Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by Subject "analýzy filmových děl"
Now showing 1 - 20 of 58
Results Per Page
Sort Options
- Adaptace Marguerite DurasNeničková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Ve své práci se věnuji tvorbě Marguerite Duras. Porovnávám dva filmy, jenž vznikly podle její předlohy. Oba režiséři zvolili naprosto odlišný přístup k látce francouzské autorky. Ve své práci analyzuji adaptované texty, jejich strukturu, postavy a hlavní motivy. Porovnávám, jak režiséři pracují s předloženou látkou, jak ji mění či případně, jak se filmovým médiem pokouší dosáhnout podobného efektu jako Duras v literatuře.
- Animace ve službách současného nezávislého queer filmuHosenseidl, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17Tato práce se zabývá současným nezávislým animovaným filmem rozvíjejícím zastřešující téma sexuálních menšin a snaží se definovat dílčí témata, kterým se tvůrci věnují. Vychází z předpokladu, že animace coby jedinečná odnož audiovizuálního umění používá k vyprávění příběhů, charakterizaci postav a interpretaci idejí vlastní specifický soubor postupů a technik, kterým se odlišuje od filmu hraného, a tím umožňuje jiný pohled na queer tematiku ve filmu. Cílem práce je tyto postupy popsat v kontextu queer obsahu a na příkladech jednotlivých filmů ukázat jejich využití z řemeslně-uměleckého hlediska. Pro účely této práce a vzhledem k jejímu zamýšlenému rozsahu byla z jejího konceptu vynechána japonská anime tvorba coby samostatný audiovizuální fenomén.
- Autenticita ve filmuErban, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Tato bakalářská práce se zabývá analýzou postupů, jimiž se autoři ve filmech Idioti a Victoria snaží dosáhnout iluze autenticity. Každý z těchto snímků reprezentuje odlišný princip, jímž lze vytvořit zdání autenticity ve filmu – zatímco Idioti jdou cestou nápodoby stylu “amatérských domácích videí” či formálně nevytříbených dokumentů, tedy formátů, které si běžně asociujeme se záznamem reality; Victorie se snaží o dosažení takzvané imerze.
- Čas a naděje ve filmech Bély Tarra a Andreje TarkovskéhoMachartová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Tato bakalářská práce srovnává autorský přístup a formální prostředky ve filmech Bély Tarra a Andreje Tarkovského. Cílem bylo srovnat filmy obou autorů z hlediska filmové řeči a autorského záměru. Metoda srovnávání vychází z pojmů v publikaci Spiritualita ve filmu Jaromíra Blažejovského, dále také z teoretických textů a rozhovorů s autory. Předmětem analýzy byly dva filmy od každého autora. V závěru jsou pojmenovány základní rozdíly v autorském přístupu a použití výrazových prostředků.
- Čechovovské pojetí dramatu a jeho uplatnění v raném dramatickém pokusu Darebák Platonov - komparace hry a její filmové verze upravené a natočené Nikitou MichalkovemTopolová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Tématem práce je Michalkovův film Nedokončená skladba pro mechanické piáno, který je adaptací Čechovovy první hry Platonov. V první kapitole práce se snažím s pomocí vybrané odborné literatury pojmenovat základní principy Čechovovy vrcholné dramatiky, ve druhé pak sledují, jak a kde se projevily již v Čechovově dramatické prvotině. V závěrečné kapitole mapuji způsob, jakým tuto předlohu převádí Nikita Michalkov do filmové řeči. Sleduji filmové prostředky, které k tomu využívá (úprava příběhu, způsob snímání kamerou, celková vizualita, obsazení) a analyzuji jejich význam. Na tomto základě dospívám k závěru, že Michalkovova adaptace, vyrůstá z komplexní znalosti Čechovova díla a soustředí v sobě hlavní významy a obsahy Čechovovy dramatické výpovědi.
- Česká Road MovieHašek, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-17Tato teoretická práce se zaměřuje na žánr road movie. Konkrétně na jeho zpracování v české kinematografii. Pracuje s předpokladem, že české prostředí není pro tento žánr, vycházející ze specifického geografického i kulturního prostředí Ameriky, příliš vhodné. Analýzou několika vybraných českých road movie zkoumá, jak tyto filmy s žánrem, jeho znaky a postupy pracují a zároveň se snaží původní předpoklad potvrdit, nebo vyvrátit.
- Cesty k Mrtvym úvaha nad filmovým rozprávaním v diele Lisandra AlonsaNámerová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-17Táto práca sa snaží ukázať postavenie významného argentínskeho režiséra Lisandra Alonsa v kontexte argentínskej a svetovej kinematografie a rieši otázky naratívnosti jeho diela. Na základe analýzy filmu Mŕtvi sa táto práca snaží sledovať, akými postupmi pracuje Lisandro Alonso v budovaní dramatična vo svojich filmových dielach. Analýza sa zameriava na skúmanie dosahovania prežitku drámy u diváka a jednotlivé prvky filmovej reči, ktoré tomu slúžia.
- Dělníci Kena LoachaPata, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Ken Loach už víc jak 50 let točí sociální dramata. Od Cathy Come Home (1966) ušel k Já, Daniel Blake (2016) dlouhou cestu. Ve své práci se soustředím na téma dělníků v Loachových filmech. Jako dělníka si definuji dospělého člověka, jenž se živí rukama nebo by se jimi živil v případě, že by mu to systém dovolil. Zvolené téma a výběr filmů, kterým se věnuji podrobněji, vyústil v to, že se stejnou měrou věnuji sociálním aspektům třídní nerovnosti a politice. Filmy, které ze zvoleného hlediska rozebírám jsou Lůza (1991), Výhybkáři (2001) and Já, Daniel Blake (2016). V menší míře se také věnuji Dnům Naděje (1975) a oceněnému filmu Kes (1969).
- Dostojevského Dvojník a jeho filmová variantaBohuslav, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-15Práce se primárně zabývá Dostojevského ranou prózou Dvojník a její filmovou adaptací z dílny Richarda Ayoadeho. Nejprve se zevrubně věnuje literárnímu kontextu, z něhož novela vyrůstá. V samotné analýze novely se soustřeďuje jednak na hlavní postavu pana Goljadkina a její vývoj, jednak se snaží pojmenovat úskalí potenciální filmové adaptace. Pokouší se dále vystihnout, k jakému posunu z hlediska konstruování postavy i prostředí došlo v samotné Ayodeho adaptaci. Poslední část práce obsahuje námět pro originální adaptaci Dvojníka.
- Dramaturgická role rituálů ve filmech o rodiněAbsolonová, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Práce rozebírá dva filmy o rodině: Výlet (2002) české režisérky Alice Nellis a filmovou adaptaci Blízko od sebe (2013) amerického režiséra Johna Wellse. Za pomocí analýzy struktury a žánru vycházející z metody od Davida Bordwella a Kristiny Thompson z publikace Umění filmu: úvod do studia formy a stylu a analýzy tématu metodou popsanou v knize Scénář pro 21. století od Lindy Aronson práce popisuje souvislost těchto tří aspektů s rituály spojenými se smrtí a zkoumá dramaturgickou roli rituálů, které film zobrazuje.
- Dvacet jedna gramů. Modulární vyprávěníÚšela, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Tato práce se zabývá analýzou Iňárritova filmu Dvacet jedna gramů z hlediska stavby. Speciální narativní metoda je zkoumána formou hloubkového čtení motivů, rozboru fragmentů vyprávění, jejich chronologického a tematického řazení. Postupováno je podle pětice částí dramatického oblouku. Každý dramatický akt je pojat a vysvětlen zvlášť. Následuje srovnání s dvojicí jiných Iňárritových snímků vyznačujících se experimentální skladbou.
- Dvojí filmová adaptace dramatu Henrika Ibsena Divoká kachnaPetrová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Tato bakalářská práce se věnuje filmové adaptaci klasické divadelní hry. Na základě představení jedné předlohy (Ibsenovy Divoké kachny) a analýzy a vzájemného srovnání dvou z ní vycházejících snímků (Divoké kachny - 1984 a Dcery - 2015) se snaží nalézt a popsat možnosti adaptačního přístupu k tomuto specifickému typu předlohy.
- Existenciální moment v žánrové struktuře giallaPokorná, Dagmar(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Italští filmoví tvůrci v druhé polovině dvacátého století představili světu giallo - žánr kombinující v sobě zejména prvky hororu, thrilleru a detektivky s mysteriózním nádechem. Tato bakalářská práce konfrontuje vybrané zástupce giallo filmů s myšlenkami filosofie existence a snaží se dokázat předpoklad, že i v žánrovém filmu lze hledat osobitou filosofii.
- Filmové adaptace divadelních her v režii Xaviera DolanaJunová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Tato bakalářská práce se zabývá divadelními hrami Juste la fin du monde Jeana-Luca Lagarce a Tom à la ferme Michela Marca Boucharda a jejich filmovými adaptacemi Je to jen konec světa a Tom na farmě režiséra Xaviera Dolana. Ačkoliv se jedná o adaptace, můžeme tyto snímky označit za autorské filmy, ve kterých se stejně jako v jeho předešlých počinech projevuje Dolanův osobitý styl. Proto může být pro diváka překvapivé zjištění, že jsou tyto filmy adaptacemi. V obou případech se režisér podílel i na adaptačních scénářích – scénář k snímku Je to jen konec světa napsal sám, Toma na farmě adaptoval spolu s autorem divadelní předlohy Bouchardem. Pomocí intertextuální analýzy filmů a jejich předloh, jejich vzájemné komparace a interpretace autorského záměru se tato práce snaží jednak najít společné rysy obou adaptačních klíčů i realizačních řešení a tím popsat, jakým způsobem Xavier Dolan při adaptování pracuje, a pak také poukázat na to, v jakých aspektech se filmové adaptace od svých předloh odlišují a v čem si naopak zachovávají jistou divadelnost, která zde ale nepředstavuje zanedbání nebo nedostatek adaptační práce, nýbrž vědomé zacházení filmového scenáristy a režiséra s divadelními prvky.
- From good guy to psychoKuskova, Ksenia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Bakalářská práce analyzuje vývoj protagonisty v první řadě seriálu Mindhunter. Definuje pojem tradičního hrdiny v narativním příběhu a nastiňuje teorii cesty hrdiny Christophera Voglera. Věnuje se charakteristice antihrdiny jako jednoho z typů protagonistů. Práce se také zabývá obecnou definicí filmového žánru a stanoví základní rysy detektivního filmu a policejního dramatu. Stručně uvádí charakteristické vlastnosti protagonisty policejního dramatu. Cílem práce je demonstrovat, jak se z původně kladné postavy agenta Forda stane padouch, charakterizovat vývoj Holdena Forda z hlediska modelu cesty hrdiny a ukázat, v čem seriál Mindhunter splňuje a v čem porušuje žánrové konvence policejního dramatu.
- Hrdinky v celovečerních filmech Jessicy HausnerovéKolářová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Téma bakalářské práce zní: Ženské hrdinky v celovečerních filmech Jessicy Hausner. Jessica Hausner (1972) je rakouská režisérka a scenáristka. Na svém kontě má čtyři celovečerní snímky - Lovely Rita (2001), Hotel (2004), Lurdy (2009) a Šílená láska (2014). V práci se snažím analyzovat, zda jsou hrdinky aktivní či pasivní - zda o svém směřování sami rozhodují, nebo zda se nechávají vést ostatními. Pokouším se pojmenovat způsoby, kterými je této aktivity (či pasivity) dosahováno.
- Hrdinova cesta: Hledání sebe samaTrojanová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Ve svojí bakalářské práci budu zkoumat vnitřní stavbu několika filmů, jejichž tématem je cesta hlavní/ho hrdiny/ky k sobě samé/mu – hledání svobody, naplnění a odpovědí na palčivé otázky je(jí)ho života. Ráda bych zjistila, za jakých okolností může být struktura monomýtu, jak ji definoval Joseph Campbell ve svojí slavné knize Tisíc tváří hrdiny, funkční oporou i ve vyprávěních, která nejsou tak epická jako pohádky, hrdinské eposy, fantasy a další příběhy, pro něž je tato struktura typická. Budu analyzovat filmy Absolvent, Erin Brockovich, Útěk do divočiny, Sufražetka a Nadějná mladá žena.
- In the Campion CutNedvědová, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-19V bakalářské práci se chci zabývat zdravě feministickým pohledem na autorskou tvorbu režisérky, která otevřeně přiznává ženské touhy, ale zároveň se stále jedná o erotiku a ne porno. Chci popsat autorčin styl, který dle mého názoru, krásně vyvažuje poetičnost ženského vnímání světa, stejně tak jako jeho ?temnější? vzrušující, často opomíjenou stránku.
- Incest ve filmu – jeho psychologická a dramatická funkce (syžetové možnosti)Eichlerová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Práce se zaobírá zpracováním tématu incestu, zejména jeho syžetových možností. Krátce se zmiňuje, co incest znamená z antropologického hlediska a co jsou to incestní fantazie. Následuje průřez jeho výskytu v klasické literatuře. Těžištěm práce je pak kapitola Incest ve filmu, v níž na výběru pěti filmů rozebírám základní čtyři typy syžetů, které toto téma generuje: izolace a rozpad rodiny (Betonová zahrada, 1993; Oheň v horách, 1985), osudovost a nevědomost (Homo Faber 1991), minulost a osudovost (Hvězdy Velkého vozu, 1965), a vzájemné okouzlení či zrcadlení (Snílci, 2003).
- Japonská adaptace hororové knihy Kruh a její americký remakeDvořáček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Tato bakalářská práce porovnává původní knižní vydání japonského hororu "Kruh" a dvě z jeho filmových adaptací; japonskou a americkou, a to s pomocí analýzy přístupu jednotlivých autorů k příslušným verzím. Práce se konkrétně zaměřuje na postavy, narativ, téma, styl, nadpřirozený prvek a jejich srovnání v daných dílech.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »