Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by Subject "20. století"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Petr Eben / Jan Amos Komenský: Labyrint světa a ráj srdceMichalovičová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Tato práce se zabývá cyklem Labyrint světa a ráj srdce pro varhany a recitátora, skladatele Petra Ebena, který se inspiroval stejnojmennou knižní předlohou Jana Amose Komenského. Zmíněn je i Ebenův Smyčcový kvartet, komponovaný na totéž literární téma. Text práce obsahuje stručné životopisy obou autorů, Ebena i Komenského, pro lepší vhled do Komenského díla je rovněž připojen nástin soudobého politického vývoje a jeho filozoficko-náboženského pozadí. Podrobněji je zde přiblížen i obsah jednotlivých částí Komenského textu, které Petr Eben používal jako inspiraci k varhanním improvizacím, a rovněž je zde podán popis jednotlivých hudebních částí cyklu. Přiblíženy jsou dále inspirační zdroje Ebenova cyklu, zejména Komenského duchovní písně, uveřejněné v Amsterodamském kancionálu. Podává se zde také srovnání Ebenova rukopisu a dostupných tištěných verzí jeho cyklu, zmíněny jsou i dostupné nahrávky jeho provedení. V neposlední řadě jsou v této práci uvedeny příklady děl dalších českých skladatelů druhé poloviny 20. století (např. J. Krček, M. Raichl, A. Tučapský), kteří se inspirovali Komenského dílem (nejen Labyrintem).
- Významní pianisté 20. století a jejich interpretační přínosGrešl, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato magisterská práce se zabývá interpretačním přínosem vybraných klavíristů 20. století. Jako určitý fenomén uvádím samostatnou kapitolu č. 2 "Horowitz/Richter", kde šířeji pojednávám a zamýšlím se nad jejich popularitou. Mimořádné schopnosti vybraných klavíristů demonstruji na základě nahrávek mnou zvolených, kde prezentuji své postřehy a názory odborníků a uvádím důvod, čím byla jejich interpretace významná (kapitola č.3 –„Ti ostatní“) V kapitole č.4 " Rozhovor s Martinem Kasíkem" se pak zabývám mj. i problematikou interpretace obecně a kritériem významu „významný přínos“. Přínos práce spatřuji v připomenutí si významných interpretačních počinů klavíristů 20.století, rychlé přístupnosti k poslechu na základě odkazů na internet a v neposlední řadě v obecném rozšíření schopnosti esteticky hodnotit a porovnat klavírní “golden age“ s nynější klavírní interpretací, kterou v práci shledávám puritánštější a unifikovanější. Přínos práce spatřuji v připomenutí si významných interpretačních počinů klavíristů 20.století, rychlé přístupnosti k poslechu na základě odkazů na internet a v neposlední řadě v obecném rozšíření schopnosti esteticky hodnotit a porovnat klavírní “golden age“ s nynější klavírní interpretací, kterou v práci shledávám puritánštější a unifikovanější.