedná o hudbu akustickou či elektroakustickou nebo vytvářenou s či bez pomoci počítače.