Browsing by referee "Tichý, Zdeněk"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Divadelní slang, rčení a pověryKratochvíl, Karel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-07-01Magisterská práce oboru herectví alternativního a loutkového divadla mapuje divadelní profesní mluvu, objasňuje význam více než 500 výrazů, především divadelního slangu, ustálených slovních spojení, rčení a pověr. Výčet žargonu se soustředí na aktuální slovník českých divadelníků, přihlíží ale i k některým pojmům starším, u slov přejatých z cizích jazyků se snaží autor dohledat jejich etymologii. Frazémy a idiomy byly sebrány po konzultacích s profesionály oboru, vycházejí také z autorových vlastních zkušeností a odpovídají užívání v divadlech uvedených v práci k datu jejího vzniku. Divadelní pověry pocházejí z nejrůznějších zdrojů a cílem autora bylo spíše se s nadhledem zamyslet nad jejich významem než plně vysvětlit původ a všechny okolnosti vzniku.
- Groteskní expresionismus Viktora Dyka.Šulc, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-14Ve své bakalářské práci dokumentuji proces nastudování Dykovy hry Ondřej a drak. V práci je zahrnuto jednak první hledání pramenů a následující dramaturgická práce. Text zahrnuje i způsob úpravy textu a v příloze i samotný upravený text. V textu jsem popsal svůj způsob práce s hercem a to hlavně v prvních týdnech zkoušení, který je pro mne klíčový a který také nejvíce ovlivnil podobu inscenace. Práce rovněž obsahuje krátkou definici groteskního expresionismu Viktora Dyka a to na příkladech inscenační tradice Onřeje a draka a Zmoudření Dona Quijota, které jsou si tematicky blízké. Groteskou jsem se zabýval při tvoření inscenace od jejího počátků.
- InspiraceSľúková, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-28Pokoušela jsem se hledat inspiraci pro tuhle diplomovou práci čtením několika jiných diplomových prací. Žádnou se mi nepodařilo přečíst úplně celou. Vždycky to bylo ukrutně nudné. Proto je mým základním kritériem, aby mě tato práce bavila. Aby mě bavilo ji psát a vás číst. A o tom je ta Inspirace. A o tom je to divadlo.
- Jevištní adaptace filmu.Balzerová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-17Tento text se zabývá jevem, který bychom mohli označit za jednu z nejvýraznějších tendencí současné české divadelní dramaturgie, jevištními adaptacemi filmů na českých jevištích. Zaměřuje se na přístup divadelních tvůrců k daným filmovým předlohám, konkrétně na to, jakým způsobem inscenátoři zacházeli s filmovým a divadelním jazykem. Na konkrétních případech vybraných inscenací pak tato práce prezentuje, jaké přístupy k daným filmovým předlohám mohou v divadelním jazyce obstát, jaké nikoliv, a že může být problematické už i samotné zvolení určitého filmového titulu k adaptaci. Z jednotlivých přístupů inscenátorů tato práce vyvozuje i obecnější závěry, které by mohly být užitečné divadelním tvůrcům, jež se chtějí danou problematikou v praxi zabývat. Klíčová slova: Jevištní adaptace filmu. Divadelní adaptace. Divadelní a filmový jazyk.
- Osvícený herecHajdyla, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-13Jsem přesvědčen, že fenomén divadla je úzce spjat se světlem a jeho divadelními vlastnostmi. Jsem přesvědčen, že první katarzí v dějinách divadla bylo, když se divákovi sevřelo srdce úzkostí pří západu slunce a uvědomil si svou malost. Jsem přesvědčen, že celistvost stvoření našeho světa, včetně těch nejmenších detailů, je postavena na základě divadelních principů. Nemá snad být divadlo zrcadlem života? Není snad člověk podle Bible stvořen jako obraz Boha? Není snad příroda se všemi svými ději a principy obrazem zrcadlem něčeho velkého, co je skryto, ale je nám to blízké? V tomto smyslu bych chtěl jako činitele všech těchto obrazů a odrazů označit světlo. Světlo je pro člověka jistým informátorem o skrytých věcech, které člověk nemůže vidět, ale světlo nám o nich vypráví. Svět je jedno velké divadlo světla. Je to Boží divadlo, ve kterém jsme divadelními objekty my i vše okolo nás a jako herec Boží zde vystupuje světlo. Proto já, jako herec, označuji světlo za kolegu, od kterého se mám hodně co učit. Poznaní možností světla v divadelní inscenaci, je předpokladem pro to, abych se mohl stát tzv. osvíceným hercem, hercem, který touží ze světla čerpat, vycházet, světlem být a chce dokázat ovládnout jevištní prostor podobně jako světlo?
- Proces vzniku představení T.Williams - Dům na zbouráníRiedlbauchová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-10Abstrakt (Souhrn) Riedlbauchová, Veronika: Proces vzniku inscenace Tennessee Williams Dům na zbourání, bakalářská práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2006, 46 str. Bakalářská práce reflektuje proces vzniku studentské inscenace jednoaktové hry Tennesseeho Williamse Dům na zbourání, která měla premiéru 29. 4. 2005 v 18.00 v Řetízku (Řetězová ulice, Praha 1) a byla součástí klauzurní zkoušky v letním semestru akademického roku 2004/2005. Na této inscenaci se, ve spolupráci s pedagogy pod vedením profesora Josefa Krofty, podíleli studenti druhého ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla: Veronika Riedlbauchová (režie-dramaturgie), Kateřina Štolcpartová (scénografie) a herci Miroslava Venclová, Jakub Prachař, Veronika Khomová, Luděk Smadiš a Jiří Chvalovský. Práce je rozčleněna na 5 oddílů, jež z různých hledisek sledují vznik inscenace od výběru textu až po samotnou realizaci. První oddíl je věnován důkladnějšímu rozboru hry, který se stane východiskem pro dramaturgický záměr. Ten je představen v oddílu druhém a týká se otázek výběru textu, akcentace tématu, strukturování hry a práce s textem. Ve třetím oddíle, věnujícím se inscenačnímu záměru, je popsáno hledání výtvarné podoby inscenace, vyjadřovacích prostředků a jevištní metafory od první verze až do začátku vlastní realizace, jejíž proces je přiblížen v oddíle čtvrtém. V tomto oddíle jsou blíže představeny jednotlivé složky inscenace. Autorka sleduje, jak se během zkoušení proměňovaly, jaké problémy přinášely a jak se podílely na celkovém vyznění inscenace. Všímá si také komunikace během zkoušení, tj. spolupráce s herci, scénografkou a dalšími osobami. Závěrečný, pátý, oddíl je pak věnován celkovému zhodnocení procesu inscenace a posouzení jeho výsledku.
- Spolupráce režie a scénografie: J. Mikulášek a M. CpinZicháčková, Magda(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Tato bakalářská práce pojednává o spolupráci režiséra Jana Mikuláška a scénografa Marka Cpina. Jsou zde zachyceny hlavní charakteristiky Mikuláškových postupů od výběru dramatizace přes výtvarný koncept až po působivou obrazotvornost společných inscenací obou umělců. Důležitým aspektem práce je právě tvůrčí partnerství této dvojice. Základní zdroje interpretací jsou kritické reflexe a rozhovory v denním tisku, diskuze v odborných divadelních periodikách a literatuře, v neposlední řadě divadelní zážitky autorky. Text se zaměřuje především na jednu ze společných inscenací umělecké dvojice - Heda Gablerová. Vedle nástinu inscenační tradice tohoto dramatického textu práce popisuje, analyzuje a pojmenovává typický rukopis režiséra a scénografa a poukazuje zároveň na míru jejich vzájemné inspirace a uměleckého propojení.