Browsing by referee "VOTAVOVÁ, Yvona"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- Dorabella, Così fan tutteKubicová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Tato práce seznamuje čtenáře s rolí Dorabelly a operou Così fan tutte. Nejprve dle obecně známých hledisek již napsané literatury, ale také dle rad a postřehů z praxe pěvkyň, které ztvárnily tuto roli. Nabízí se zde několik náhledů na jednu a tutéž roli.
- Interpretační princípy vo Verdiho operáchBeneš, Andrej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-12Diplomová práca spracovává tématiku opernej tvorby Giuseppe Verdiho zo zamera- nímním na jeho poslednú operu Falstaf a pojednáva o významných interpretáciách tejto opery. Práca ma priniesť kompexný obraz Verdiho opernej tvorby zo zameraním na niektoré detaily, ktoré nie su bežne známe z verejného ani odborného hudobného života. V texte sa objavuje Verdiho korešponndencia, čo považujem za autentický zdroj pre pochopenie Verdiho tvorivých umeleckých intencií. Snažím sa ďalej bližšie priblížiť a poskytnúť návod ako vnímať operu Falstaff, nie však z’'čisto z mojho po- hľadu, ale vodítkom my boli odborné texty prevažne z prostredia talianskej kritiky a muzikológie.
- Mariánské texty v barokní duchovní tvorbě pro sólový sopránRosypalová, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-03Tato práce se zabývá mariánskými texty v souvislosti s jejich užitím v barokní duchovní tvorbě. Jejím cílem je zmapovat tuto oblast se zaměřením na obsazení sólového sopránu. Nejprve je představeno hudební baroko a jeho vztah k duchovním hodnotám. Následuje hlubší exkurz do mariologie ? postavení Panny Marie v církvi, významné mariánské svátky, projevy mariánské úcty. Poslední kapitola je věnována jednotlivým mariánským textům, které byly nejčastěji zhudebňované. Každý zahrnuje údaje o vzniku, původu i obsahu. Jsou zde uvedeni významnější barokní skladatelé, kteří konkrétní text zhudebnili a v jejichž dílech je zároveň obsazen sólový soprán. Každou podkapitolu uzavírá uvedení celého textu s vyznačenými přízvuky a oficiální liturgický překlad.
- Moje cesta k Janáčkovi a jeho Lišce Byst roušceKývalová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01V této práci jsem se zaměřila na známou operu Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Předně jsem zde pojednala o umělcích podílejících se na vzniku konečné podoby opery. Tedy o spisovateli Rudolfu Těsnohlídkovi, který vytvořil fejetony ke kresbám Stanislava Lolka. Cílem mého příspěvku bylo zamyšlení se nad postavou Bystroušky. V bakalářské práci rozebírám Bystrouščinu stěžejní árii "Kradla jsem!".
- Opereta v Hudebním divadle KarlínBenešová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Stěžejním tématem mé diplomové práce je opereta na půdě Hudebního divadla v Karlíně. V první části se zabývám vývojem samotného žánru. Další kapitola je věnována slavným českým i světovým autorům nejznámějších operetních děl. Zvláštní prostor jsem věnovala operetě Mam'zelle Nitouche, jakožto jedné z nejúspěšnějších zahraničních operet u nás. Následuje přehled operetních domů, převážně pražských, fungujících od 18. století. Zabývám se i vývoji samotného Hudebního divadla Karlín a jeho proměnám. Ve své práci jsem dala i podstatný prostor významným osobnostem jak ve vedení divadla Karlín, tak účinkujícím hvězdám. Stručně mapuji jejich umělecký život a přínos pro operetu v Hudebním divadle Karlín. Závěr je věnován rozhovorům s významnými osobnostmi, působícími na půdě HDK.
- Operní pěvec Ivo Žídek - propagátor pěvecké školy Rudolfa VaškaDvořák, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-16Bakalářská práce se zabývá tenoristou Ivo Žídkem a pěveckou školou Rudolfa Vaška. Hlavním cílem práce je seznámit čtenáře s tímto významným operním pěvcem a pěveckou školou, kterou po celý život výborně ovládal a propagoval. Bakalářská práce je rozdělena celkem na čtyři části. První část se snaží co nejvíce přiblížit život a všechny úspěchy tohoto slavného umělce druhé poloviny 20. století. V další části se nachází interpretační analýza nahrávek, která detailně popisuje přednes árie Jeníka z opery Prodaná nevěsta (Bedřich Smetana) a árie Prince z opery Rusalka (Antonín Dvořák) v pěveckém podání Ivo Žídka. Třetí kapitola se věnuje pěvecké škole Rudolfa Vaška, kde se autor snaží vysvětlit a podle vlastního uvážení okomentovat princip této metody pěveckého školení. Závěr tvoří dva rozhovory, které doplní obsah této práce cennými informacemi.
- Sergej Sergejevič Prokofjev: Láska ke třem pomerančůmŠantora, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato práce seznamuje s tenorovými rolemi v opeře Láska ke třem pomerančům skladatele Sergeje S. Prokofjeva. V práci je okrajově popsán život autora v souvislostech se vznikem opery a nástin jeho tvůrčích stylů. Stěžejní část této práce provádí detailní interpretační analýzu tenorových postav opery z hlediska dramatického vývoje v konfrontaci s vlastním interpretačním záměrem.
- Tenorové role v opeře Prodaná nevěsta od Bedřicha SmetanyŠantora, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-11Tato práce seznamuje s tenorovými rolemi v opeře Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany. V práci je stručně popsán život skladatele se zaměřením na vznik opery. Stěžejní část této práce je věnována popisu dramatického vývoje postav v konfrontaci s vlastním interpretačním záměrem. Jsou zde zmíněni jejich přední čeští interpreti.
- Vývoj dramatična v německé opeřeMorozová, Tamara(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Hlavní myšlenkou této práce je přiblížit vývoj německé romantické opery se zaměřením na výrazný rozvoj jejího dramatična, jak po hudební, tak po textové a konečně interpretační stránce. Jména tří mužů, kteří dali světu německou operu, jsou nezpochybnitelná. Výběr z jejich děl (s přihlédnutím k tématu práce) už byl obtížnější a značně subjektivní. Vytvořili mnoho výrazných ženských typů, vybrala jsem z nich tedy pět hrdinek, které mi posloužily jako jednotlivé milníky při cestě dlouhé téměř celé jedno století. Poskytly mi tak vhodnou strukturu k mapování uměleckého zrání a vývoje nové, svébytné a zcela jedinečné operní formy