Browsing by referee "TÄUBELOVÁ, Kristýna"
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
- Crying OrchestraStyk, Dominik(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-17V tejto bakalárskej práci sa venujem autorskému projektu Crying Orchestra; procesu vzniku, výskumu z ktorého vychádza a zasadeniu do kontextu mojej predchádzajúcej tvorby. V prvej kapitole predstavím jednotlivé etapy výskumu a popíšem ich vplyv na koncepciu projektu. Ďalej vysvetlím nadväznosť projektu na moju predchádzajúcu tvorbu, od ktorej je neoddeliteľný. Uvediem niekoľko príkladov a pokúsim sa načrtnúť jednotlivé spojnice. V poslednej časti popíšem proces vzniku performatívnej inštalácie Cry or Die, ktorá je zároveň zhrnutím cieľov projektu Crying Orchestra.
- Divadlo v exteriéruŠtěpán, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-11V bakalářské práci představuji celkem čtyři divadelní projekty, které mají jeden společný prvek a tím je otevřený prostor nebo-li plenér. Hledám další propojení všech čtyř projektů a ostatních, které jsem za dobu studia realizoval. Vytvářím si slovník cizích slov a pojmů, které se vztahují k práci v otevřeném prostoru. Většina mých projektů se odehrává venku, rád nacházím lokace a stavím svoje vize. Projekty spojuje filmový svět a jeho střihovost jako dramaturgický styl, ale zároveň jeho vizuální stránka jakou je fikce. Kočovnictví nebo jiným slovem nomádství je rovněž silnou propojovací linkou projektů. Cestování z místa na místo a objevování nových technologií a možností je dalším z nálezů této práce.
- Divák – performance – výtvarná instalaceGsöllhoferová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-20Závěrečná magisterská práce se zabývá pojmy divák, performance a výtvarná instalace v kontextu scénografické tvorby, jejich prolínáním a vzájemným doplňování se za účelem komplexního nahlédnutí uchopené látky. Prostřednictvím těchto tří termínů mapuji svou cestu od tradičního divadelního jazyka k vyjádření více alternativnímu. Tento oblouk je popsán na příkladech z mé vlastní zkušenosti a osobních poznatků, které jsem v posledních letech ve své praxi získala. Text je členěn do tří částí: úvodní formálně-tematické, části věnující se vlastním vybraným projektům a jejich analýze a závěrečné části popisující roli a pozici scénografa na základě osobních zkušeností.
- Drobné.Havlová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-19Práce se zabývá formátem divadla pro malý počet diváků a především komunikací s divákem v těchto komorních inscenacích. Ty jsou nejprve rozděleny do kategorií a následně jsou některé z nich popsány na konkrétních příkladech jiných autorů i na vlastních projektech. V závěru jsou shrnuty postřehy získané během studia a výzkumu k této bakalářské práci.
- Jeden nebo dva scénografovéBrejcha, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-22Práce se pokouší srovnat a zhodnotit zkušenosti autora z průběhu magisterského studia. Na vybraných šesti inscenacích srovnává tři typy divadelních představení – divadlo velké scény (představení Plné ruce revoluce a Cejch), divadlo loutkové scény (představení Slzy ošlehaných mužů a Frankenstein) a autorské divadlo (představení Proroctví severoamerických indiánů a Cern). Zkoumá jejich specifika, výhody a nevýhody.
- Jelen a stvoření světaHernández Díaz, Fortuna Eugenia(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-22Tato práce je úvahou nad třemi projekty seskupenými pod jménem Modrý jelen, jehož osami jsou huicholský mýtus stvoření světa a putování. Počínaje těmito dvěma řádky autorka zkoumá výše zmíněné projekty, a bude protkávát příběh o pouti, jako umělecké metody, s využitím mýtů jako zdroje inspirace a se zásahem do krajiny.
- Kresba + jevištěBartůňková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-22Ve své diplomové práci zužuji téma ilustrace ve vztahu ke scénografii, popsané v mé bakalářské práci, na téma kresby v performativním umění. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části si kladu za cíl definovat stěžejní pojmy pro zvolené téma. Následně je zasazuji do divadelního kontextu, nastiňuji historický vývoj užití kresby v performativním umění a uvádím současné příklady z oboru. V rámci této části zmiňuji některá konkrétní díla, umělce a umělecké skupiny, které se těmito výrazovými prostředky zabývali či zabývají. Druhou částí práce je pak reflexe vlastní praktické tvorby, která vznikla za dobu mého magisterského studia. Pomocí svých zkušeností a poznatků se zde pokouším podložit tvrzení z části teoretické.
- Loutky na pokraji viditelnostiMigač, Dominik(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-19V této práci bych se chtěl věnovat úvahám o mém autorském představení µSputnik na kterém jsem pracoval od března 2015 do ledna 2016. Inspiruje historickými událostmi studené války. Dotknu se i předešlého projektu MicroDěj“ (2014) které předcházelo. Také se chci psát o divadelním prostoru „MicroMikro“ do kterého je µSputnik koncipován. Jak MicroMikro tak µSputnik vznikali současně, pojednávání o vzniku těchto věcí se tedy budou prolínat. Bude se jednat o znikaných samotných myšlenkách, dramatizaci příběhu, technické řešení, výrobu, ale i problematiku střídání diváku, zkoušení, propagace a grantů. Zhodnotím, co mi práce přinesla a jak budu postupovat jinak v budoucích projektech. Dále bych se chtěl věnovat loutkám na hranici viditelnosti obecně a dílům jiných autorů. Probrat nejen formát, který jsem zvolil já ale i jiné pohledy do mikro světa.
- Můj vztah k loutceValášková, Edita(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-17Tato bakalářská práce má za cíl zreflektovat mé divadelní zkušenosti, ať už divácké, nebo herecké v loutkovém a objektovém divadle. Popisuji rozdíl vztahu k loutce, která je předem vyrobená, a k té, kterou si vyrobím sama. Popisuji, jaká byla moje cesta k loutkovému divadlu, proč jsem se pro něj rozhodla, proč jsem ho na chvíli opustila a jak jsem se k němu nakonec vrátila.
- Mutation of the Human Body in Performative ArtKomasa, Zofia Urzula(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-19Thinking through body about creating performance – master thesis paper based on two years of Master Studies on Directing on Devised and Object Theatre on Academy of Performing Arts in Prague, containing terms of body as a topic, material and performative tool. Analysis of plays done by author between 2016–2018 : 99–9 ( premiere January, Prague, 2017 ) HernameisSandy ( Premiere May, Prague, 2017 ) , Crying zone ( Premiere January, Prague, 2018 ) Fragile handle with care( Premiere June, Prague, 2018 ) photo.synthesis ( Premiere July, Warsaw, 2018 ) Questioning where future will bring author’s way of thinking about body. Author’s artistic therapy through the notion of her body, their body, our body on stage.
- Objekt v interakci s divákemStránská, Marianna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-02-07ANOTACE Tato diplomová práce není vědeckou prací čí historickou rešerší, je především reflexí mé vlastní praxe, tedy mé umělecké tvůrčí činnosti zaměřující se na diváka v interakci s objektem. Klíčová slova - divák, objekt, interakce, komunikace, zážitek, zkušenost, sen, imaginace, dětství, hra, kolaborace, happening, instalace, performance, site specific, "komunikační hra", Tato diplomová práce je rozdělena v zásadě na tři hlavní části: kontext, praxe a reflexe. První část reflexe / souvislosti přináší úvahu nad dnešní formou divadla jako svébytným a nenahraditelným médiem schopným uspět v dnešním zrychleném světě internetu a televize. Ptá se, jak by mělo dnešní divadlo vypadat. A v této souvislosti zkoumám vztah divadla a jiných druhů umění. Zároveň se zvoleným tématem Objekt v interakci s divákem přicházím s novým druhem terminologie a definuji umění, které se snaží zapojit do akce diváka. Snažím se téma zařadit do vědecko-historického kontextu a hledám podobnosti v tvorbě dalších umělců. Zkoumám možné druhy interakce a na konkrétních příkladech popisuji vztah mezi autorem, divákem a dílem. Druhá část práce předešlé myšlenky staví do konfrontace s vlastní praxí / zkušeností. Popisuje ideje, poznatky a postřehy. Dokumentuje vývoj projektu ?Odpočívárna smyslů? a dalších návazných projektů zaštítěných ?značkou? ORBIS PICTUS aneb... Z této zkušenosti formuluje záměr a smysl těchto projektů. Třetí část práce, reflexe / odraz, se zabývá možnostmi interakce v rámci jevištního díla. Vrací se k divadelní formě se zkušeností z interaktivních expozic. Zabývá se symboly, kterými lze diváka motivovat a vyprovokovat k participaci na procesu díla. Hledá možnosti jak upoutat divákovu pozornost. V neposlední řadě ukazuje vývoj tohoto smýšlení na praktických příkladech.
- Od Junony k Sekvenci 02Svobodová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-11V rámci svého studia jsem měla možnost zrealizovat tři různé autorské projekty, které byly vzájemně propojeny a navazovaly na sebe. Ve všech třech inscenacích, o kterých se budu zmiňovat, pracuji s kinetickými a světelnými objekty jako s loutkou. Práce pramení z individuálního chápání divadelního umění. Jedná se o autorské experimentování na pomezí divadla a výtvarného umění. V první části uvádím stručný historický přehled. Ten poukazuje na důležité podněty, na které ve své tvorbě navazuji. Podrobněji se pak zaměřuji na tvorbu Petra Nikla a jeho divadla Mehedaha. V druhé části popisuji vznik a průběh jednotlivých inscenací: Jak si páv stěžoval Junoně, Sekvence 1 a Sekvence 2. V závěru se pak snažím shrnout dosažené poznatky. V obrazové příloze je možné nahlédnout na uvedené analogie, fotografie pořízené z jednotlivých inscenací a přikládám i CD s videozáznamem Sekvence 1 a Sekvence 2.
- Proměna kostýmu od konvence k experimentuNguyenová, Ha Thanh(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-01-29Ve své magisterské diplomové práci se zabývám tématem odklonu kostýmu od základní funkce habitus. Zmiňuji historické epochy a zlomy, které posunuly hranice kostýmního výtvarnictví dál a předurčily tak vývoj směrů, kterými se kostým může dále odebírat. Poukazuji na jeho úlohu v akční scénografii. Ke všem kategoriím uvádím příklady tvorby výtvarníků, kteří v tomto oboru pracovali. Dále velkou pozornost věnuji kapitole o inovativních materiálech a technologiích, které mohou být pro kostýmní tvorbu přínosné. V praktické části se odkazuji na magisterský projekt, hru Pěnu dní (Boris Vian) a její realizaci. V neposlední řadě uvádím některé vlastní projekty v rámci tanečních představení a v nich použité zajímavé principy technologického řešení kostýmů.
- Proměna lidské siluety pomocí kostýmuJirmanová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-20Tato diplomová práce se zabývá přeměnou lidské siluety pomocí kostýmu. Hlavním tématem teoretické části není pouze kostým, ale i samotné lidské tělo. Na začátku práce je zmapován pohled na tělesnost v naší historii od počátku až po současnost a mapujeme rovněž vliv módy na formování lidské siluety. K jednotlivým obdobím jsou uvedeny konkrétní příklady z výtvarného umění. Samostatné kapitoly jsou věnovány maskování tváře a fenoménu pop star. Závěr teoretické části rozebírá proměnu lidského těla skrze kostým s názornými příklady prací jednotlivých umělců a kostýmních výtvarníků, kteří se tématem deformování, přeměny nebo negace těla zabývali. V praktické části jsou pak představeny projekty, ve kterých se pracovalo s tématy teoretické části, a jejich proces je zpětně reflektován.
- Realita na jevištiČerná, Adriana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-19Tato práce se sestává ze dvou částí. První teoretická část se zabývá inscenačním procesem a aplikovanými divadelními formami při vzniku inscenace bez dramatického textu během kontinuální spolupráce. Jednotlivé kapitoly představují body, kterými se scénograf během spolupráce zabývá. Slouží jako rejstřík, k němuž se vztahuje druhá část práce. Ta představuje reflexi vlastních přístupů k vybraným projektům realizovaných v rámci magisterského studia.
- Scénografie a její dramaturgické aspektyVydarená, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17SCÉNOGRAFIE A JEJÍ DRAMATURGICKÉ ASPEKTY rozebírá principy autorského výtvarného vyjádření na základě dramaturgického myšlení. To se vedle vizuálního komponentu stává jedním z prvotních konstitučních prvků v procesu tvorby autorského výtvarného představení. Jde o průběh vzniku jevištního tvaru, kdy se obraz stává "vypravěčem děje" a instalace "mezníkem mezi obrazem a divadelním představením." Praktická část se zabývá výtvarným autorským představením 4 měsíce Osla a představením Bar ve Folies, které vychází z divadelní práce s lidmi s mentálním postižením. Zde uvedu možnosti dramaturgického myšlení v praxi, a to opět v průběhu zrodu autorského výtvarného představení.
- Scénografie a konceptuální uměníHudcová, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-27Tato práce sestává ze dvou částí. První část představuje teoretické seznámení s fenoménem instalace jakožto uměleckým žánrem, který představuje průsečík výtvarného umění a divadla. Jednotlivé kapitoly nejsou řazeny chronologicky, ale podle druhu prožitku, který divákovi jmenované instalace zprostředkovávají. Výjimku tvoří kapitola o meziválečné avantgardě, v níž popisuji jakési předchůdce současné instalace. Jednotlivé uvedené příklady jsou vybrány tak, aby dostatečně reprezentovaly různorodost umělecké tvorby. V druhé části se pak věnuji stručné reflexi své vlastní tvůrčí práce.
- Stylizace versus autenticita, scénografie v nedivadelním prostoruSvobodová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-16Práce se pokouší poukázat na problematiku související s inscenováním v nedivadelních prostorech. Snaží se pojmenovat klady a zápory, které v sobě nedivadelní prostor skrývá a následně hledá možné řešení vzniklých komplikací. Autor se zabývá otázkou, jaká míra stylizace a autenticity je vhodná a uplatnitelná v těchto nedivadelních podmínkách, aby nedošlo k rozmělnění a neuchopitelnosti výsledného divadelního tvaru. Pozornost je převážně věnována výtvarnému řešení kostýmů a masek, jejich funkci a výpovědní hodnotě v pohybovém a dokumentárním divadle a také jejich vztahu ke zvolenému nedivadelnímu prostoru. Na příkladu pohybového a dokumentárního projektu Marie to dala. Jak to dáš ty? (režie:Linda Petáková) se práce snaží konkrétně popsat jednotlivé inscenační složky, ve kterých je kladen důraz na jejich komunikaci s autenticitou nedivadelního prostoru. V závěru se autorka snaží nabídnout vlastní možná inscenační řešení pro tento typ divadla.
- Zobrazení smrti v evropském loutkovém divadle v posledních padesátu letechHásková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-20Cílem této bakalářské práce je zmapovat výskyt personifikované smrti v evropském umění, poukázat na zobrazení smrti v několika českých a zahraničních loutkových inscenacích a přiblížit proces tvorby vlastní autorské inscenace MORS PICTUS. Bakalářská práce je členěna na dva větší textové celky a obrazovou přílohu. První část textu - teoretická - se dotýká původu personifikace smrti v evropské kultuře. V jejím úvodu se snažím nastínit historii zobrazování smrti v umění, a jak byla vnímána v různých časových obdobích: od antiky přes středověk, renesanci, baroko až po XX. století a současnost. Následuje kapitola o zobrazení smrti v loutkovém divadle. V závěru teoretické části se věnuji konkrétním loutkovým inscenacím a způsobu, jak je v nich smrt zobrazena. V druhé – praktické - části textu se zabývám svou autorskou inscenací MORS PICTUS, která s tématem bakalářské práce souvisí, a pohnutkami, které mě vedly k tomu na inscenaci pracovat, co mne inspirovalo, jak jsem postupovala při navrhování výpravy, v jaké fázi příprav se inscenace nachází a co od ní očekávám.