Browsing by referee "Tůma, Jaroslav"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- Ilja Zeljenka a jeho organová tvorbaZaťková, Iveta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07Ilja Zeljenka patril k najvýraznejším postavám generácie slovenských skladatelov, ktorá sa formovala pod vplyvom klasikov hudby 20. storočia a európskej avantgardy 50. a 60. rokov. Jeho dielo bolo zretelne štýlovo individualizované už od prvých opusov. Vo formovaní Zeljenkovej hudobnej reči je markantných viacero poloh, od neoklasicizmu, ktorý sa stal základom jeho ďalšieho smerovania, cez postwebernovské koncepcie, vplyv Novej hudby a expresionistickú črtu 60. rokov až po folklórom inšpirovanú tvorbu a neoromantické orientácie v 70. rokoch. Prerastajúc tradíciu, v snahe o pestré výrazové nuansy, načrtol Ilja Zeljenka nový charakter zvuku a formy, aj vďaka čomu jeho skladby s úspechom zneli na Slovensku a tiež mimo jeho územia. Za svoju tvorbu získal viacero domácich i zahraničných ocenení. Prácu som rozdelila do jednotlivých kapitol, počnúc životopisom, kompozičným vývojom jeho tvorby a sústredením sa na analýzu jeho organovej tvorby.
- Iveta Zaťková: Bakalářský koncertZaťková, Iveta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07
- Josef Coufal Bakalářský koncertCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-11
- Josef Coufal : Magisterský koncertCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07
- Juan Baptista Cabanillés a jeho varhanni tvorbaHusinecká, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-11Tato práce se zabývá španělskou varhanní tvorbou, zejména pak životem a dílem J. B. Cabanillése. Jeho dílo je zde uváděno ve srovnání s ostatními španělskými autory s přihlédnutím ke specifickým rysům, kterými se díla J. B. Cabanillése vyznačují. V souvislosti s tím je třeba zmínit také hudební formy 16. a 17. století, ketré jsou charakteristické nejen pro varhanní tvorbu, ale i pro jiné nástrojové obsazení. Nejvýznamnější formu představovalo tiento, jež pro svou variabilitu a rozmanitost druhů skýtalo možnost komplexního tvůrčího vyjádření. Jedna z kapitol se tudíž věnuje výkladu vývoje a jednotlivými druhy tienta. Teoretický výklad je doplněn notovými úryvky skladeb. V kontextu se španělskou vahanní hudbou 16. a 17.století je nezbytné úvést stavbu varhan a její specifika s ohledem na ojedinělý zvukový charakter.
- KoncertBastlová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-06
- KoncertHanuš, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-06
- KoncertSteyer, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-06
- Linda Čechová Sítková Magisterský koncert: P.Eben cyklus JobČechová Sítková, Linda(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-11
- Michal Hanuš - Magisterský koncertHanuš, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)
- Moudrý Martin: Bakalářský koncertMoudrý, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07
- Technika varhanní hryHanuš, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-04Práce Technika varhanní hry je zaměřena na základní prvky varhanní interpretace - techniku, otázku tvorby tónu a její aplikaci. V dalším bodě se zabývá také pohledem do historie, do 19. století, kdy byla založena Pražská varhanická škola a na tehdejší názor na varhanní zvuk, registraci a stavitelství varhan. Podle autora uvedené tři složky ovlivňují interpretační názor a vkus dané doby. Pro tuto základní myšlenku hledá argumenty v odborných publikacích a v instruktivní literatuře především 19. a 20. století. Dále rozvíjí svůj názor ohledně tvorby tónu na určitých typech nástrojů, kultura úhozu a artikulace podstatným způsobem ovlivňuje varhanní zvuk a vede k oživení interpretace.
- Varhanní dílo G. LigetihoCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07Tato práce se zabývá varhanními skladbami maďarského skladatele 20. století György Ligetiho (1923 ? 2006). První kapitola je věnována životu a dílu tohoto autora a snaze porozumět jeho skladatelskému odkazu. Další tři kapitoly jsou potom už zaměřeny na jednotlivé varhanní skladby, jmenovitě Ricercar pro varhany (1953), Volumina (1962) a Dvě etudy pro varhany (Harmonies ? 1967 a Coulée ? 1969). Na závěr uvádím dostupné nahrávky těchto děl.
- Varhany a hudební život kůru sv. VojtěchaMoudrý, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07Bakalářská práce se zabývá historií i současností hudebního života a varhanami kostela sv. Vojtěcha v Praze. Kostel sv. Vojtěcha je stěžejním místem vývoje chrámové hudby u nás. Působily zde významné osobnosti jako J. Foerster, J. B. Foerster a A. Dvořák a nachází se zde první romantické varhany v České republice.
- Varhany v díle Jana BernátkaČechová Sítková, Linda(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-11Absolventská práce obsahuje podrobnější náhled na komposice Jana Bernátka.Cílem je v obraze tvorby představit méně známého současného autora,který v podstatné části svého díla hojně využívá varhany.
- Varhany v díle Jana HanušeČechová Sítková, Linda(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-06-14Předkládaná práce je koncipována jako představení osobnosti skladatele, nakladatele a vzácného člověka Jana Hanuše, s výchozím zaměřením na tvorbu určenou pro sólové varhany i pro varhany jako doprovodný nástroj. Úvodní kapitola je věnována životopisu a obecné skladatelské i nakladatelské čonosti J. Hanuše. Další část práce se zabývá skladbami duchovními a liturgickými, ve který se varhany vyskytují jako zmíněný doprovod (7 mší, kantáty, oratoria, písňová tvorba atd.). Sleduje míru a způsob jejich využití, vývoj skladatelovy hudební řeči, charakteristické rysy Hanušovy varhanní stylizace. Závěrečná část zpracovává sólové varhanní skladby (Suita lirica, Contemplazione, Sonáta Ommagio a Michelangelo, Preludia) a vrcholí v rozboru Sinfonie concertante, jako v dílu nejznámějším a nejreprezentativnějším.
- Varhany v symfonické tvorbě Miloslava KabeláčeCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-11Tématem práce jsou dvě symfonická díla Miloslava Kabeláče (1908 - 1979), kde se uplatňují varhany: III. symfonie pro žestě, tympány a varhany a VIII. symfonii, "Antifony", pro soprán, dva smíšené sbory, bicí nástroje a varhany. První kapitolu tvoří stručné seznámení s životem a dílem jedné z význačných postav české hudby 20. století - s Miloslavem Kabeláčem. Další dvě kapitoly jsou již věnovány příslušným dílům. Velký důraz je kladen na jejich rozbor, který umožňuje proniknout do skladatelova tvůrčího záměru. Poslední kapitola obě díla srovnává.
- Veronika Husinecká Bakalářský koncertHusinecká, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-11