Browsing by referee "SCHEJBAL, Milan"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Co dělá realismus reálným?Skala, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-14Práce je rozdělena na dvě části. V první se zabývá fenoménem realismu a realistických tendencí při tvorbě inscenance. Zkoumá vývoj tendence k realistickému zobrazení v průběhu historie se zvláštním zaměřením na moderní realismus režiséra Thomase Ostermeiera. Práce se snaží poznávat realismu ve společenském kontextu a pojmenovat jeho sociální funkci. Druhá část práce se soustředí na shrnutí autorovy osobní zkušenosti zejména při školní tvorbě a její reflexi v souvislosti s využitím realistických prostředků.
- Dokumentární divadlo a jeho využitíBurianová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-18Práce shrnuje různé pohledy na dokumentární divadlo v rámci divadelní tvorby. Cituje aktuální definice tohoto typu divadla a zamýšlí se nad jeho využitím. Z části vychází z filmové teorie, předkládá příklady divadelních inscenací, které vycházejí z dokumentárního materiálu a opírá se o některé příklady z dějin divadla. Dotýká sepojmů jako je Living newspapers, postdramatické divadlo, nebo metoda Verbatim. V druhé části práce autorka reflektuje proces své realizace dokumentárního zadání zdruhého ročníku studia. Kriticky hodnotí jeho výsledek a zamýšlí se nad problémy, které během práce vznikaly v souvislosti s dokumentárním divadlem. Na závěr hodnotí celkový přínos tohoto zadání pro své studium a rozvíjí tezi o výhodách a nevýhodách dokumentu jako východiska pro divadelní inscenaci v dnešním společenskémkontextu.
- Experience Grand-Guignol: popis projektu z hlediska dramaturgaKebrtová, Helena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-14Diplomová práce popisuje projekt Expérience Grand-Guignol, jehož součástí byl výzkum materiálu pařížského divadla Grand-Guignol (1897 – 1963) a absolventská inscenace v Divadle DISK, která představovala čtyři hry z repertoáru tohoto slavného divadla hrůzy, zasazené do rámce strašidelného domu. Projekt Expérience Grand-Guignol se prakticky zabýval možnými přístupy k historické látce Grand-Guignolu v dnešním kontextu. Zkoumal limity žánru a inscenační postupy, které jsou výhodné pro působení Grand-Guignolu dnes. Práce je rozdělena na tři části. V první je představen fenomén divadla Grand-Guignol, jeho stručná historie a teorie žánru čerpaná z dostupných pramenů. Druhá část je věnována detailnímu popisu příprav a realizace projektu. Jsou představeny čtyři uváděné inscenace i výtvarně-dějový rámec, do které jsou zasazeny. V poslední části se nalézá úvaha nad strachem jako součástí účinku divadelního představení, shrnutí postřehů o inscenování Grand-Guignolu, které se vyjevily na základě praktického výzkumu, a zhodnocení projektu.
- Herecká postava a žánrVodochodský, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-18Diplomová práce se zabývá procesem tvorby herecké postavy a role v různých žánrech a stylech. Autor se zde opírá o odbornou literaturu, kterou následně zasazuje do popisu vlastní zkušenosti během zkoušení. Autor dále zkoumá, zda je herecká metoda K. S. Stanislavského uplatnitelná pro současné divadlo. V závěrečné části autor reflektuje nové poznatky a hodnotí jejich celkový přínos pro své budoucí směřování.
- Hostující režisér v českých divadlechTyc, Mikoláš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-06Disertační práce s názvem Hostující režisér v českých divadlech je reflexí mé divadelní činnosti a mých zkušeností během posledních šesti let. V prvních dvou kapitolách se věnuji fenoménu hostování v českých divadlech, kdy dvě třetiny současné české divadelní produkce v „kamenných“ divadlech vznikají díky hostujícímu režisérovi – a věnuji se nárokům, které takový provoz na režiséry, herce a divadla klade. V dalších kapitolách pak popisuji pracovní zázemí v konkrétních českých a moravských divadlech – věnuji se Jihočeskému divadlu, Moravskému divadlu Olomouc, Východočeskému divadlu Pardubice, Švandovu divadlu, Buranteatru a nakonec Městskému divadlu v Brně. V předkládané práci jde o reflexi konkrétních inscenací, na kterých jsem se podílel jako režisér, ale ve stejné míře jde i o obecný pohled na současný stav jisté části českého divadla. Na konkrétních příkladech dokládám, jak obtížně se hledá a udržuje rovnováha mezi vznikem nové divadelní inscenace a řešením každodenních provozních problémů v divadlech. V závěru pak shrnuji prožité zkušenosti s tím, že žádná smysluplná divadelní práce a z ní plynoucí kvalitní inscenace nemůže vznikat bez vzájemného respektu, bezpečné provozní základny a skutečně ovládnuté profese všech zaměstnaných a zainteresovaných osob.
- Hranice mezi přirozeností a stylizacíGatialová, Michala(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-18Diplomová práce zkoumá pojmy přirozenost a stylizace, hranici a případnou souvislost mezi nimi. Autorka se v první části pomocí literatury a jiných zdrojů pokouší rozklíčovat význam těchto pojmů, podepřít svá tvrzení o použité zdroje a pomocí teoretických poznatků vysvětlit, jak postupovat k dosažení obou stavů při práci na postavě. V druhé části pojmy popisuje v praxi a konfrontuje je se svými osobními zkušenostmi studentky ve školním divadle Disk a později v profesionálních divadlech. Na konkrétních případech popisuje, jak postupovala při studiu postav, hledala hranici únosnou pro daný žánr a jak aplikovala své poznatky získané během studia v různých žánrech a inscenacích.
- Režisér a textHolec, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-19Diplomová práce se zabývá vztahem režiséra a divadelního textu v jeho různých podobách. V teoretické části vymezuje základní teatrologické pojmy, které se vztahují k části praktické. V té analyzuje tři inscenace a pomocí metody komparace zkoumá na základě několika kritérií úlohu režiséra během přípravy a inscenování jednotlivých forem dramatického textu.
- Rovnováha vnitřního a vnějšího při tvorbě postavyKučera, Jáchym(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-01-08Cílem mé práce je najít a pokusit se popsat balanc mezi vnějším projevem a jeho vnitřním opodstatněním při herecké práci. Může působit vnějškový herecký projev bez vnitřního prožitku? Je právě ona vnitřní energie to, co nás na hercích baví? Nakolik je to zdařilé předstírání, nebo herec jakožto člověk v situaci „sám za sebe“. Ale proč nás baví herce sledovat, zatímco je skutečně jen sledujeme a posloucháme, tedy nahlížíme na ně pouze z vnější perspektivy? To vše se snažím rozebrat přes můj vlastní přístup k hereckým úkolům a také skrze zkušenosti nabyté během zkoušení a reprízování absolventských inscenací v divadle DISK, tedy poslední možnosti zkoušet divadlo v „mírném bezpečí“ školních zdí.
- Scénické ztvárnění existenciálního dramatuBurianová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-18Práce je reflexí osobní zkušenosti autorky se scénickým ztvárněním her Žena z dřívějška a Arabská noc Rolanda Schimmelpfenniga a her Opilí a Letní vosy nás štípou už v listopadu Ivana Vyrypajeva. Slovo „existenciální“ v názvu práce především poukazuje na důraz, který autorka kladla na existenciální témata při výkladu textů a při jejich scénické realizaci. Práce se snaží sledovat, jak se autorem zvolený způsob výpovědi promítá do inscenačních řešení a snaží se odpovědět na otázku, jak lze vypovídat o něčem tak subtilním a racionálně neuchopitelném, jako je existenciální prožitek člověka.
- Tvorba komediální a dramatické postavyJavořík, Viktor(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-14Ve své diplomové práci se zabývám tvorbou komediální a dramatické postavy. Práci stavím na porovnávání shod a rozdílů v jejich tvorbě. Vycházím ze svých dosavadních hereckých zkušeností a poznatků získaných v průběhu studia na Divadelní fakultě Akademie múzických umění a během zkoušek a reprízování klauzurních představení oboru Herectví činoherního divadla, či inscenací na profesionálních scénách. Domnívám se, že jsem spíše komediální herec, a proto jsem zvolil téma, které mně pomůže utřídit si náhled nejen na herectví obecně, ale zejména uvědomit si svoje schopnosti, možnosti, překážky i limity, které tvorbu komediální i dramatické postavy ovlivňují. Svou práci jsem také podložil odbornou literaturou, se kterou jsem se seznámil v rámci studia na vysoké škole.