Browsing by referee "TOMÁŠEK, Jiří"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- Franz Schubert - houslová tvorbaBalda, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-02V této práci se autor snaží poskytnou čtenáři ucelený pohled na život a dílo Franze Schuberta, významného skladatele počátku 19. století. V první kapitole se autor věnuje Schubertovu životu a důležitým mezníkům, jak v tvorbě, tak i v osobním životě. Souhrn veškeré Schubertovy tvorby můžeme najít v druhé kapitole, kde se také autor práce věnuje komorní tvorbě. Další kapitoly se věnují čistě houslové literatuře a stručnému formálnímu rozboru jednotlivých skladeb.
- Historie a současnost pražských klavírních triíRaková, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-04Jádrem této magisterské práce je zmapování pražských klavírních trií od počátku 20. století až do současnosti. Zabývá se historií takových souborů jako České a Smetanovo trio včetně jejich novodobých nástupců, zmiňuje Sukovo, Foerstrovo, Pražské a Nové pražské trio, tria obsahující ve svém názvu jméno Antonína Dvořáka včetně nového Dvořákova tria přejmenovaného z Tria Concertino. Ve výčtu nechybí renomované Guarneri Trio Prague ani novější soubory založené v 90. letech a po roce 2000 (Trio ArteMiss, Kinsky Trio Prague, Orbis trio a další). Práce se zmiňuje také o historii klavírního tria jako žánru od 18. století až do současnosti, pojednává o způsobu práce klavíristy jako komorního hráče a dotýká se také historie a současnosti českých institucí a organizací podporující provozování komorní hudby u nás. V souvislosti s tím se zmiňuje i o možnosti nového magisterského studia komorní hry na pražské HAMU. V závěru práce se autorka zamýšlí nad současným trhem komorní hudby u nás a v zahraničí a jeho vlivem na uměleckou práci v klavírním triu.
- Historie Severočeské filharmonie Teplice (od roku 1948 až po současnost)Kolařík, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-07Ve své magisterské práci se autor zabývá historií Severočeské filharmonie Teplice, jediného profesionálního symfonického tělesa v Ústeckém kraji, od roku 1948 až po současnost (2016). Je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. První kapitola přináší přehled nejvýznamnějších dirigentů, kteří u Severočeské filharmonie působili ať už ve funkci šéfdirigenta, či zastávali post druhého dirigenta. Druhá, stěžejní, kapitola přináší přehled historického vývoje, proměn orchestru a událostí s orchestrem spojený, od doby svého znovuobnovení v roce 1948 až po rok 2016. Ve třetí kapitole nejprve autor zmiňuje nejdůležitější informace o Hudebním festivalu Ludwiga van Beethovena, jehož je v současné době teplická filharmonie organizátorem, a poté podává stručný a neúplný přehled vybraných festivalových ročníků. Čtvrtá, závěrečná, kapitola okrajově doplňuje magisterskou práci o informace týkající se „novinky“ Severočeské filharmonie, a sice její orchestrální akademie, založené po vzoru předních českých orchestrů. Autor práci doplnil obrázkovou přílohou zachycující zkušební a koncertní prostředí filharmonie v průběhu let či fotografie filharmonie z poslední doby, dokreslující, možná strohý, faktografický charakter této práce.
- Houslařský rod Špidlenů se zaměřením na Jana ŠpidlenaČepický, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Cílem mé bakalářské práce je seznámit obecně čtenáře s rodem Špidlenů. Nejprve jsem se zaměřil na předky Jana Špidlena, popisuje zde stručně jejich životy a přínos kultuře. V druhé části se zabývám Janem Špidlenem, jeho studiem, úspěchy a tvorbou.
- Houslařství v západních ČecháchStrejčková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na vznik a vývoj houslařství v Západních Čechách a jeho pokrok v otázce hromadné a tovární výroby v Lubech . Je zde zahrnuta problematika samotného rozvoje smyčcových nástrojů od prvopočátku vzniku až po současný výrobní trh, který byl ovlivněn mnohými překážkami a nástrahami, jež sebou tento vývoj přinesl. Tato práce také nabízí pohled do mnoha houslařských dílen a rovněž do dílny českého významného výrobce smyčců, Luboše Odlase. Cílem mé práce je přehled vývoje houslařství v Západních čechách a rovněž v oblasti kolem Lubů u Chebu.
- Houslový virtuos František OndříčekVilímec, Libor(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Absolventskou práci o Františku Ondříčkovi jsem si vybral z důvodu mého zájmu o historii houslové hry. Česká houslová škola v minulosti byla prezentována mnoha vynikajícími houslisty, kteří šířili slávu této školy po celém světě.O nejslavnějším českém houslistovi Janu Kubelíkovi jsem psal již na konzervatoři. Velmi mě však zaujal i další vynikající český houslista František Ondříček, jehož kariéru můžeme oprávněně nazvat jako světovou. Velkým impulsem pro mě byl poslech jeho dvou nahrávek, které se podařilo v nedávné době získat. Tyto nahrávky poskytují nový obraz o Františkovi Ondříčkovi, dosud se tento housllista posuzoval jen na základě dobových recenzí. Ve své práci zjišťuji, zda jeho hra může i v dnešní době působit aktuálním dojmem, zda může i dnešní posluchače oslovit. František Ondříček měl přímou vazbu na tradici legendárního italského houslisty N. Paganiniho. Tato skutečnost může do dnešní doby přiblížit i umění tohoto houslisty. Proto považuji Františka Ondříčka za velmi důležitou osobnost v historii houslové hry.
- Interpretační analýza Ciaccony z Partity č.2 d moll J.S.BachaPěruška, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-08Bakalářská práce Interpretační analýza Ciaccony z Partity č. 2 d- moll J.S.Bacha se zabývá interpretační analýzou jedné z nejrozsáhlejších skladeb pro sólové housle, Ciaccony d-moll J.S.Bacha. Má tři kapitoly. První stručně představuje osobnost J.S.Bacha , jeho život, uměleckou tvorbu, a pod. Druhá kapitola pojednává o Bachových Sonátách a partitách pro sólové housle, které jsou stěžejním dílem pro každého houslistu a z nichž Ciaccona vychází. Třetí kapitola je těžištěm této bakalářské práce. Zde se dostaneme k interpretační analýze samotné Ciacony. K rozboru jsem vybral nahrávky Henryho Szerynga, Břetislava Novotného a Ivriho Gitlise.
- Koncertní violová tvorba českých skladat elů po 2. světové válce - Osobnost Zd. ŠestákaŠušlík, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-24Tato absolventská práce si bere za cíl přiblížit čtenáři vzácnou osobnost české hudební kultury, skladatele a muzikologa Zdeňka Šestáka. Z jeho díla je zde nejobsáhleji zpracován jeho Koncert pro violu a orchestr ?Sokratovské meditace? s rozborem jednotlivých vět včetně notových ukázek sólového partu a partitury. Součástí práce jsou také jiní čeští skladatelé, představitelé přibližně stejné generace jako pan Šesták, ale mnohdy zcela rozdílných tvůrčích principů. Hlavním spojovacím prvkem jsou koncertantní violová díla ? koncerty, sonáty nebo skladby netradičního obsazení, kde tento nástroj vévodí.
- Pardubická konzervatoř a její významní absolventiKabátová, Ester(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-07Tato bakalářská práce seznamuje čtenáře se vznikem a historií Konzervatoře Pardubice a následnou úspěšností studentů ze smyčcového oddělení, kteří na této střední hudební škole absolvovali. Pojednává o kulturním dění v tomto městě a nastiňuje současný stav konzervatoře.
- Pohybová výuka pro hudebníky: ResonanzlehreKoppatsch, Lilly(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-07Rezonanční nauka je hudební zvukovo-tělesnou praxí ke zvýšení kvality zvuku, svobody pohybu a bohatství emocionálního výrazu. Tato práce představuje práci Thomase Langeho, vynálezce Rezonanční nauky (Resonanzlehre).
- Slovenskí študenti Vítězslava Nováka a i ch huslové dielaHledík, Alexander(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Tato práce detailně představuje výběr houslových skladeb skladatelů slovenské hudební moderny, kteří studovali v Praze v Mistrovské třídě Vítězslava Nováka. Konkrétně se jedná o skladby Alexandra Moyzese, Dezidera Kardoše a Eugena Suchoně. Cílem práce je přiblížit tyto skladby, které jsou pro posluchače i interpreta často neznámé. Rozbory popisují také historické okolnosti vzniku skladeb, zajímavé detaily o provedení, a obsahují i notové ukázky. Práce obsahuje přílohu ve formě CD, které obsahují všechny pojednávané skladby.
- Švédská houslová hudba od 17.století do pozdního 20.stoletíNyman, Emma(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-03Tato práce je věnována čtyřem nejdůležitějším skladatelům švédské houslové hudby vůbec : Johanu Helmichu Romanovi, Franzi Berwaldovi, Toru Aulinovi a Sven-Eriku Bäckovi. Všichni čtyři byli zároveň houslisté a zkomponovali minimálně jeden houslový koncert. V kapitolách věnovaných postupně každému z nich představuji i svůj názor houslistky na jejich dílo a diskutuji jejich specifika, kterými přispěli do švédské hudební tradice. Pokusila jsem se definovat co je typické či charakteristické pro švédskou houslovou hudbu, shrnula jsem své zkušenosti se švédským hudebním jazykem - proč zní tak, jak zní, jaké zvláštnosti a specifiky má a jak se vyvíjel od počátku 17.století do pozdního 20.století. Část této práce je rovněž věnována vývoji hudebního života ve Stokholmu, na kterém je možné ukázat z jakých kořenů se zrodila dnešní hudba ve Švédsku.
- Tréma. Psychická příprava na koncertní vystoupení.Slobodníková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-05Tato práce se věnuje problematice trémy před a po dobu koncertního vystoupení. Zkoumá předpoklady a podmínky, které umožňují její vznik. Dále se věnuje psychickým podmínkám, které jsou nutné pro kvalitní umělecký výkon. Mezi ty nejdůležitější patří správná motivace, koncentrace a zkušenost. Klíčovou složkou pro vyrovnaného muzikanta je hluboká koncentrace. Tento pojem však není vždy chápán správně. Jedním z účelů práce je přiblížit jeho význam a dopad na umělecké kvality hráče. Abych zjistila, jak se s trémou vypořádávají studenti uměleckých škol, vypracovala jsem dotazník. Jeho úkolem bylo komplexně pojmout problematiku trémy a dopátrat se tak k hlavním příčinám psychických potíží, které studenty postihují. V závěru práce píši o důležitosti psychické přípravy a navrhuji několik mentálních a dechových cvičení.