Browsing by referee "VAJCHR, Marek"
Now showing 1 - 20 of 34
Results Per Page
Sort Options
- Adaptace Marguerite DurasNeničková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Ve své práci se věnuji tvorbě Marguerite Duras. Porovnávám dva filmy, jenž vznikly podle její předlohy. Oba režiséři zvolili naprosto odlišný přístup k látce francouzské autorky. Ve své práci analyzuji adaptované texty, jejich strukturu, postavy a hlavní motivy. Porovnávám, jak režiséři pracují s předloženou látkou, jak ji mění či případně, jak se filmovým médiem pokouší dosáhnout podobného efektu jako Duras v literatuře.
- Andrea Arnold – Portrét rozhněvané básnířky za kamerouPochobradská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Date of thesis defence: 2022-02-10Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s tvorbou britské režisérky Andrey Arnold a popsat režijní styl, kterým navazuje na bohatou tradici britského sociálního realismu. Na žánr se tato práce soustředí primárně a stává se z analýz sedmi filmů. Práce současně hledá témata a motivy procházející celou režisérčinou filmografií.
- Autorská realizace filmového dialoguKocábek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-08Tato diplomová práce se zabývá autorskou realizací filmového dialogu od jeho podoby ve scénáři až po výsledné ztvárnění ve filmu. Analýzou čtyř filmů, Gauneři, Hledám Amy, Před soumrakem a Rushmore práce ukazuje, jak jejich autoři natáčí konverzační scény originálně. Nejprve je zde nastíněna americká nezávislá scéna devadesátých let, z níž analyzované filmy vycházejí, dále je připomenuta autorská teorie a vysvětlen výběr analyzovaných filmařů a jejich děl. Následně práce demonstruje, jak k dialogu přistupují filmové kuchařky a jak vypadá konvenční konverzační scéna, vůči kterým se následné analýzy vymezují.
- Cesty k Mrtvym úvaha nad filmovým rozprávaním v diele Lisandra AlonsaNámerová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-17Táto práca sa snaží ukázať postavenie významného argentínskeho režiséra Lisandra Alonsa v kontexte argentínskej a svetovej kinematografie a rieši otázky naratívnosti jeho diela. Na základe analýzy filmu Mŕtvi sa táto práca snaží sledovať, akými postupmi pracuje Lisandro Alonso v budovaní dramatična vo svojich filmových dielach. Analýza sa zameriava na skúmanie dosahovania prežitku drámy u diváka a jednotlivé prvky filmovej reči, ktoré tomu slúžia.
- Coming out náctiletých queer hrdinů v současném evropském filmuHosenseidl, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-10-06Tato práce se zabývá podobnostmi zobrazování coming outu v současném evropském filmu se zaměřením na náctileté mužské queer hrdiny. Vychází přitom z chápání coming outu jako sociologického fenoménu s obvyklými modely průběhu, přičemž připouští jeho různorodost jak v žité realitě, tak ve filmovém zpracování. Klade si za cíl vysledovat možné podobné prvky filmů zachycujících tento proces - opakující se narativní postupy, témata, postavy a motivy, přičemž prostřednictvím analýz tří vybraných filmů reflektuje význam coming outového narativu v rámci širšího filmového vyprávění.
- Dělníci Kena LoachaPata, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Ken Loach už víc jak 50 let točí sociální dramata. Od Cathy Come Home (1966) ušel k Já, Daniel Blake (2016) dlouhou cestu. Ve své práci se soustředím na téma dělníků v Loachových filmech. Jako dělníka si definuji dospělého člověka, jenž se živí rukama nebo by se jimi živil v případě, že by mu to systém dovolil. Zvolené téma a výběr filmů, kterým se věnuji podrobněji, vyústil v to, že se stejnou měrou věnuji sociálním aspektům třídní nerovnosti a politice. Filmy, které ze zvoleného hlediska rozebírám jsou Lůza (1991), Výhybkáři (2001) and Já, Daniel Blake (2016). V menší míře se také věnuji Dnům Naděje (1975) a oceněnému filmu Kes (1969).
- Dramaturgie paralelních světůTěšitelová, Milada(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-21V této práci se zabývám tím, jak je ve scénáři vytvářen paralelní svět a jaké metody lze k jeho úspěšnému vybudování použít. Na konkrétních případech tří filmů (Humr, Nevinnost, Hang the DJ) tyto metody demonstruji a analyzuji.
- Existenciální moment v žánrové struktuře giallaPokorná, Dagmar(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Italští filmoví tvůrci v druhé polovině dvacátého století představili světu giallo - žánr kombinující v sobě zejména prvky hororu, thrilleru a detektivky s mysteriózním nádechem. Tato bakalářská práce konfrontuje vybrané zástupce giallo filmů s myšlenkami filosofie existence a snaží se dokázat předpoklad, že i v žánrovém filmu lze hledat osobitou filosofii.
- Fantomická postava a její vliv na strukturu dílaDufková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Práce vychází z teorií Michela Chiona o akuzmetrovi a deakuzmetrizace, které definoval ve své knize Voice in Cinema. Práce tuto teorii úzce spojenou se zvukem zobecňuje, zavádí pojem fantom a defantomizace. Fantom je jednající postavou, která však z vůle režiséra zůstává divákovi skryta. Defantomizace je pak momentem, kdy je odhalena fantomova tvář. Práce třídí typy příběhů s fantomem podle toho, zda dochází k defantomizaci v expozici, uprostřed filmu, nebo v jeho závěru a analyzuje dopad tohoto odhalení na celé dílo.
- Feministické přístupy a etické zásady ve vybraných dílech Ester KrumbachovéLubojacki, Josefina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Má bakalářská práce se zabývá životem a tvorbou všestranné umělkyně Ester Krumbachové z pohledu dvou zásadních hodnot, které jsou mému životu blízké, a které doposud nebyly zpracovány. Jsou jimi feminismus a etika/ morálka, tedy společně lidské kvality a přesvědčení, které posouvá člověka jako jednotlivce, ale ve výsledku především celou společnost. Obě tyto témata jsou spojena více, než by se na první pohled mohlo zdát. Feminismus jako takový se zastával a zastává skupin lidí, kteří jsou svým genderem, původem, sexuální orientací nebo třídním původem utlačováni nebo diskriminováni. Což na nejzákladnějším principu koresponduje s etickými a morálními zásadami člověka. Z vybraných děl Ester Krumbachové zmíňuji ty, které se svým obsahem nebo myšlenkou zabývají jedním z výše uvedených témat. Zároveň se snažím zapojit i část korepondence a osobních textů Ester Krumbachové, které dané téma doplňují, abych tak lépe vytvořila přesnější komplexnější obraz jejího vnímání a prožívání světa.
- Filmové postupy v komiksuSaska, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-16Cílem práce je poukázat na podobnost filmu a komiksu a z toho plynoucí možnost číst filmové studie (či analyzovat filmová díla) s přesahem do média komiksu. Zvolenou metodou je rozbor filmových postupů a výrazových prostředků a jejich následná aplikace na komiksové médium. K tomuto účelu slouží obrazová příloha, jejíž hlavní část tvoří první kapitola komiksu Strážci Alana Moora.
- Filmové přízraky Paula Thomase AndersonaNováková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-26Paul Thomas Anderson (1970) je světově uznávaný filmový režisér a scenárista, řazen do mírně zavádějící kategorie současného amerického nezávislého filmu. Cílem této diplomové práce je představit jeho filmografii na základě výběru čtyř filmů, které se pokusím zanalyzovat, a najít skrze tyto analýzy společné vlastnosti všech jeho filmů, které v závěru práce předložím coby výsledek svého bádání.
- Hraná tvorba pro generaci AlfaKováříková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-29Tato práce si klade za cíl zkoumat druhy produkovaného obsahu pro současnou mládež a způsoby jejich distribuce. Práce se zaměřuje na v současnosti nejmladší generaci – generaci Alfa –, která nepoznala svět bez moderních technologií. Jakou má tato generace diváckou zkušenost? Jakými způsoby sleduje filmy? Čím se liší od svých předchůdců? A jaké nové možnosti se pro tvůrce s rozvojem moderních technologií otevírají? Tyto otázky jsou zkoumané na třech hlavních distribučních kanálech: kinech, televizním vysílání a internetu.
- Hrdinky v celovečerních filmech Jessicy HausnerovéKolářová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Téma bakalářské práce zní: Ženské hrdinky v celovečerních filmech Jessicy Hausner. Jessica Hausner (1972) je rakouská režisérka a scenáristka. Na svém kontě má čtyři celovečerní snímky - Lovely Rita (2001), Hotel (2004), Lurdy (2009) a Šílená láska (2014). V práci se snažím analyzovat, zda jsou hrdinky aktivní či pasivní - zda o svém směřování sami rozhodují, nebo zda se nechávají vést ostatními. Pokouším se pojmenovat způsoby, kterými je této aktivity (či pasivity) dosahováno.
- Japonská adaptace hororové knihy Kruh a její americký remakeDvořáček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Tato bakalářská práce porovnává původní knižní vydání japonského hororu "Kruh" a dvě z jeho filmových adaptací; japonskou a americkou, a to s pomocí analýzy přístupu jednotlivých autorů k příslušným verzím. Práce se konkrétně zaměřuje na postavy, narativ, téma, styl, nadpřirozený prvek a jejich srovnání v daných dílech.
- Kultovní dílo Kevina SmitheKocábek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-19Tato práce se zaobírá životem a dílem amerického scenáristy, režiséra a vypravěče Kevina Smithe. Především pak fiktivním universem zvaným View Askewniverse, které Smith svými filmy stvořil. Zároveň tato práce řeší otázku, zda je možné považovat Kevina Smithe za kultovního filmaře, co tento status znamená, jak jej filmový tvůrce může získat a jak udržovat.
- "Magická kríza" - dramatický model pre príbehy z oblasti "nadprirodzeného škodenia"Námerová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-10-06Práca zhrňuje základné problémy tvorby naratívu v pionierskom umení - Virtuálnej realite.
- Melancholia (2011) jako obraz ženské psychické nemociAntoňáková, Natália(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Tato práce analyzuje psychologii, rodičovské komplexy a mentální poruchy hlavních ženských postav filmu Melancholia režiséra Larse von Triera. Opírá se o literaturu zaměřenou na psychoanalýzu z pohledu rodičovských komplexů, ale i o texty filmových teoretiků. Zkoumá, jak lze vystavět filmovou postavu na jejím psychologickém profilu a také to, zda-li film Melancholia poskytuje jistou formu obrazu ženské psychické nemoci.
- Nespolehlivý vypravěč ve filmových adaptacích novely Henryho Jamese Utažení šroubuZeithammerová, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Tato bakalářská práce zkoumá krátkou novelou Henryho Jamese The Turn of the Screw (Utažení šroubu), publikovanou roku 1898 a jejích následných celovečerních adaptací, konkrétně The Innocents (Neviňátka) z roku 1961 režírované Jackem Claytonem a The Turning z roku 2020 režírované Floriou Sigismondi. Třebaže se jedná o adaptace stejné novely, jsou mezi nimi značné rozdíly. Cílem práce je analýza předlohy a samotných snímků, popsat využité adaptační klíče v souvislosti s místem a časem vzniku adaptací, a uvést, do jaké míry se filmům podařilo zachovat nespolehlivého vypravěče, který je pro mnohoznačné vyznění novely naprosto klíčový.
- Netradiční vyprávěcí postupy ve starších filmech Atoma EgoyanaKováříková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Starší tvorba kanadského režiséra s arménskými kořeny, Atoma Egoyana, se vyznačuje velmi specifickými vyprávěcími postupy, které fungují coby postupně se rozkrývající rébus (lidských vztahů). Jedná se o nechronologické mozaikové struktury složené z paralelních, propletených linií postav, kterým se přitom ve výsledku daří odvyprávět kompaktní silná dramata se specifickou atmosférou. Těmto narativním strukturám se ve své práci chci věnovat a rozkrýt jejich fungování. Konkrétně budu zkoumat stavbu tří Egoyanových filmů (Exotica, Sweet Hereafter a Felicia´s Journey). A budu se snažit zjistit, nakolik se v nich použité postupy opakují a zda by v tom případě mohly být i zobecnitelné a nápomocné pro další tvůrce.