Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by Subject "analýzy filmových děl"
Now showing 1 - 20 of 38
Results Per Page
Sort Options
- Analogie medzi Indickým a Europským autorským filmom 1960 - 1980Rampal Dzurenko, Viktória(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-09Vo svojej magisterskej diplomovej práci sa sústredím na výskum v oblasti Indického nezávislého filmového hnutia, nazývaného ako "Indian Paralel Cinema", čo je zmes súčasného, experimentálneho a umeleckého (autorského) filmu. Sú to filmy produkované s veľmi nízkym rozpočtom. A sú v opozícii s takzavným mainstreamom v indickej kinematografii častokrát nazývanom ako "Bollywoodsky" či "Masala" film, ktoré sú známe svojím častým používaním hudby, piesní a melodramatických motívov.. No v 60. a v 70. rokoch prichádza práve indický nezávislý film, odlišný svojou experimentálnou formou filmovej narácie. Indický "Paralel Cinema" - nezávislý film je špecifický svojím serióznym obsahom, realizmom a naturalizom, ktorý odzrkadľuje sociálne a politické témy daného odbobia. Indický nezávislý film prezentuje výraznú zmenu smeru kinematografickej tvorby v porovnaní s tradičnou indickou kinematografiou.
- Český seriál pro mladéJirásek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-27Práce se zabývá seriálovou tvorbou pro mladé publikum z pohledu režiséra, který se snaží vyvinout vlastní seriál pro teenagery. Autor naráží na rezervovaný vztah zdejších distributorů k této cílové skupině. Mapuje, jaké tuzemské seriály pro mladé vznikly za posledních deset let. Navzdory trendům v zahraničí jich bylo naprosté minimum. Prostřednictvím rozhovorů s profesionály audiovizuálního průmyslu se autor snaží dobrat toho, jaké faktory ovlivňují formu i obsah zdejších seriálů a kudy vede cesta k realizaci projektu pro mladé publikum. Autor zjišťuje, že tradiční televizní distributoři jsou si vesměs vědomi mezery na trhu, kterou tvorba pro teenagery a mladé dospělé představuje, ale hlavní brzdou bylo doposud striktní navázání výroby na lineární vysílání. Nově se rozvíjející platformy Voyo a iVysílání považují cílovou skupinu 15 - 25 let za jednu ze svých priorit. V poslední části práce autor popisuje, jak by mohla seriálová tvorba v blízké budoucnosti vypadat a na základě získaných poznatků formuluje rady pro mladé autory, kteří by se jí chtěli věnovat.
- Chuligán jako objekt filmové studieVolek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-10-04Písemná diplomová práce se na pozadí reflexe vývoje absolventského filmu věnuje tématu radikálních fotbalových fanoušků, kteří jsou předmětem námětu pro protagonisty mého hraného a dvou krátkých dokumentárních filmů. Přes podrobnou sebereflexi volby námětu a popisu realizace a práce s extrémistickými skupinami z oblasti fotbalového fanouškovství, se v dalších kapitolách snažím definovat téma násilí, které jsem si pro svou tvorbu vybral. Dále analyzuji nejen historii fotbalových fanoušků, ale i jejich kategorizaci z pohledu sociologie a jejich dopad na současnou společnost. Práce se věnuje i historii českého filmu, pracujícího s motivem fotbalového světa. Úvaha v závěru diplomové práce reflektuje dopad filmů s touto tématikou na běžného diváka a vybranou subkulturu.
- Homolkovi a pojetí rodiny podle Jaroslava PapouškaRybanský, Adam Koloman(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-27Tato práce pojednává o nejslavnější české filmové rodině Homolkových, o kterých natočil Jaroslav Papoušek trilogii Ecce homo Homolka, Hogo fogo Homolka a Homolka a Tobolka. Pojetí rodiny Homolkových je porovnáváno se zobrazením rodiny v Papouškově režijním debutu Nejkrásnější věk a ve filmech, u kterých byl Jaroslav Papoušek jako scenárista (Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Intimní osvětlení). Práce hledá v těchto předcházejících filmech podobné prvky, které mohly být Papouškovi inspirací pro pozdější vznik rodiny Homolkových. U samotných filmů o Homolkových je pak zkoumán Papouškův přístup k tématu rodiny a způsob vyobrazení jejich vztahů vůči sobě i svému okolí.
- Kto seje vietor, žne búrku obraz atentátu v hranom filme a ďalšie s úvislostiMaráky, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-05Práca sa zaoberá všetkými aspektami vzniku atentátu, na príkladoch voľne vybraných filmových spracovaní analyzuje rozdielny prístup k štylizácii a autenticite.
- Million dollar baby a Americký sniperJelínek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-02Tato diplomová práce zkoumá užití formálních, dramaturgických a scenáristických postupů ve dvou filmech Clinta Eastwooda Million Dollar Baby a Americký sniper. Rozborem prvního filmu jsme si ukázali, že způsob užití těchto postupů zde ze strany tvůrců vede k výrazně zkreslenému podání tématu, kterému se film věnuje (eutanazie) a ve výsledku se vůči němu jeví jako značně irelevantní. V případě druhého filmu jsme si pak ukázali, že film, ačkoliv chce být výpovědí a reflexí skutečných událostí (invaze a válka v Iráku), sám sebe z této možnosti diskvalifikuje především tím, že záměrně přehlíží zásadní a obecně známá fakta a jinými použitými postupy se navíc až nebezpečně blíží k hranici mezi filmem a propagandou. Podrobný rozbor některých postupů a s nimi související teze, principy a názory, které se v práci vyskytují, se dají do jisté míry i zobecnit a aplikovat na jiné filmy nebo kinematografii jako takovou.
- "Milostná" dvojice v šesti dramatech Jana Procházky a Karla KachyniKučera, Luboš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-16Nepravděpodobná dvojice jako ústřední motiv filmů Karla Kachyni a Jana Procházky. Specifika a společné motivy filmů vybraných k analýze. Charakteristika postav. Dramaturgická stavba dramatu. Styl. Portrét jejich společné tvorby a s ohledem na jejich ostatní tvorbu. Kritický pohled. Tematická orientace, specifika postav. Politický kontext (včetně předcházející tvorby), ideologická determinace (?), sexuální specifika (ab/normalita zobrazovaných vztahů ústředních postav), stylotvorná specifika (lyrika, melancholie, poetismus, kýč?) – společný vrchol v Uchu – ústřední dvojice - vržená vstříc mocenské hře. Od intimity k politice. Dramaturgie vztahu dvou u Procházky a Kachyni v jejich filmech z let 1960-70. Sledovat vývoj společné tvorby těchto autorů, kde až na výjimky tvoří dramatickou linku vztah (nepravděpodobné) dvojice – dynamika páru je „páteří“ dramatu. Analýza desetileté společné tvorby Kachyni a Procházky vrcholící filmem Ucho, vývoj jejich tvorby s ústředním motivem dvojice a dynamika dvojice jako základní dramatická situace dramatu. Sledovat jejich vývoj s ohledem na vývoj vlastních scénářů, kde se rovněž zaměřuji na dynamiku dvou postav (v principu „mileneckých“ dvojic). Sledovat (dramaturgické) možnosti takových příběhů. V čem tkví specifika tvorby Kachyni a Procházky? Filmy, které by tvořily páteř mého zkoumání, s ohledem i na další tvorbu obou autorů (filmy v závorce spíše okrajově – klíčové jsou pro mne snímky, kde je hybatelem děje dynamika uvnitř páru ústředních postav - tučně zvýrazněné): Pouta, Trápení, Závrať, Naděje, Vysoká zeď, (Ať žije republika), Kočár do Vídně, (Noc nevěsty), Vánoce s Alžbětou, (Naše bláznivá rodina), Směšný pán, (Už zase skáču přes kaluže), Ucho.
- Mladý a zdravý jako růže: Černá vlna v jugoslávské kinematografiiĐikanović, Luka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-27Černá vlna v jugoslávské kinematografii začala v šedesátých, a trvala až do poloviny sedmdesátých let minulého století. Vyvíjí se jako druh protestu mladých autorů jak proti sociálno-politické tak i proti kulturní okolnosti v zemi. Vyznačují se vzpourou proti estetice partyzánských filmů a také novým přístupem k filmovému médiu, kterým poukazovali na úpadek společnosti, jako kontrast ke státní rétorice a propagandě. Nová generace nebyla spokojena s chválením slavné partyzánské historie, zatímco situace v Jugoslávie byla otřesena mnoha nerovnostmi. Autory zkoumali prostého muže, který zápasí s nespravedlností, mládež, která se více orientuje na zločin, lidi hypnotizované komunistickým režimem atd. ...Velké množství filmů Černé vlně bylo zakázáno a autoři čelili zákazu pracovní činnosti, pronásledování a dokonce i zatýkání. Navzdory zákazům promítání, filmy z Černé vlny přežily a představují jedno z nejvýznamnějších období jugoslávské kinematografie.
- Nový švýcarský film a Rolf LyssyZiegler, Fiona Gelsomina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-18Tato práce se zabývá nejprve analýzou počátků a vývoje švýcarské kinematografie pod vlivem nacismu ve třicátých letech 20. století. Dále se tato studie soustředí na generaci filmových tvůrců, kteří pod hlavičkou Nového švýcarského filmu charakterizující švýcarský autorský film od šedesátých let 20. století. Obzvláště se pak soustředí na vliv a dílo scénáristy a režiséra Rolfa Lyssyho, jehož komedie Jak je těžké stát se Švýcarem je příkladem kritické a reflexivní kinematografie, které se podařilo oslovit publikum ve čtyřech jazycích a sebeironicky rozesmát obyvatelstvo celého Švýcarska.