Browsing by referee "UNTERMŰLLER, Karel"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- Česká violová literatura 18. stoletíMalíková, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Bakalářská práce se zabývá violovou literaturou 18. století se zaměřením na českou oblast. Obsahuje stručný přehled dějin vývoje hudby na našem území v době 18. století s přihlédnutím k violové literatuře. Zabývá se autory ryze domácími, ale i tzv. českou hudební emigrací. V práci se autorka věnuje jednotlivým hudebním skladatelům, jakožto i nejdůležitějším kompozicím pro violu sledovaného období.
- Konzervatoř P.N.Vejvanovského Kroměříž, violová třída Kroměřížské konzervatoře a osobnost Zdeňka NovákaJanda, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Ve své bakalářské práci seznamuji čtenáře s Konzervatoří Pavla Josefa Vejvanovského v Kroměříži. Bakalářskou práci jsem rozdělil na dvě části. V první píši o bohaté historii města Kroměříže, jeho kulturním dědictví a slavných ( především hudebních ) osobnostech, které se ve městě pohybovaly.V této části se dále věnuji historii školy - dnešní Konzervatoři P.J.Vejvanovského, která je pestrá a myslím , že i zajímavá. Zvláštní pozornost si také zaslouží kapitola o budově dnešní školy sahající hluboko do minulosti. Druhý díl věnuji violové třídě, která se na škole postupně vyvíjela.Hlavní částí kapitoly a a snad i celé práce je portrét mého učitele Zdeňka Nováka, který byl jedním z hlavních impulzů pro její napsání. Zde se zmiňuji o jeho osobním životě, pedagogické a umělecké práci, o rodině a zajímavých lidech, kterými se obklopoval. Kapitolu pak uzavírám přehledem jeho absolventů s informacemi o jejich další pedagogické a umělecké činnosti.
- Lubomír Malý a současná česká violová hudba (1960 - 1990)Samejima, Yuri(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-07Lubomír Malý was a revolutionary who changed the world's understanding about the viola and violist in chamber music. He was an outstanding violist in two ways, as a soloist and as a violist in the string quartet. He brings his Bohemian heart to the world. In this way he advanced Czech music and compositions and influenced world music also.
- Ľudovosť v tvorbe Eugena SuchoňaPechočiak, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Táto práca pojednáva o súvislostiach tvorby Eugena Suchoňa, konkrétne o jeho inšpiračnom vzťahu k ľudovej etnickej hudbe Slovenska. Mojím zámerom bolo porovnať konkrétne kompozičné prístupy, v ktorých autor kombinuje tradíciu západoeurópskej avantgardy so štýlovosťou slovenskej ľudovej piesne. V tomto ohľade sa môžeme stretnúť s ojedinelým prístupom koncipácie nie len slovenskej národnej opery, ale aj s osobitým štýlom Eugena Suchoňa, v ktorom má ľudová pieseň tematickú úlohu. Práca pojednáva o operách Eugena Suchoňa, v ktorých etabloval slovenskú národnú hudbu, o čom svedčí aj kategorizácia opery Krútňava za národnú slovenskú operu. Presahy týchto súvislostí sa môžu nakoniec pretaviť v súčasnom hudobnom živote ako nové inšpirácie pre mladšiu generáciu skladateľov.
- Metodika hry na violuKrejbich, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-07Obsahem této práce, jak již název napovídá, bude rozepsání se o metodách violové hry. Samotná metodika je téma velmi široké, v historii hudebních publikací je tato literatura většinou věnována podrobné analýze jak nástroje, tak i hráče samotného a jejich vzájemném propojení. Jedná se tak povětšinou o návody a rozbory nástrojové techniky za účelem jejího zlepšení, často plné obrazového materiálu, jejichž doslovné následování má příslib hráčského vzrůstu. Těchto metodik již bylo napsáno vícero pro různé nástroje, různými lidmi, z nichž každý otisknul své poznatky do té svojí a dohromady by snad i dokázaly obsáhnout celou kapacitu profesionálního hráče. Proto motivátorem autora této práce není dát zrod další podrobné metodické příručce, zaměřené na konkrétní problematiku, cílem je spíše porovnat metodický přístup ke hře na housle a hře na violu, jelikož oba nástroje ovládal dlouhá léta a především se podělit o poznatky nové, ke kterým došel během studií při každodenním kontaktu s nástrojem a snad tak i přispět něčím novým či alespoň zajímavým do této problematiky. Práce je pojata čistě spisovatelsky s minimem zdrojů nebo odkazů, má být pomocníkem případnému čtenáři a zároveň přínosem i autorovi samotnému, který by si tak rád utřídil své hráčské hodnoty.
- O strunách - historie a vývoj technologie výroby strun, nejvýznamnější světoví výrobci a novinky na trhu strun určených pro smyčcové nástroje.Janda, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-09V magisterské práci O STRUNÁCH - historie a vývoj technologie výroby strun, nejvýznamnější světoví výrobci a novinky na trhu strun určených pro smyčcové nástroje se v jednotlivých kapitolách zaobírám vyývojem strun a strunařství, od prvních záznamů o strunách, přes struny střevové, kovové, nylonové až po novinky posledních let. V druhé části jsou uvedeny nejvýznamnější firmy a strunaři, společně s historií a vývojem jejich podniků. V Příloze dále naleznete přehled strun doplněný potřebnými informacemi a Pojednání o opředených strunách.
- Otakar Ševčík - portrét houslového pedag ogaGoldstein, Boris(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-03Tématem této magisterské práce je houslový pedagog Otakar Ševčík. Práci jsem rozdělil do šesti kapitol. V první kapitole se věnuji ve stručnosti životu Otakara Ševčíka. Kapitola je rozdělena na pět podkapitol podle období života. Ve druhé kapitole píši o vlivu Ševčíka na město Písek. V třetí kapitole píši o Ševčíkově metodě. Čtvrtou kapitolu jsem věnoval slavným žákům. Pátá kapitola je věnována přehledu díla. V šesté kapitole píši podrobněji o Ševčíkově opusu 3.
- Slavná česká smyčcová kvartetaKrejbich, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-03Na těchto pár řádcích by autor rád vysvětlil, proč zvolil zrovna téma týkající se smyčcového kvarteta a všeho kolem něj. Na českých konzervatořích to většinou chodí tak, že komorní hra jakožto předmět je povinná od čtvrtého či pátého ročníku, tudíž studenti tak nějak ?ke konci školy? zabrouzdají od svých sólistických cílů do problematiky hry ve skupině, ale pokud se nechystají se jí věnovat nadále na vysoké škole či jinde, moc toho pochytit nestihnou, jelikož práce v komořině je dlouholetá záležitost, chcete-li jí dělat pořádně.
- Slovenskí husliariTruszka, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-05Táto práca je zameraná na históriu husliarstva na Slovensku a profily súčasných Slovenských husliarov. Je v nej uvedená história husliarstva na území Slovenska ako aj zoznam husliarov ktorí pôsobili na území dnešného Slovenska. Súčasťou práce je aj medzinárodná husliarska súťaž Violino Arvenzis.
- Telemann a jeho koncert G dur pro violu a orchestr Interpretační problematikaTučková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Interpretační problematika obohacená o harmonicko-formální analýzu, osobní zkušenosti s technickými a výrazovými specifiky v návaznosti na Telemannův život a poučenou barokní interpretaci.
- Toru Takemitsu: November Steps (1967) Genesis a rozbor dílaShimizu, Eri(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato práce se věnuje skladbě Tóru Takemicua, November Steps (1967); jde o avantgardní skladbu v západním stylu, která spojuje japonské tradiční nástroje biwu a šakuhači s orchestrem západního stylu. Předkládaná práce skladbu zasazuje do širšího kontextu sestávajícího ze tří základních elementů – historie spojování orientální a oxidentální kulturní tradice, vlastní osobnosti skladatele Tóru Takemicua a hudební analýzy skladby samotné. První kapitola Historický přehled vývoje evropské hudby v Japonsku ukazuje, jak došlo k tomu, že hudba, která formuje dnešní japonskou společnost, není tradiční japonskou hudbou, ale hudbou západního stylu; popisuje, jak si japonští hudebníci osvojovali západní hudbu, jak se vyvíjela skladba hudby západního stylu v Japonsku, a jak do ní začaly být zapojovány prvky japonské etnické hudby. Druhá kapitola se soustředí na práci Tóru Takemicua na produkci filmového zvuku. Věnuje se do hloubky zvukovému materiálu, který tvoří základ November steps (1967), a ukazuje pohled Takemicua na hudbu. Třetí kapitola se věnuje procesu vzniku a hudebním kritikám November steps (1967) a předkládá podrobnou analýzu skladby. Hudební analýza se soustředí na vztah mezi sólovými party japonských tradičních hudebních nástrojů a partem orchestru; popisuje, kde jsou tyto dva elementy zcela odděleny, kde se překrývají a jak jsou spojeny.
- Viola v romantismu - Henri VieuxtempsKocna, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-05Tato magisterská práce se zabývá skladbami pro violu z období romantismu, se zaměřením na díla Henriho Vieuxtempse. V první části práce jsou stručně představena všechna romantická díla komponovaná pro violu a jejich autoři. Druhá část práce je zaměřena na život a dílo skladatele Henriho Vieuxtempse. V poslední kapitole jsou blíže přiblíženy a rozebrány jeho skladby pro violu.
- Viola v tvorbě Bohuslava MartinůKocna, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-07Tato bakalářská práce se zabývá osobností českého hudebního skladatele Bohuslava Martinů a jeho stěžejními díly pro violu. V první části práce jsou zmapovány životní osudy skladatele na jeho cestě z Poličky do světa. Zároveň se v této části zmiňují důležitá díla jednotlivých oblastí tvorby Martinů. Druhá část práce je zaměřena na čtyři díla violového repertoáru: Rhapsody-concerto pro violu a orchestr, Sonátu pro violu a klavír a dvě dua pro housle a violu. Jednotlivé skladby jsou stručně přiblíženy a rozebrány.
- Život a dílo Boria PapandopulaPerić, Nastja(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato bakalářská práce se zaměřuje především na životopis skladatele Borise Papandopula. První dvě kapitoly představují jeho osobní profil a raná léta jeho života, zatímco zbytek se blíže zaměřuje na jeho práci a dědictví. Práce je řazena chronologicky a paralelně sleduje jeho profesní i osobní život. Dílo Borise Papandopula je velmy bohaté svým množstvím a kvůli tomu nejsou zmiňovány všechny jeho skladby. Některé jsou podrobněji popsány a analyzovány. Pro lepší porozumění je většina názvů uvedena v chorvatštině a češtině. Duležité je připomenout, že skladatel svá díla označoval do opusového čísla 126. Vše, co bylo napsáno poté, označují muzikologové EK a následujícím číslem.