Browsing by referee "TEJNOROVÁ, Petra"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- Herec (ne)myslící.Vokůrka, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-19Práce se zabývá zkušenostmi autora s jeho dosavadním divadelním životem. Nejedná se o exaktní vědecký rozbor, ale o osobní výpověď, která je autorem zasazována do širších souvislostí a vnímána v obecnějším měřítku. Autor vychází ze své přirozené danosti jakožto herce myslícího (ve smyslu přemýšlivého) a zjišťuje, co mu toto základní životní i herecké nastavení v jeho profesi přínáší, a v čem jej naopak limituje. Jednotlivé kapitoly se dotýkají různých kvalit, které autor považuje za důležité pro dobré herectví. Zvláštní pozornost je věnována přirozenosti, pravdivosti a autenticitě hereckého projevu.
- Improvizace skrze tři podoby aneb tři podoby skrze improvizaci.Formanová, Antonie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-15Na následujících stránkách prozkoumávám stav Nevím, kterým začíná každá improvizace, a to především na svých zkušenostech. K jeho dalším analýzám se dostávám skrze koncept hráče. Mé poznatky jsou doplněny výroky a zkušenostmi mých spolužáků z DAMU, spoluhráčů a poznatky z vybrané literatury zaměřující se na divadelní improvizaci. V další, výzkumné části vám zprostředkovávám rozhovor s hudebníkem Petrem Vrbou, který mě zasvětil do specifik volné hudební improvizace. Následně, na základě rozhovoru s tanečnicí a choreografkou Dorou Sulženko Hoštovou, rozebírám, jak funguje improvizace či stav Nevím v tanci. V závěru této práce se pokouším shrnout všechny poznatky a vzájemně je porovnat s ohledem na jednotlivé disciplíny (herectví, tanec a hudba). Ke konci bychom tedy mohli vědět o něco více, anebo naopak o mnohem méně. Co vím alespoň v tuto chvíli, je, že bez toho slova na I to zkrátka nelze. S jistotou také mohu říci, že toto mé tvrzení pramení právě z mého momentálního Nevím.
- Krajina časů na přeskáčkuTůma, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-21Krajina časů na přeskáčku V mé diplomové práci se snažím specifikovat východiska pro mou autorskou práci skrze mé zkušenosti ze studia na katedře alternativního a loutkového divadla, jež mě vedla k zájmu o autorskou tvorbu jako takovou, kterou se snažím formulovat na příkladu našeho představení I LIDÉ MAJÍ DUŠI. Celá práce začíná kapitolou Východiska, která zmiňuje výhody blokové výuky a její přínos pro mou další tvorbu. Tato kapitola je rozdělena dále do dvou podkapitol, kdy první slouží jako úvaha nad funkcí a schopností současného divadla, v čase digitálně-technologického rozkvětu a druhá pojednává o využití těchto multimédií, jako nástroj, jehož úloha spočívá v rozšíření naší platformy a prostoru pro samotnou tvorbu oproti tomu, kdy se divadlo snaží vyjít ze slepé uličky pomocí prázdné iluze. Dále na to navazuji kapitolou Prostý prostor a jeho nosná síla, kdy parafrázuji Jerzy Grotowského a jeho výklad chudého a bohatého divadla a specifikuji výchozí body k divadelnímu prostoru a následně i tvorbě jako takové, v další kapitole se pak věnuji antropologickému přístupu, který mi slouží jako rádce a pomocník v cestě za autenticitou na jevišti. Dalšími kapitolami se pokouším pojmenovat, co pro mne znamená živý proces zkoušení, který je komplexní, provázaný jako jeden organismus a s ním spojené souvislosti v cestě za specifikací mého autorského přístupu. Následně se dostávám ke kapitole o samotném představení I LIDÉ MAJÍ DUŠI, kde se snažím zformulovat náš vlastní způsob tvorby a uvažování nad ním. Na konkrétní scéně pak přibližuji onen syntetizující přístup k divadlu a další klíčové fragmenty pro formu, která mě zajímá. Dále navazuji kapitolou Sarajevo, což je název jedné z naší klauzurní práce, kde popisuji, v čem pro mne spočívá divadlo, které si je schopno udržet svou autenticitu, i přes to, že pojednává o tématu jako je válka a s ní spojené události, které jsou těžko přenositelné na divadlo, které zobecňuji a dávám opět do kontextu mého pohledu na divadlo.
- Krize umělceGregorec, Anita(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-20Ve své diplomové práci se pokusím prostřednictvím různých teoretických prací poukázat na dnešní provázanost umění s celým kapitalistickým systémem a na to, jaký to má vliv na umělce samotného a jeho práci. Budu si u toho pomáhat knihami Bojany Kunst – Umělec v práci, Nicholase Bourriauda – Vztahová estetika/Postprodukce, Slavoje Žižka – Násilí a spoustou dalších. Subjektivita a její produkce představují jednu z hlavních složek, s kterými experimentují dnešní umělci. Výsledek prozkoumávání subjektivity se v představeních projeví prostřednictvím již dlouho používané radikální spotřeby, která však dnes dle názoru výše zmíněných teoretiků ztrácí na své kritické síle. Zároveň se dotýkám i tématu virtuozity a tím i samotného umělce, který dnes k tomu, aby mohl být umělcem, musí pracovat jako virtuóz. Pomocí výše uvedených témat se snažím analyzovat projekty, na nichž jsem spolupracovala během samotného studia herectví. Zároveň mne zajímá, zda se propojenost umění a systému projevuje už na školách samotných. A pokud ano, tak jaký to má efekt na studenta a jeho práci?
- Práce s nehercem v psychiatrické nemocnici BohniceGonda, Peter(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-27Diplomová práca zachytáva obdobie viac ako štyroch rokov, počas ktorého sa jej autor venoval intenzívnemu výskumu divadelnej práce s nehercom v kontexte divadla devised. Tento výskum mal formu praktickú a teoretickú. Prakticka časť spočívala v intenzívnej práci s nehercom v rámci dva roky trvajúceho projektu divadelných dielní s pacientmi v najväčšej psychiatrickej nemocnice v Českej republike – Psychiatrickej nemocnice Bohnice. Výsledkom tejto práce boli predstavenia Neklid (2014) a Posledný prípad detektíva Konečníka (2015). Tieto predstavenia síce pracovali s mentálne chorými účastníkmi, ale ich primárnym účelom nebola terapeutická, alebo sociálna práca. Autorová cesta a výskum práce s nehercom na divadle, viedla ku predstaveniu Rilato (2017) na objednávku slovenského festivalu experimentálneho divadla KioSK. Predstavenie Rilato je prvou jasnou formuláciou autorových konceptuálnych a estetických východisk pri práci s nehercom na divadle. Opis autorovej cesty a práce na týchto predstaveniach dopĺňa prehľad súčasnej literatúry, ktorá sa tématicky točí okolo ústredných termínov neherec, autentickosť a devising v divadelnom kontexte, ale tiež v kontexte súčasného výtvarného umenia. Prácu završuje prvá verzia manifestu Možného divadla.
- Před jevištěm, za jevištěm jsem já, jinak nebudu hrát.Páleníková, Soňa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-18Před jevištěm, za jevištěm jsem já, jinak nebudu hrát; Podíl osobního charakteru v autentickém hereckém projevu, magisterská práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2014, 58 str. Autorka se v magisterské práci zamýšlí nad otázkou definice autenticity, autentického hereckého projevu a osobního vkladu herce do herecké práce. Po úvodním teoretickém výkladu pojmu autenticita je práce rozdělena do čtyř částí, kde autorka zkoumá problematiku na základě praktických zkušeností, které získala během studia. V první části práce se zabývá událostmi, které vytvářely základ pro další cestu za přirozeností v jejím hereckém projevu. V druhé části na základě čtyř inscenací podrobně popisuje hereckou techniku, která už v procesu zkoušení vyžaduje od herce osobní vklad a zkušenosti. V další části nahlíží na téma z pohledu stylizace a v poslední části zkoumá dál, za hranicemi svých možností, a vede dialog se zkušenými herci.
- Storytelling jako herecká výzvaBurešová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-19Má diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s metodou storytellingu (neboli vypravěčství), která v České republice není příliš známá. Ve světě je s úspěchem využívána v divadelní praxi, ale také v oblasti pedagogiky a dramaterapie. K lepšímu pochopení tohoto pojmu definuji základní rysy storytellingu a přitom jej vymezuji vůči podobným žánrům jako např. one-man-show, monolog nebo improvizace. Těžištěm mé práce je využití storytellingu na divadle a hlavně pak v herectví. K tomu slouží zejména kapitola obsahující soubor storytellingových cvičení, s nimiž jsem se setkala během zkoušení inscenací První dáma platí, druhá leze z gatí a Všichni Teigeho muži. Obsáhlá reflexe pak nastiňuje můj subjektivní pohled na obě zkoušení, práci na jednotlivých postavách a tvorbu vlastního autorského textu. Snažím se také upozornit na klady a zápory jednotlivých cvičení a jejich přínosnost pro mne. Věřím, že má práce upozorní na přínosy storytellingu a pomůže jej dostat do širšího povědomí veřejnosti.
- Suverenita hereckého projevuBelianský, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15Práce se zabývá tématem herecké suverenity a sebevědomí na jevišti. Je rozdělena na 4 kapitoly. V té první se věnuji suverenitě na teoretické bázi a opírám se o několik teoretických knih od slovenských a českých psychologů. Ve druhé kapitole píši o své osobní zkušenosti s prací na suverénním výkonu během zkoušení. Ve třetí reflektuji stejné téma během přípravy před představením. A ve čtvrté přímo během představení (v této poslední fázi vstupuje do procesu divák). Všechny zkušenosti a příklady, o kterých píšu, čerpám z inscenace Zápisky z volných chvil, která měla premiéru 23.2.2018 v divadle Disk.