Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by Subject "česká hudba"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- České soudobé cembalové skladby na soutěži PJ a jejich interpretaceKrupková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Tato diplomová práce se věnuje českým soudobým cembalovým skladbám, které vznikly na objednávku pro soutěž Pražského jara. V první kapitole je nejprve přiblížena historie samotné soutěže a vedle toho i vývoj cembala u nás. Jsou zde představeny osobnosti, které se zasloužily o začátky cembala a staré hudby u nás, včetně Zuzany Růžičkové a jejích zásluh v této oblasti. V podkapitole je přehled jednotlivých ročníků cembalové soutěže, laureátů a držitelů speciálních cen. O rozdílech mezi moderním pedálovým cembalem a kopií historického nástroje pojednává druhá kapitola, která úzce souvisí s interpretací. Kromě toho přibližuje, jaké nástroje byly u nás k dispozici a jaká je situace dnes. Třetí a nejdůležitější kapitola se věnuje samotným skladbám, které vznikly pro soutěž Pražského jara. Jsou seřazeny chronologicky podle jednotlivých ročníků soutěže. Každému rozboru předchází krátký medailonek o autorovi a jeho tvorbě. Samotné rozbory jsou doplněny o interpretační poznámky.
- Klavírní koncert Antonína DvořákaGrešlová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Tato diplomová práce má za cíl provést čtenáře seznámením s tímto klavírním dílem české romantické hudební epochy. Text se krátce zabývá jak okolnostmi vzniku, tak i rozborem z hlediska hudební formy. Druhá kapitola je orientována na sólový part klavíru. V této části se řeší klavírní stylizace a technicko-zvuková otázka. Vedle Dvořákova hudebního textu sólového klavíru jsou zde uvedeny i úryvky z přepracované verze Viléma Kurze a jsou vzájemně konfrontovány. Rozdíly mezi nimi jsou na základě podobnosti klasifikovány do čtyř základních skupin. Poslední kapitola obsahuje shrnutí pódiových zkušeností prostřednictvím rozhovorů s pianisty Ivanem Klánským, Martinem Kasíkem a Ivo Kahánkem.
- Varhanní dílo Miloslava KabeláčeKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Cílem této prácš je soustředit informace o skladatelově díle, kde se uplatňují varhany. Jedná se tedy o dvě fantasie op. 32, Čtyři preludia pro varhany op. 48 a dvě symfonie - 3. symfonie op.33 a 8. symfonie op. 54. Aby byl výčet autorova varhanního díla kompletní, je potřeba zmínit rovněž elektroakustickou kompozici E fontibus Bohemicis op. 55. První kapitola stručně pojednává o životě a díle této významné osobnosti české hudby 20. století. Další kapitoly jsou věnovány jednotlivým dílům a zmíněna je rovněž Kabeláčova kompoziční technika a nové způsoby notace.