Browsing by referee "VLASÁKOVÁ, Alena"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Klavírní sonáty Fryderyka ChopinaPešek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Autor se ve své práci zabývá klavírními sonátami polského hudebního skladatele Fryderyka Chopina. Práce obsahuje charakteristiku skladatelovy osobnosti, jeho životopis a především kapitolu o Chopinových klavírních sonátách, která je rozdělena do několika podkapitol. Autor se nejvíce zaměřuje na interpretační problémy těchto skladeb, kde vychází z vlastních zkušeností. Poměrně rozsáhlá je také podkapitola "Formální rozbor". Hlavním cílem autora je pomoci začínajícím interpretům Chopinových klavírních sonát ve studiu těchto skladeb. Práce však může být zajímavá pro všechny hudebníky, kteří se zajímají o Chopinovy klavírní sonáty.
- Osobnosti klavírního oddělení HAMU od založení školy dodnesDonovalová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Tato diplomová práce si klade za cíl představit osobnosti Klávesové katedry HAMU druhé poloviny 20. století. Práce se zaměřuje na vytvoření uceleného a systematického přehledu pedagogů fakulty v prvních desetiletích fungování klavírního oddělení. Zmiňované osobnosti se autorka práce snaží pojmout komplexně, tedy nejenom jako výtečné pedagogy, ale také jako aktivní interprety, skladatele, autory didaktických prací či revizí klavírních děl. Medailonky jednotlivých velikánů jsou členěny chronologicky, dle začátku působení na pražské akademii a zcela přirozeně se rozdělily do tří částí, sdružující osobnosti generačně blízké. Současně se práce snaží o uvedení do širšího kontextu, a to zařazením kapitoly týkající se stručné historie HAMU. Tato kapitola obsahuje informace historicko-politického charakteru, jež jsou v celkovém kontextu více než podstatné. Velmi často a zásadně totiž ovlivňovaly dění doby ve všech oblastech života. Cílem této diplomové práce je přehledné zmapování situace v pražském pianistickém prostředí po druhé světové válce. Práce by měla poučenému čtenáři podat komplexní a ucelený přehled o životě, aktivním koncertním vystupování a o odkazu velikánů poválečné pianistické komunity spjaté s prostředím Hudební fakulty AMU.
- Rozbor sonáty h moll a zasazení do kontextu Chopinovy tvorbyMyšíková, Marie-Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato bakalářská práce se zabývá zejména hudebním rozborem Chopinovy třetí sonáty h moll op. 58. První kapitola nese název „Charakteristické rysy Chopinovy tvorby a vliv současníků“ a je rozdělena do dvou podkapitol. V úvodu celé části je popsán Chopinův život. V první podkapitole se bakalářská práce věnuje výčtu Chopinových děl a to jak pro sólový klavír, tak pro dva klavíry či orchestr. Druhá podkapitola zkoumá obecné znaky Chopinovy tvorby, rysy jeho osobnosti či okolnosti komponování některých děl. Druhá kapitola se již celá zabývá rozborem sonáty h moll op. 58, kde každé větě patří jedna podkapitola. Závěrem je obsažena i podkapitola věnující se kontextu této sonáty v Chopinově celkové tvorbě.
- Semjon Bendickij a jeho vliv na klavírní pedagogiku SaratovaVorobyeva, Evgenia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Semjon Solomonovič Bendickij je mimořádná osobnost klavírního umění v Saratově. Bendickij byl klavírista, dirigent a zapálený pedagog, který valnou měrou přispěl k rozvoji klavírní školy Saratovské státní akademie. Během celého života rozvíjel klavírní umění v různých oblastech Sovětského svazu a stal se zakladatelem jedné z nejvýznamnějších regionálních klavírních škol. Cílem této diplomové práce je ukázat roli a vliv S. Bendického v historii klavírní hry v Saratově, zanalyzovat jeho pedagogické a interpretační principy a ohodnotit jeho přínos jako pedagoga k rozvoji hudebního umění města Saratova. Pro Bendického byla charakteristická improvizace a otevřenost novým řešením, a také spontánnost a nepředvídatelnost. Nekonečná zvídavost a erudice ve všech sférách jeho činnosti, víra ve studenta a empatie spolu s přiměřenou přísností přitahovaly mladé talenty a inspirovaly je k tvrdé práci. Pedagogická činnost S. S. Bendického a jeho studentů představuje nejlepší tradice Saratovské klavírní školy, které nejen neztratily svůj význam, ale mohou výrazně obohatit výuku soudobé klavírní pedagogiky v Saratovské oblasti.
- Sergej Prokofjev (klavírní dílo)Ožana, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Práce se zabývá především analýzou klavírního díla Sergeje Prokofjeva. Není to vědecká práce. Je to spíše formální a melodicko harmonický rozbor v souvislosti s dalšími jeho klavírními díly. V kapitole o okolnostech vzniku koncertů se opírám o svědecctví autora a spolu s ním se pak v analýze snažím najít jeho myšlenky přímo v díle. Uvádím zde také báseň, která byla inspirována teprve zárodky skladby básníkem Balmontem. V poslední kapitole nabízím pohled na Prokofjeva jako na přítele, pianistu, kolegu, skladatele očima jeho současníků jak žáků, tak učitelů, kolegů, pianistů, přátel, ale i nepřátel. Vzpomínají na něj velké osobnosti jako G.G. Neuhaus, M. Rostropovich, D. Oistrach. Životních faktů se dotýkám jen málo, vzhledem k široké nabídce jistě mnohem odbornější literatury.
- Vývoj španělské klavírní hudby 19. a poč átku 20. stoletíGonzález Casasnovas, David(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Cílem této práce je popsat vývoj španělské klavírní hudby během devatenáctého a raného dvacátého století. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány konkrétním autorům, reprezentujícím toto období, dále podrobně vysvětluji jejich styl a věnuji se jejich nejdůležitějším dílům, a to i v soudobém politickém a celospolečenském kontextu, jak v samotném Španělsku, tak v Evropě. V první kapitole se více zabývám také historickým vývojem Španělska a dále popisuji společenská hnutí působící napříč kontinentem. V závěru práce shrnuji své nejdůležitější poznatky.