Browsing by referee "ZELENKA, Milan"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Francouzští harfový virtuózové a jejich skladatelský přínosMousa Bacha, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-24Francoužství harfový virtuózové a jejich skladatelský přínos - je zaměřena na harfisty od vzniku jednozářezové harfy, počínaje Jeanem-Pierrem Bauerem až po Dominika Bouchauda, který zastupuje harfisty druhé poloviny dvacátého století.Tito umělci často pocházeli z harfenických rodů, ve kterých se řemeslo , stejně tak jako v jiných oborech , dědilo. Francoužští virtuózové byli aktivními sólovými i komorními hráči, pedagogy, teoretiky i inovátory harfového mechanismu. Zasloužili se o rozšíření harfového repertoáru, díky svým originálním dílům i transkripcím děl, které původně nebyly určené harfě. Jejich zásluhou vzniklo mnoho harfových metod, které pomohly zdokonalit techniku mnoha studentům a podle těchto učebnic se učí žáci nejen ve Francii i v současnosti. Henriette Renié, Marcel Grandjany, Carlos Salzedo a další virtuózové inspirovali svoji vysokou uměleckou kvalitou i jiné umělce k tvorbě pro tento nástroj.Mezi skladateli, kteří se nechali okouzlit zvukem harfy byli C.Debussy, A.Roussel, M.Ravel,A.Ginastera, A.Caplet a mnoho dalších.....
- Kytarová tradice na území historického B ěloruskaKrein, Nikita(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Tato práce pojednává o rozvinutí kytarové tradice na území historického Běloruska od začátku 16. století dodnes, zasahuje také do téma vývoje loutny ve zmíněné oblasti. Je soustředěná na vývojové procesy a osobnosti - kytaristy, loutnisty, skladatelé, komponující pro tyto nástroje a stavebníky nástrojů. Zkoumá vývoj profesionálního kytarového vzdělání v Bělorusku a rozvití národní interpretační školky. Exponovaný materiál je nejen deklamován, ale i posouzen autorským názorem. Některým procesům je udělena kritika.
- Kytarové koncerty Maura GiulianihoZelinka, Aleš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Ve své práci bych velice rád vynesl v povědomí relativně málo hrané (známé) kytarové koncerty kytarového virtuóza a skladatele žijícího kolem přelomu 18. A 19. století, Maura Giulianiho. Chtěl bych to provést takovým způsobem, že bych v první části vsadil jeho osobnost v hudebně kulturní kontext jeho doby a stručným způsobem popsal jeho životní dráhu, především ve spojitosti jeho vztahů k mnoha význačným osobnostem z jeho okolí, se kterými spolupracoval, či se jimi nechal inspirovat a přičemž tato inspirace pronikla hluboko do jeho tvorby. V další části bych rád uvedl hlavní oblasti jeho díla a zkusil je ohodnotit z dnešního pohledu interpreta, neboť především technická obtížnost jeho skladeb je značně variabilní, a proto je autor velmi přínosný všem hráčům různých kategorií technické vyspělosti. Mnoho Giulianiho skladeb není příliš často hráno, proto bych rád na některé z nich, které se mi zdají neprávem opomíjené, upozornil. V následující části představím a rozeberu jeho 3 existující kytarové koncerty. To by mělo být jádrem mé práce. Především bych se rád zaměřil na 3. kytarový koncert F-dur op. 70, originálně psaný pro tercovou kytaru. Na závěr bych se pokusil zdůraznit význam jeho kytarových koncertů a shrnul tak poznatky ze třetí kapitoly. Z pohledu kytary jsou tyto koncerty nesmírně cenné, neboť v porovnání s jinými nástroji, jich neexistuje tolik, především z tohoto období a této kvality. Aleš Zelinka
- Pařížská a vídeňská kytarová škola a jej í přínosMoučková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-24Jak sám název napovídá, cílem mé magisterské práce bylo vystavit ucelenou klenbu, která by zaštiťovala kytaru v době jejího nejzářivějšího lesku, tedy v dobách působení pařížské a vídeňské školy. Z mého pohledu je právě tato éra kytary, časově vymezená přerodem klasicismu v epochu raného romantismu, ve vesmíru hudby jedna z nejpozoruhodnějších. Tuto atraktivitu potvrzuje především dobová kytarová literatura, jež je svou krásou, nápaditostí a stálou uměleckou aktuálností jednoznačně nejvýznamnější vůbec. První kapitola, dále rozčleněna do dvou podkapitol, vykresluje sociálně -politickou i kulturní situaci přelomu 18. a 19. století. V první podkapitole stručně zachycuji ráz proměn hudební řeči, předurčující poté i jazyk kytarových tvůrců hudby raného romantismu. V podkapitole druhé pak zmiňuji stěžejní žánry a formy hudby, preferované zejména na konci 18. století a počátku 19. století, z nichž právě námi mapované kytarové školy vycházely. V druhé kapitole pak shrnuji podobu raně romantické kytary počátku 19. století. Uvádím zde i nejvýraznější evropská jména mistrů stavitelů a charakteristiku jejich stylu práce. Ve stěžejních kapitolách, tedy třetí a čtvrté, se na větší ploše zabývám nejdůležitějšími moderními kytarovými skladateli vídeňské a pařížské školy. Pod stručným životopisem a význačnými mezníky v životě každé z osobností uvádím vybraná díla pro kytaru, která svým významem přesahují obvyklý rámec. Podkapitola poté upozorňuje na nejvýznamnější současníky a pokračovatele, působící paralelně s oběma zmapovanými kytarovými školami, nikoliv však v jejich rámci. Závěr v několika větách upozorňuje na důležitost a nevyčíslitelnou hodnotu kytarové hudby první poloviny 19. století, mající dodnes revoluční význam celosvětového měřítka.
- Přínos běloruských skladatelů kytarové l iteratuře 20. - 21.století.Krein, Nikita(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-08Tato práce se zabývá přínosem běloruských skladatelů kytarové literatuře 20. - 21. století. Cílem práce je poukázat na významnou roli autorů běloruské kytarové školy ve vytváření kytarového repertoáru nejen v běloruském kontexu. V první části práce jsem se zaměřil jednak na tvorbu profesionálních skladatelů komponujících pro kytaru, jednak na dílo běloruských kytaristů skladatelů. Systematizoval jsem také vydaný notový materiál a metodické publikace týkající se kytary, od historicky notového kytarového sborníku v Bělorusku až do současnosti. V druhé části práce jsem analyzoval vybrané kytarové dílo běloruského autora - " Koncert pro kytaru, smyčcové nástroje a zvony " Galiny Gorelovové. Při určování přínosu běloruských skladatelů kytarovému repertoáru jsem nejprve analyzoval pozadí profesionálního kytarového vzdělávání a interpretace v Bělorusku sovětské éry, neboť právě to položilo základy novodobé profesionální kytarové skladatelské školy. Tvorbu jednotlivých skladatelů jsem analyzoval na základě jejich interpretační, pedagogické a skladatelské činnosti v historickém a hudebně - kulturním kontextu. Třídílný " Koncert pro kytaru, smyčcové nástroje a zvony " G. Gorelovové jsem analyzoval zejména z pohledu kytarového partu, jeho role v tomto díle, dramaturgického obsahu a formy.Podařilo se mně systematizovat tvorbu běloruských skladateků kytaristů i nekytaristů a vydávání jejich děl a zařadit je do širšího kontextu vývoje běloruské kytarové školy. Přínosem této práce je upozornění na důležitou roli běloruských skladatelů ve vytváření kytarového repertoáru nejen v Bělorusku. Na základě zjištěných údajů je možné tvrdit, že běloruští kytaristé a skladatelé přináší velký vklad do rozvoje kytarové literatury 20. - 21. století.
- Přínos Štěpána Raka klasické kytařeMalhocká, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Tato práce se zabývá životem, dílem a zásluhami profesora Štěpána Raka. Odhaluje se příběh raného dětství, popisují se studia a cesta ke kariéře světoznámého kytaristy a skladatele. Pobyt ve Finsku a cesty skoro po celém světě, zážitky a zkušenosti formovaly jeho osobnost. Krátce se zastavuji nad jeho stěžejními díly a nad způsobem interpretace. I na poli pedagogickém znamená jeho působení přínos. Popisuji významnou pětiprstou techniku a technická cvičení, některé z úspěšných absolventů. Dále zmiňuji setkání s pokrevně příbuznými, které proběhlo až v jeho pětašedesáti letech.Zvláštní podkapitola je věnována jeho duchovnímu pohledu na svět, určuje jeho myšlení a následně i činy a celkové působení na okolí. Druhá kapitola seznamuje blíže s dílem Variace na téma Jaromíra Klempíře, která svým zpracováním přináší obecný náhled do způsobů kompozici Štěpána Raka.