Browsing by referee "VOJTĚCHOVSKÝ, Miloš"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Elektrické podniky hlavního města Prahy a filmová avantgardaKrejčová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-09Cílem diplomové práce, která vychází z výzkumu archivního materiálu a dobových periodik, je popsat vztah mezi Elektrickými podniky hlavního města Prahy a československou avantgardou ve 20. a 30. letech 20. stol. Elektrické podniky hlavního města Prahy daly formou pravidelně zadávaných reklamních zakázek vzniknout několika výjimečným filmovým a intermediálním projektům, jako např. filmu Praha v záři světel (1928), světelně-kinetické plastice Zdeňka Pešánka (1930) nebo krátkému experimentálnímu filmu Světlo proniká tmou (1931). V podnikovém archivu se kromě produkční dokumentace nachází několik nerealizovaných scénářů, které vypovídají mnohé o vztahu mezi reklamou a uměním v meziválečném období. Autorka kriticky analyzuje roli Elektrických podniků coby mecenáše avantgardy, zdůrazňuje obecně rozšířenou dobovou fascinaci elektrifikací, osvětleným velkoměstem a novými formami veřejně sdíleného prostoru.
- Fujara a šakuhačiMatvija, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-12Ve své bakalářské práci srovnávám dva hudební nástroje, japonskou flétnu šakuhači a slovenskou fujaru. Oba nástroje hrají významnou roli pro stavbu identity jejich hráčů a jsou znakem mužského genderu. Toto je v práci prokázáno skrze rozbor jejich současných i historických sociálně kulturních kontextů. Zatímco společenský kontext flétny šakuhači postupně vedl k vytvoření eroticko-sexuálních konotací, které se v běžné japonské vizuální i verbální komunikaci stali primárním významem slova "šakuhači", u fujary jsou tyto konotace pouze sekundární. Naopak fujara se jako endemický slovenský hudební nástroj stala důležitým symbolem slovenského národního diskurzu a uvědomění. Kdežto šakuhači není v současné době využívána jako proponent nacionalistických tendencí v japonské společnosti. Práce sleduje různé estetické a kulturní mechanizmy, které, byť podobné, vedly k rozdílným významům obou nástrojů v jejich "domácích" společnostech.
- Herní engine a 3D v umělecké praxiKrejčí, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-27V této diplomové práci analyzuji hledání nejideálnějšího prostředku tvorby audiovizuálních, počítačem vytvářených s 3D prostorem pracujících uměleckých děl. A to na základě subjektivní umělecké zkušenosti. Směřuji tak k užití komplexního nástroje, jakým je právě herní engine - software ulehčující tvorbu počítačových her. Takový nástroj dokáže využít plný výpočetní potenciál počítačů. A stále s ním ještě dokáže pracovat i jednotlivý tvůrce. Herní médium je prostředek, který lidem umožní hrát a zažívat hry, ale zároveň pomáhá smýšlet o fantazijních světech a příbězích. Ty mohou představovat a reflektovat cokoli reálného i smyšleného. Lze díky nim tvořit expresivní obrazy a 3D simulace. V této práci nahlédneme do principů herního enginu Unity. Představíme si i technologie a okolnosti, které s takovou tvorbou souvisejí. Zamyslíme se však i nad alternativami k hernímu enginu, pokud je naším zájmem například stavba ideálního imerzního prostředí s využitím prostorového obrazu i zvuku. Jsou to právě formy vyjádření jako virtuální realita, audiovizuální performance, interaktivní narace, 3D video tvorba a počítačové hry, díky kterým lze oslovovat svět jeho současným digitálním jazykem. Úkolem umělce pak může být právě balancování na hraně experimentálního a standardního, funkčního a obsahového, stejně jako uvědomování si různých vztahů ke komputovatelným médiím. To může být cestou k vyjádření subjektivního, ale i možností zkoumat nové, ovlivňovat okolí nebo uvažovat o pozitivní změně části světa.
- Processing 1.0 příručkaPešek, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-19V odborné a teoretické části bych rád v období magisterského studia zpracoval příručku pro snadné pochopení programovacího jazyka Processing. Tento jazyk byl navržen v akademických dílnách Massachutches Institute of Technology ke snazšímu a co možná nejsvobodnějšímu přístupu tvůrců - obecně vzato všech netechnických oborů, k pokročilým technologiím. Základ pro takovou příručku jsem již začal tvořit při sérii otevřených dílen o programování. Podobné příručky v posledních letech vznikly v anglickém jazyce: Casey Reas and Ben Fry, A programming handbook for designers and artist (2007), Ira Greenberg: Processing Creative coding and Computational Art (2007), Daniel Shiffman: Learning Processing: A Beginner's Guide to Programming Images, Animation, and Interaction (2008), Tom Igoe: Making Thinks Talk: Practical Methods for Connecting Physical Objects (2007). V českém jazyce žádná podobná kniha doposud nevyšla. Příručkou bych rád přiblížil, ve shodě s původním smyslem Processingu, technologie i netechnicky zaměřeným oborům, především pak studentům z výtvarných škol bez předešlé nebo jen malé zkušenosti s programováním.
- SAN MINN (ANEB) UMĚLEC, KTERÝ DÁVÁ PŘEDNOST TVORBĚ A OBRAZŮM PŘED SVÝM ŽIVOTEMZeya, Pyin Nyar(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-13Nikdo nemůže ovládat svobodné myšlení a inspiraci umělce. Přestože jeho obrazy a tvorba byly vystaveny velkému tlaku a na nátlak shora zakázány, jejich umělecká hodnota nikdy neklesla. Proto píši tuto práci. San Minn vystoupil zbarmského malířského mainstreamu a nikdy nenamaloval komerční obraz. Je stále věren své víře v umění a malbu a přichází vždy s novými způsoby, jak přistoupit malování. Jeho tvorba se podstatně odlišuje od jeho souputníků a jeho styl se výrazně liší. V barmském malířství je unikátním jevem. Naskytla se mi možnost studovat jeho styl, myšlenky, způsob uvažování a jeho odhodlání s jakým umění vytváří. Moje práce má za cíl ukázat život umělce a malíře, který vyrostl a žil 50 let pod vojenskou nadvládou, a skrze pohled na jeho případ popsat vývoj a stav výtvarné scény v Barmě. Zprostředkuji tak nejen zájemcům o malbu, ale všem ostatním čtenářům vhled do barmského malířství a místní umělecké scény. Doufám, že moje práce tak bude vhledem prospěšným a barvitým. Zdá se, že jakožto malíř, San Minn chce, aby jeho publikum cítilo a zažilo jeho práce, ale jen zřídka odhaluje svůj osobní život, který se odvíjí za jeho plátny. Pro mě je tato práce zároveň i příležitostí jeho osobní rovinu alespoň trochu poodkrýt na následujících stránkách. xxxxxxxxx Cíl Práce Má práce může být zajímavá pro každého, kdo se zajímá o současnou uměleckou scénu Barmy (Myanmaru). Umožňuje čtenáři, aby se dočetl o jednom z nejslavnějších a nejvýznamnějších umělců a uměleckých směrů v Barmě (Myanmaru). Jeho malby jsou svědectvím o více než 40 let dlouhé cestě pod dohledem cenzury, avšak na každém kroku ukazují na jeho nebojácnost řešit politické a sociální otázky. Mnohé z uměleckých děl San Minna jsou autobiografické, vytváří břitký sociální komentář k populární kultuře a zrcadlí sociální hodnoty, stejně jako situace, které jejich autor prožíval. xxxxxxxxxxxx
- Užití animace v dokumentu analýza principů a funkcí animace ve vzt ahu s dokumentárním filmemKaya, Akile Nazli(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-19Hlavním tématem této studie je pokus o nalezení a zapsání obecných zásad a funkcí animace s ambicí demonstrovat různé možnosti dosažené kombinací dvou zcela odlišných oblastí filmu: dokumentu a animace. Hlavní důraz bude kladen na otázku, co může přinést animace do dokumentárního filmu? V druhé kapitole se uvádí problematika funkčního spojení obou médií, později se reflektuje a srovnává několik definic pro obě tvůrčí oblasti zvlášť ve snaze hledat definici společnou. Následuje výčet různých technik ruční (klasické) animace s příklady a pokus o kategorizaci funkcí. Třetí kapitola analyzuje výběr filmů (A Is for Autism / A jako autizmus, Vizita mezi životem a smrtí, Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir a Lidé, kteří se snaží zachránit svět) ve světle definovaných funkcí. Některé případové studie zahrnují i rozhovor s režisérem, který poskytuje více podrobností o myšlenkových pochodech autorů při rozhodovacím procesu. Výsledek tohoto výzkumu vyústí v parafrázi, kde autorka tvrdí, že smysluplné spojení animace s dokumentem je takové, kde celek vytvořený kombinací těchto přístupů přináší novou kvalitu, která není obsažena v žádné jeho jednotlivé části zvlášť.