Browsing by referee "ZÁBRODSKÁ, Dana"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- Alfred Jarry: "Král Ubu" - komplexní kostýmní řešeníPinkavová, Eleanor(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-10Tématem této diplomové práce je komplexní kostýmní řešení hry Král Ubu od Alfreda Jarryho, včetně dokumentace tvůrčího procesu od počáteční analýzy hry až po konečné návrhy. Tato hra vznikla na konci 19. století a bývá považována za předchůdce absurdního dramatu a surrealismu. Vypráví o krátké krutovládě zaostalého, odporného tyrana jménem Ubu, který se dostal k moci vraždou polského krále. Hra vyniká svou drsnou hravostí, bezohledností ke společenským a kulturním tradicím, svou svobodomyslností i formou jazyka, kterou je napsána. Na povrchu působí jako pošetilá fraška, ale obsahuje mnoho hlubších podtónů, díky kterým bývá Jarry občas považován za symbolistického autora. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám postavou autora, obsahem hry a kontextem jejího vzniku a zkoumám, jakými způsoby byla v minulosti inscenována. Cílem nebylo podat souvislý přehled o životě Alfreda Jarryho, o jeho tvorbě, či o inscenační historii Krále Ubu. Informace zde obsažené mají sloužit pouze jako doklad historické a teoretické rešerše, která byla nezbytná pro porozumění tomuto dílu a měla dopad na konečný výsledek práce. Druhá, praktická část dokumentuje především myšlenkový proces vzniku samotného kostýmního konceptu. Úvod představuje klíčové úvahy, které vzešly z četby textu hry a ovlivnily celkový postup práce. Následuje analýza postav a situací na základě textu a uvedení inspiračních zdrojů. Hlavní sekce popisující konečné návrhy jednotlivých scén a kostýmů je podložena obrazovou přílohou.
- Carl Orff: "Prometheus" - komplexní scénografický projektGospavić, Jovana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-03Tato práce si klade za cíl v teoretické rovině rozebrat způsob nahlížení Carla Orffa na hudební tvorbu ve spojitosti s jeho scénickými divadelními díly. Soustředí se na skladatelovy poznámky o soudobém scénování a vytvoření jeho hudebního divadla. Srovnává jeho uvažování s tehdejšími tendencemi avantgardy a modernizmu týkající se moderního řeckého divadla a způsobu jeho inscenování. Zabývá se přenositelností obecních sociálních aspektu mýtu na moderní dobu, jejich dramatickým potenciálem a odlišným přístupem čelních představitelů avantgardy k této problematice. Druhá část práce se zastavuje u interpretace opery Prometheus a rozebírá možnosti jejího scénografického a kostýmního řešení.
- Friedrich Schiller: "Don Carlos" - komplexní kostýmní řešeníStieglerová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-15Magisterská práce se zabývá divadelní hrou Don Carlos od Friedricha Schillera. Snaží se zachytit všechny inspirační zdroje, které předcházeli formování výsledné koncepce. Jedná se nejenom o historické zdroje, nabízející i jiný pohled na postavy a události, ale také o další prameny, které postupně vedli k pochopení celkové atmosféry. Součástí práce jsou i rozbory inscenací, které nabízejí odlišné pohledy na dané téma. Druhou půlku práce se věnuji výhradně vlastní koncepci a to i inspiracím k jednotlivým postavám. Je zde obsažen i rozbor klíčových momentů vybraných situací a pro charaktery podstatné údaje obsažené v pěti dějstvích. Závěrečná část se věnuje analýze všech postav a představení konkrétního řešení jejich kostýmu. V obrazové příloze jsou tato řešení vyobrazena formou návrhů.
- Giacomo Puccini "Madama Butterfly" - komplexní kostýmní řešeníAndučičová, Inés(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-17V magisterské práci představuji kostýmové návrhy pro operu Madame Butterfly od Giacoma Pucinniho. Čtenáři skrze písemnou reflexi akademického zadání přibližuji proces, základní východiska a studium japanismu pro výtvarný koncept operního díla a jeho vliv na evropskou kulturu a oděv. Práce je dělena do pěti částí. První část se věnuje pojmu „japanismus“ a jeho konkrétnímu znaku a příkladu ve výtvarném vyobrazení. Ve druhé a třetí části čtenáři přibližuji estetiku tradičního japonského divadla a krásu ženy. Čtvrtá kapitola je věnována uměleckému směru a hnutí, secesi, ve kterém se naplno projevil vliv Japonska a tím výrazně propojil Východ se Západem. Poslední, pátou kapitolou dávám do souvislosti tvorbu Giacoma Pucciniho, konkrétně operu Madame Butterfly, se studiem japonské kultury. Představuji jednotlivé kostýmové návrhy a výslednou realizaci jednoho z nich.
- Guy de Maupassant: "Miláček" - kostýmní výpravaHrušková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-01-15Diplomová práce zpracovává kostýmní řešení Maupassantova románu Miláček, s vazbou na jeho dramatizaci od Zdeňka Kaloče. V úvodu se vysvětlují důvody zabývat se tímto tématem dnes. Teoretickou část uvádí obsah románu, poté je rozebíráno prostředí vzniku románu, je stručně popsán život G. De Maupassanta a srovnáno dílo s jeho životními zkušenostmi. Následuje popis vybraných divadelních a filmových adaptací Dílo je srovnáno s jinými pracemi. V praktické části je popsána práce s textem románu a dramatizace. Je zde vysvětlena inspirace dobovým odíváním. Dále jsou zde zahrnuty úvahy nad možnými principy inscenování a konotace s dnešními společenskými problémy. Po výčtu průběhu práce se text dostává k popisu řešení jednotlivých kostýmů. V závěru jsou shrnuty cíle diplomní práce a vysvětlen způsob zpracování vzhledem k předloze.
- Jean Baptiste P. Moliére: Misantrop - kostýmní výpravaKopecká, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-05Tématem mé magisterské práce je divadelní hra Misantrop, která byla napsána okolo roku 1666 ve Francii v Paříži Jeanem-Baptiste Poquelinem zvaným Moliére. Práce je dělena na dvě hlavní části, teoretickou a praktickou. V té teoretické se částečně zabývám životopisem Moliéra s nahlédnutím do kulturně-historického pozadí doby, snažím se tak vystihnout podstatu dramatikovy inspirace a tím zdůvodnit formu jeho her. Tato část práce slouží převážně pro mé vlastní porozumění Moliérova života a díla, studium historických okolností dané epochy mi dovoluje lépe pochopit samotnou hru Misantrop. Součástí tohoto studia byla také návštěva Paříže, jež jsem mohla díky DAMU podniknout. Dále na základě překladu Vladimíra Mikeše analyzuji podrobným popisem děje dílo Misantrop. Druhá polovina této části je věnována studiu a analýzám realizací hry Misantrop v Čechách i v zahraničí, díky kterým si uvědomuji a objasňuji svůj vlastní přístup k danému tématu. Analýzy jsou doplněné o ilustrační fotografie. V praktické části pak odůvodňuji výběr inspiračních zdrojů a popisuji výtvarné řešení kostýmů na základě rozboru jednotlivých dramatických postav. Součástí praktické části jsou i kostýmní návrhy.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček ŠÁRKAMaleninská, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Tato bakalářská práce se zabývá operou Leoše Janáčka "Šárka". Mapuje její dosavadní zpracování i kulturně-historické pozadí námětu, snaží se identifikovat možné důvody relativně nízkého povědomí o tomto díle. Těžištěm práce je vlastní komplexní scénografické řešení opery mající za cíl vhodným způsobem zdůraznit specifické rysy Janáčkovy interpretace tématu.
- M. de Ghelderode: Slečna Jairová - komplexní kostýmní řešeníDziarnovich, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Cílem mé magisterské práce je zaměřit se detailněji s tvorbou zajímavého a dříve mně málo známého dramatika Michela de Ghelderoda a písemně analyzovat své výtvarné řešení kostýmů jeho hry Slečna Jairová. Autorova tvorba sestává z groteskních dramat-podobenství, často na biblická témata nebo z historie středověké Evropy. Je naplněná obrazy kostlivců, oslav masopustu, cirkusovou klauniádou, ale i beznadějnou apokalyptickou náladou, je totiž přímo ovlivněna nejlepší tradicí vlámského umění a jeho nejpřednějšími představiteli od Hieronymа Bosche a Pietera Brueghela až po Jamese Ensora. Ghelderodova hru Slečna Jairová můžeme označit jako groteskní hororové mystérium. Než se začnu zabývat hrou Slečna Jairová a koncepcí svého kostýmního řešení této hry, chci rozebrat některé aspekty středověkého náboženského divadla, vysvětlit pojem ikonografie a ikonografická metoda a popsat odraz křesťanské ikonografie v divadelním kostýmu té doby. Část své magisterské práce budu věnovat některým momentů ze života belgického dramatika Michela de Ghelderoda. Dále budu podrobněji analyzovat jeho hru Slečna Jairová, její filozofickou a morální rovinu, děj, postavy a jejich úlohu ve hře - rovněž v různých inscenacích, světových i českých. Závěr druhé části mé práce tvoří koncepce mého kostýmního řešení hry, kde popisuji kostýmní návrhy každé postavy a to, co ve hře reprezentují. Pojednám zde také o své práci na realizaci masek a kostýmů. Kromě toho bych chtěla vysvětlit, co mě ovlivnilo, co inspirovalo a jaká je moje koncepce celkového kostýmního řešení hry Slečna Jairová.
- William Shakespeare - OKO ZA OKO kostýmní výprava a teoretická reflexeHanousková, Renata(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-06Anotace HANOUSKOVÁ, Renata, ?Oko za oko?, Praha: Divadelní fakulta, 2012, magisterská diplomová práce. Text obsahuje základní údaje charakterizující v českém jazyce obsah a výsledky práce.