Browsing by referee "SMOLÍK, Robert"
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
- Autorská práce s materiálem v divadelním a nedivadelním prostoruBenešová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-02-07V rámci svého magisterského projektu Koupelny jsem se podílela na vzniku několika performancí a inscenací v koupelnách soukromých bytů a v divadelním prostoru. Hlavním obsahem mé diplomové práce je tedy reflexe těchto osobních zkušeností, které se opírají především o práci s autentickým materiálem jako významným inspiračním zdrojem. V první části textu se věnuji deseti krátkým performancím v netradičním prostoru (v koupelnách), které vznikly v letech 2009-2011. Zabývám se zde řešením jednotlivých performancí z pozice autora a performera. Na závěr této části kladu důraz zejména na komunikaci s diváky v rámci akcí v konkrétním prostoru a srovnávám vlastní přístup s metodami jiných umělců. Druhá část práce je zaměřena na projekty, které jsem spolu s dalšími tvůrci realizovala v divadelním prostoru na základě zkušeností z performancí v koupelnách. Analizuji zde vývoj tvůrčího procesu a hledám souvislosti s experimenty v autentickém prostoru.
- Brazílie, Česká republika setkání loutek Benedito a Pimprle, studie na kulturní setkání dvou stylů loutkového divadlaConti Padao, Gilberto(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-20Práce zamýšlí ukázat střet brazilské a české kultury prostřednictvím analýzy a srovnání forem loutkového divadla "mamulengo" z Brazílie (Recife, Pernambuco) a české tradiční lidové loutky. kad ý ze směrů byl ovlivněn jinými podněty a má svou vlastní historii, oba se vyznačují velmi specifickými rysy a výraznými osobnostmi. Střet těchto kultur lze nalézt i v mé práci s loutkami, kteou jsem začal v Brazílii a nyní v ní pokračuji v České republice. Jak výroba, tak i můj způsob přemýšlení o divadle, se během posledních tří let změnily na základě mého magisterského studia na DAMU pod veedním Petra Matáska. Mé zkušenosti z různých festivalů, workshopů a spolupráce se skupinami jako Bread and Puppets jsou popsány v práci. Dále se zaměřím na celkový výsledek této práce a podrobnosti ohledně projektů. Tato práce, stejně jako čas, který jsem věnoval výzkumu, je z velké části zaměřena na hledání mon ostí a zkoušení s marionetami, přípravu a zdokonalení mého uměleckého jazyka. Vzhledem k tomu, e nadále iji a tvořím projekty v Evropě, v mé práci lze najít třetí směr, ani brazilský, ani český - jde o střet dvou škol a způsobů přemýšlení.
- Divadelnost barokaKotrbová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-19Ve své práci se zabývám divadelností barokního slohu. Považuji ji za zásadní vlastnost tohoto období, jeho umění a svým způsobem i myšlení. V práci se tento názor pokusím doložit. Na příkladu tří církevních staveb na území Čech a Moravy dokazuji svá tvrzení a vysvětluji, v čem tato divadelnost spočívá. K rozboru záměrně volím tři velmi odlišné stavby – kostel sv. Michaela v Brně, Svatou Horu v Příbrami a poutní chrám Panny Marie Dobré rady u Nových Hradů. Čím více se od sebe jednotlivé stavby liší, tím širší možnosti při dokazování tvrzení mi skýtají.
- Fenomén bíléVítek, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-22Tato diplomová práce popisuje fenomén bílé barvy z hlediska kulturního kontextu západního světa. Hlavním tématem je hledání bílé barvy ve výtvarném umění a bílá v divadle jako výrazový a výtvarný prostředek. Zabývám se funkcí této barvy v divadle z pohledu, ze kterého se může vzhledem k divadelní konvenci jevit zcela nedivadelní, a přesto je v současné době hojně používaná. Naopak v umění se bílá stala konvenční barvou pro galerijní prostor 20. století. V praktické části práce reflektuji dva divadelní projekty, na kterých jsem se podílel v divadle DISK jako scénograf. V projektech hledám leitmotiv bílé barvy a zdali se dá mluvit o motivu, který utváří můj výtvarný rukopis.
- Hračka v divadle – objekt, loutka nebo hudební nástrojRomanova, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-19Bakalářská práce je věnována fenoménu hračky v současném alternativním divadle a experimentální hudbě. Hračka se tady považuje nikoli za rekvizitu, ale za rovnocenný prvek v inscenaci. Práce se soustřeďuje na tři možnosti existence hraček na jevišti, které jsou v současném divadle nejrozšířenější – hračka jako objekt, jako loutka a jako hudební nástroj. Teoretická část vymezuje pojem hračky jako široký rozsah předmětů, rozebírá inscenace, ve kterých se hračky používají různorodými způsoby, a projednává jejích významotvornost v souvislosti k daným kontextům. Praktická část reflektuje využití hraček v osobních projektech a popisuje atypické situace, kde se význam a role hračky přepíná mezi objektem, loutkou a hudebním nástrojem.
- Komunikace obrazemBělochová, Vendula(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Autorka práce se zabývá vizuálním obrazem, jazykem obrazu a způsobem komuni-kace obrazu. Téma je vztaženo k autorské inscenaci Veduty (autorský tým Vendula Bělochová, 3. roč. SC ALD, Jan Tomšů 2. roč. SC ALD), kde mezi divákem a perfor-merem vzniká vizuální obraz jako výsledek jejich společného nonverbálního dialogu. Autorka zkoumá tento obraz na základě analytické metody Rolanda Barthesa, určuje možnosti čtení tohoto obrazu a pojmenovává jazykové jevy, které daný obraz obsa-huje. Výsledkem práce je označení jazyka obrazu za poetický, z čehož vyplývá, že výsledek komunikace dvou účastníků inscenace Veduty je společnou vizuální básní.
- Komunikace v procesu a na jevištiStará, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-11Ústřední témata mé bakalářské práce představuje komunikace jako základní motivace tvůrčího procesu a projevu. V teoretické části se zabývám inspiračními zdroji. Proč jsem se rozhodla být na scéně a zvolila jsem si jako komunikační prostředek "živou" kresbu na projekci. V praktické části se snažím rozebrat dva projekty (Duel/Duet, Mouchoirs), ve kterých jsem aplikovala "živou" kresbu za použití multimediální sestavy tagtool na projekci a hledám, nakolik komunikace ovlivňuje výsledný tvar.
- Live Cinema a divadloUhlíková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18V této bakalářské práci se zabývám popisem, analýzou a reflexí svého bakalářského absolventského projektu – inscenací Moře klidu v divadle Disk v sezóně 2018/2019, na které jsem spolupracovala se studenty režie Štěpánem Gajdošem, Ludvíkem Pízou, studentem scénografie Ondřejem Menouškem a studenty herectví třetího ročníku herectví Katedry alternativního a loutkového divadla (vedoucí ročníku Petra Tejnorová). Inscenace vznikla pod odborným vedením MgA. Jiřího Adámka, Ph.D., MgA. Jana Bažanta PhD. a MgA. Petry Tejnorové, Ph.D. Mým cílem je popsat a zreflektovat svou praktickou zkušenost od přípravného a tvůrčího procesu až k výslednému tvaru. Věnuji se jak scénografii, tak režijně-dramaturgické práci i specifickým otázkám herecké práce, neboť všechny tyto faktory považuji v této práci za zcela nezbytné a nepostradatelné.
- Loutkové divadlo pro nedětského divákaStrýček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-20Cílem této diplomové práce je podat teoretickou zprávu o současné podobě profesionálního loutkového divadla pro (ne)dětského diváka v České republice. Nejedná se o komplexní vědeckou studii, ale o snahu vytvořit na základě podkladů od zástupců těchto jednotlivých statutárních loutkových divadel v ČR alespoň základní přehled pro všechny, kdo se – ať už ze studijních nebo jiných důvodů – snaží zorientovat v hlavních oblastech a principech jejich tvorby. Tato diplomová práce navazuje na mou bakalářskou práci Malé/ Velké loutky, ve které se problematika diváckých skupin objevila poprvé, a zasazuje ji do širšího kontextu. Text obsahuje pokus o vymezení termínů dětský a nedětský divák, příklady typů tvorby pro dané diváky, krátkou historii jednotlivých profesionálních statutárních loutkových scén u nás a momentální způsob jejich profilace. Závěr této práce doplňuje mé subjektivní hodnocení problematiky na základě mých praktických zkušeností s těmito druhy tvorby.
- Možnosti inscenace mytických příběhů přírodních národů z pohledu scénografaČerná, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-15Tato práce mapuje přípravu inscenace Drink coffee, ride reindeer, jež probíhala od léta 2013 do léta 2014. Téma inscenace vychází ze severské mytologie a tradic. Autorka zde uvádí jakým způsobem sbírala materiály k přípravě své první autorské inscenace a popisuje jak z nich posléze vytvářela kostru příběhu. Snaží se nabídnout dostatečný vhled do způsobu uvažování nad daným tématem, popisuje jak vyhodnocovala důležitost jednotlivých fragmentů a také jakým způsobem se postavila k práci s herci a režijní složce, jež pro ní byla nová. Samostatnou kapitolu pak věnuje scénografii a její podobě, nicméně nabízí i průběžný vhled do vizuální složky v rámci celého textu. Práce obsahuje popis všech fází vývoje příběhu, dává nahlédnout i cesty, jež byly neschůdné, a zdůvodňuje proč tomu tak bylo. Nabízí vhled do způsobu autorčina myšlení a na závěr je podrobuje rekapitulaci, ve které se snaží odhalit nedostatky a třecí plochy, jejichž nápravě se chce věnovat v budoucích projektech.
- O pohledu do scénických krajinRajnišová, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-19Tato diplomová práce si klade za cíl propojit pojmy krajina – divadlo – aparát - obraz a rozebírá jejich vzájemné vztahy z různých pohledů a perspektiv. Téma pohledu do krajiny, na obraz nebo na divadlo se tu pokusím reflektovat v jednotlivých kapitolách. V úvodu poprvé nastolím skrze performance Sun & Sea myšlenku různých perspektiv, také zde uvedu fenomén krajiny a obrazu. V první části, která pojednává především o odpoutávání spoutaných obrazů, rozeberu obraz v jeho parametrech a postupném vývoji od renesančního cetnrálního vidění světa, přes rozvolněné baroko až po modernu, která je dobou rozvoje optických aparátů a technického obrazu. Toto období aperspektivního vnímání generuje odpoutané obrazy. V druhé části se zaměřím na fenomén krajiny jako živého aparátu, v jednotlivých etapách zevrubně popíši vývoj vztahu člověka k ní potažmo k divočině. Skrze tvorbu Olafura Elliassona dojdu k pojmu scénická krajina. V poslední části se budu zaobírat scénickou krajinou jako samostatným aparátem a to aplikuji na divadlo. Divadlo jako ostrov nastíním za pomoci autorského představení Pustý ostrov chrání 15.000 obyvatel a v návaznosti na izolovaný ostrovní systém zmíním vztah divadlo = krajina. Pozice pozorovatele a pozorovaného v těchto dvou aparátech mě dovede k Odpoutanému divadlu a Odpoutanému divákovi. Na závěr se vrátím k pohledovým perspektivám a zmíním dva komplexní způsoby nazírání celku. Ideální pole a divočina zde budou popsány ve své fungující protilehlosti.
- Obraz a jeho rám v (ne)divadelním prosto ruSyrůčková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-11Bakalářskou práci člením do třech hlavních kapitol. První část mapuje studium teoretických pojednání, ze kterých čerpám definice klíčových pojmů pro další práci o uměleckém obraze a jeho rámu. Část následující je pak exkurzem do dějin umění, kde si připomínám oblasti, které mě ve vlastní tvorbě provázely a inspirovaly. Kapitoly se zabývají fenoménem uměleckého obrazu v jeho různých pojetích a formách. Na pomyslné lince se zde potkávám s obrazem malířským, fotografickým a filmovým. Mou snahou pak bude na základě komparace ve třetí části vymezit obraz divadelní a to na příkladu realizovaných projektů.
- Obsese a sběratelstvíJansová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18Autorka práce se zabývá obsesí sbírání a shromažďování předmětů, která se stává inspirací pro její uměleckou tvorbu. Zkoumá aktivitu z psychologického hlediska, jako nemoc a její následky. Mapuje fenomén sběratelství, zkoumá jeho hranice, ale také jeho rizika. V teoretické části jsou shrnuta témata bádání, kterých se studentka dotýkala při práci na svém praktickém výstupu při přípravě projektu ,2,5g obsese' a při instalaci na téma To se ještě bude hodit. V další části této práce je také zmínka o umění art brut, o jeho zakladateli a dalších tvůrcích, kteří se k tématu praktické části bakalářské práce stali jednou z inspirací, stejně jako se stali podnětem k praktické části práce. V poslední kapitole jsou popsány procesy praktické části, průběh a také vývoj jednotlivých projektů. V prvním případě spolupráci scénografa, režiséra a herce při zkoumání konkrétní obsese, ve druhém pak spolupráci s další výtvarnicí a v poslední části popisuje práci s různými materiály a využití různých objektů jako stavebních prvků pro scenografii.
- Od rituálu k RituáluFendrych, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-15Práce se zabývá osobním pohledem na pojem rituál v kontextu aktivního divadelního prostředí i všedního života. Pokouší se také najít praktické příklady rituálů, ty porovnat a uvést je do souvislostí. Komplexnost práce vede k systematizaci jednotlivých aspektů rituálu až k rituálu, který má osobní autorský význam.
- Porovnání scénografického přístupu v autorské inscenaci a inscenaci s klasickou literární předlohouKrištofovičová, Daša(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-18Diplomová práca rieši porovnanie scénografického prístupu pri práci na autorskej a interpretačnej inscenácii. Zaoberá sa porovnaním autorského a interpretačného divadla a prácou scénografa pri oboch druhoch inscenovania. Analyzuje postupy použité pri rôznych inscenáciách oboch žánrov, ktoré autorka použila. Práca je sprevádzaná vlastnými úvahami o práci na konkrétnych popisovaných inscenáciách. Jej súčasťou je autorkina reflexia vlastného umeleckého výkonu a jednotlivých momentov praktickej realizácie, prostredníctvom ktorých autorka overuje teoretické prístupy. Fotografická príloha je súčasťou textu práce. Na konci práce sa nachádzajú textové prílohy. Súčasťou práce je aj DVD, kde sa nachádzajú záznamy niektorých v texte spomínaných inscenácií, prípadne iné súbory, ktoré nie je možné reprodukovať v tlačenej podobe diplomovej práce.
- Princip DIY v objektovém divadleKamarova, Maryia(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-17Tato bakalářská práce se zabývá výzkumem v oblasti objektového divadla s důrazem na jednoduchost a multifunkčnost prostředků a objektů, které se používají ve scénografické tvorbě. Každodenní estetika a vlastní zkušenost jsou v tomto výzkumu klíčové. Teoretická část rozebírá vývoj role objektu v umění 20. století, tendence k propojování života a umění; analyzuje DIY kulturu a problematiku vztahů produkt - funkce - užitek. Princip DIY se aplikuje na umělecký kontext a praktická řešení. Praktická část reflektuje autorský výzkum prostředí a rozebírá konkrétní etapy práce nad projektem Slepá ulice neboli Deadend, což je inscenace, inspirována životem města a životem ve městě.
- Princip tarotu ve scénické a herecké tvorběKis, Fedir(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-17Základním tématem této bakalářské práce je možnost chápání divadla v principu výkladu tarotových karet. Jak se pojí divadelní výklad s výkladem karet. Jakou zodpovědnost má divadelní tvůrce při výkladu scénického a hereckého díla. Jak přijímat rady či vize. Toto téma jsem si zvolil proto, že mne zajímají možnosti divadla, které dokážou něco ovlivnit nebo dát člověku nahlédnout z jiné perspektivy a tím mu dát možnost vidět věci z jiného úhlu, než jak je sám zvyklý. Na svých praktických zkušenostech zde reflektuji svoji cestu k pochopení etiky tvůrce. Čím jsem se míjel se zamýšleným cílem a jak jsem při svém studiu na DAMU objevil určité principy, které jsou otevřené jako výklad tarotu. Práce se zabývá teoretickým základem, z něhož tento princip vychází. Jak se ptát a jak klást svojí tvorbou odpovědi. Tarot je hra s asociacemi, které otevírají cestu interpretacím. Setkání s tarotem je vždy nějak významné ať k němu přistupujeme jako ke hře, zábavě, nebo v něm hledáme hloubku, vždycky dokáže promluvit, pokud se umíme zeptat a Stejně tak věřím že totéž umí i divadlo.
- Prostor pro rituál ?Straub, Mathias(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17V první části práce pomocí kulturní antropologie, religionistiky a teorie performance objasňuji základní rysy rituálu a spojitosti mezi rituálem a divadlem. Ve druhé části analyzuji různé faktory, které při tvorbě rituálu hrají důležitou roli. S těmito faktory následně pracuji při analýze své vlastní rituálně-divadelní tvorby na příkladech projektů: Hudební modlitba Lety 1942 (divadlo Ponec ? Praha, CZ, 2014) a instalace a performance Memories (HISTeRIA festival ? Gračišče, SL, 2013).
- Prvky rituálu v autorském divadleSilich, Sviatlana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-15V této bakalářské práci se budu zabývat prvky rituálů v autorském výtvarném divadle. Vysvětlím výběr tématu, můj vztah k němu a jeho propojení s rituálem. Zanalyzuji dva vlastní realizované projekty, ve kterých se objevuje téma smrti a prvky rituálu. Krátce popíšu, jak jsem na téma pohřbů přišla a jaké byli zdroje inspirace. Jednotlivé kapitoly věnují tvorbě umělců, kteří mne zvlášť inspirovali k vytvoření Styx. Zamyslím se nad souvislostmi mezi vlastní tvorbou a například divadelní teorií Antonina Artauda či jiných umělců (Paradžanov, AKHE, Jodorowsky). V první části vysvětlím výběr tématu a inspirační zdroje, budu se krátce zabývat definicí rituálu a jak s tím souvisí - sleď pod kožichem. Dál je text práce rozdělen do dvou částí - experiment s průvodem a realizace ve fotokomoře V části Čtyři rozplynutí. Průvod krátce popíšu, jak to nedopadlo. V další části je popis hledání prostoru, praktické přípravy, zkoušení a realizaci rituálů ve fotokomoře, výběru jednotlivých složek, a průběh představeni. V závěru se snažím shrnout dosažené zkušenosti a výsledky, a reflektuji, jaké nové možnosti tvorby se mi otevřely. V obrazové příloze jsou fotografie průběhu příprav a výsledných inscenací i analogie s inspiračními zdroji.
- Psychedelie v loutkovém divadlePáník, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-15Psychedelie v loutkovém divadle se zabývá zjišťováním znaků psychedelického divadla, zkoumáním jejich výskytu v různých divadelních žánrech a formách. Popisuje je teoreticky a posléze i na příkladech konkrétních inscenací. V praktické části reflektuje vlastní tvorbu a metody, které se pro takovou tvorbu hodí.