Katedra zvukové tvorby - KZT / Department of Sound Design
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra zvukové tvorby - KZT / Department of Sound Design by Subject "analýzy filmových děl"
Now showing 1 - 20 of 31
Results Per Page
Sort Options
- Allen, Malick, Coenové a voice-over v jejich filmovém vyprávěníKlouzová, Sandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-10-08Cílem diplomové práce je poukázat na legitimitu a svébytnost filmového výrazového prvku voice-overu, jehož kvality bývají často a priori podceňovány. Voice-over přitom disponuje specifickými vlastnostmi, jejichž účinné využití přispívá k vystavění kýženého vyznění filmu. Osobitost takové formy vyprávění dokládám na rozborech snímků Woodyho Allena, Terrence Malicka, Joela a Ethana Coenových, k jejichž stylu narace voice-overem neodmyslitelně patří.
- David Lynch - filmografie režiséra, rozbor filmů se zaměřením na zvuk, jeho vývoj a použitíPolák, Tomáš, 1968-(1996)
- Definovanie postáv zvukom.Hilčanský, Peter(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-10-05Zámerom tejto práce je priblížiť čitateľovi špecifickú prácu so zvukovou dramaturgiou hraného filmu a to: definovanie postáv zvukom. Konkrétne, ako môže zvuk pomôcť pri vytváraní silnejších, zapamätateľnejších postáv, odhaľovať ich slabosti, mentálne pochody alebo také kvality, ktoré by nebolo možné vytvárať inými spôsobmi. Ide o dramaturgicky špecifický prvok a nepracuje sa s ním v každom filme. Existuje však mnoho druhov filmov, ktoré z týchto postupov môžu benefitovať. Naším cieľom bude preto nájsť zaujímavé a výrazné filmové diela a rozobrať princípy zvukovej dramaturgie a filmovej reči v týchto filmoch. Dôraz bude tiež kladený na vyzdvihnutie potreby premýšľať o týchto postupoch ešte vo fáze scenára alebo prípravnej fáze filmu, pretože v post-produkčnej fáze je na ich vybudovanie zvyčajne neskoro.
- Digitální restaurování optické zvukové stopyPoledna, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-10-08V práci se věnuji oboru restaurování optické zvukové stopy filmového díla. Práce obsahuje zevrubný popis historického technického vývoje záznamu filmového zvuku a náhled do problematiky snímání, restaurování obrazové domény zvukové stopy a postprodukčního restaurování. Postprodukční fáze je demonstrována na konkrétním průběhu restaurování zvukové stopy filmu Ostře sledované vlaky. Práce na závěr obsahuje stručnou obecnou polemiku nad specifičností oboru filmového restaurování.
- Dramaturgický přesah filmové hudby Zdeňka LiškyVoneš, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-17Jedná se o bakal. práci studenta třetího ročníku, oboru Zvuková tvorba Filmové a televizní fakulty AMU. Práce není monografií Zděňka Lišky, jedná se o analýzu Liškovy filmové hudby především z hlediska dramaturgie, tzn. funkcí, která hudba ve filmu plní. Hlavní částí je analýza dramaturgických přesahů filmové hudby pěti známých děl československé kinematografie: Spalovač mrtvol (Juraj Herz), Marketa Lazarová (František Vláčil), Osada Havranů (Jan Schmidt) a Ikarie XB-1 (Jindřich Polák) a Vynález zkázy (Karel Zeman). Dramaturgickým přesahem se myslí takové využití filmové hudby, které není pouze hudební. Hudba může plnit funkci kulturního odkazu, může být nositelem vlastních významů, může zastoupit funkci ruchové složky, zvukových atmosfér a či dialogů. Každý z filmů je probírán v návaznosti na vybrané ukázky na přiloženém DVD. Další částí je monografické pojednání o Zdeňku Liškovi, avšak ne způsobem typické biografie, nýbrž z hlediska profesního; tématy jsou zde dobový kontext filmové hudby Liškovy doby a autorovo zasazení do toho kontextu. Dále je probírána spolupráce Zdeňka Lišky ve filmovém týmu, se střihačem, režisérem, zvukaři, hudebním dramaturgem či jeho způsob práce se symfonickým orchestrem. Pozornost je věnována i vlastní kompoziční praxi Zdeňka Lišky, charakteristickým hudebním prvkům, které jsou pro autora typické. Práce je určena odborné veřejnosti z oblasti kinematografie a hudby.
- Filmová adaptace divadelní inscenaceHovorková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-04V této práci si chci pokládat otázky interakce divadla a filmu. Nechci se tedy věnovat "natočenému divadlu", nýbrž výhradně filmovým adaptacím divadelních inscenací. Dramatická díla se velmi často stávají námětem pro filmová díla, avšak co vede tvůrce ke zfilmování konkrétní divadelní inscenace? Nakolik pak filmaře ovlivní existující předloha, a jakou cestou se vydat, když divadlo i film nabízejí tolik rozličných výrazových prostředků? Co všechno může divadlo nabídnout filmu, a co z toho je film schopen pojmout za své, převzít, či transformovat? A existují v tom případě nějaká pravidla?
- Filmová hudba Ennia Morriconeho a její dramaturgická úloha ve westernových filmech Sergia LeonehoBieliński, Bartłomiej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-09Morriconeho hudba k Spaghetti-westernu neodmyslitelně patří a je i určitým znakem tohoto žánru. Skladatel používá velmi různorodou instrumentaci a nevyhýbá se ani elektronickým zvukům, které často až přesahují do kategorie ruchů (jako například výstřely z pušky). Co je však nejvíce fascinující na tomto skladateli, jak charakteristicky přiřazuje leitmotivy postavám a také jeho motivicko-tematická práce. Obecně mám k Morriconeho hudbě i filmům blízko, proto bych se chtěl tomuto tématu v bakalářské práci věnovat.
- Filmy oceněné Akademií v kategoriích zvukuBartošová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-09Tato diplomová práce pojednává o udílení cen Oscar americkou filmovou Akademií a o filmech, které získaly ocenění v kategoriích zvuku. V první části se práce zabývá historií Akademie a způsobem hlasování o nominacích i vítězných snímcích. Druhá část obsahuje rozbor zvukové složky vybraných filmů, které byly oceněny. Cílem je sledovat vývoj zvukové složky v těch nejlepších amerických filmech v průběhu téměř 85 let a pokusit se odhalit důvody jejich vítězství.
- Hudba jako součást vnitřního světa filmuŠec, František(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-15Bakalářská práce se zabývá používáním hudby, tedy prvkem, který silně ovlivňuje divákovy emoce. A to zejména s ohledem na její pozici vůči obrazu - Ta je totiž zásadním faktorem ovlivňující její fungování ve filmu. Vycházím s teoretických prací, které analyzují problém, jakým způsobem divák např. v kinosále vnímá zvuky a jaký vliv na to má jejich různé umístění vůči obrazu. Principy filmové hudby také ovlivnil dlouhodobý vývoj kinematografie. S tím je spjata i dnešní nadužívanost hudby. V mnoha případech totiž autoři ignorují důsledky způsobené její pozicí. Konkrétní příklady filmů nám tak pomohou pochopit celou problematiku. Ne vždy je totiž pozice hudby lehko určitelná. Práce nám pomůže pochopit důležitost integrace hudební složky ve filmu. Je-li hudba sofistikovaně propojena se světem filmu, divák se může plně soustředit a film vnímat jako umění.
- Hudební dramaturgie ve filmech Davida LyncheČernohorský, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-14David Lynch patří k významným autorům americké postmoderní kinematografie. Jeho filmy jsou charakteristické specifickými tématy, vizuálním stylem, intelektuální náročností, surrealistickými sekvencemi a velkou emocionální působivostí. Hudební složka ve filmech Davida Lynche neoddiskutovatelně patří k nejdůležitějším výrazovým prostředkům a práce s ní je pro tohoto režiséra jednou z nejpodstatnějších součástí procesu výroby filmu. Tato bakalářská práce se bude zabývat studiem hudební složky napříč filmy Davida Lynche od momentu, kdy začal spolupracovat se skladatelem Angelem Badalamentim. Na rozboru hudební složky konkrétního filmu Mulholland Drive budou analyzovány způsoby, jak David Lynch ve svých filmech hudební složky využívá pro dosažení vlastních tvůrčích záměrů. Následně budou tyto způsoby diskutovány vzhledem k jeho ostatním filmům Blue Velvet, Twin Peaks: Fire Walk with Me, Wild at Heart, Lost Highway a budou hledány jejich společné konstanty.
- Hudební kontrapunkt ve filmuDolejší, Dominik(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-27Zasazením hudebního kontrapunktu jako způsobu práce s hudbou v audiovizuálním díle do kontextu evropského myšlení protikladů je otevřeno samo téma práce – pochopení hudebního kontrapunktu ve filmu jako smyslutvorného prvku. Kromě filosofického úvodu a vysvětlení samotného pojmu hudební kontrapunkt teoretická část práce představuje hlavní koncepce hudebního kontrapunktu ve filmu podle teoretiků filmu a filmového zvuku. Dále je proveden pokus o formulaci vlastního dělení typů hudebního kontrapunktu. Praktická část potom analyzuje jednotlivé příklady hudebního kontrapunktu, jeho fungování v dané scéně a v celku filmu.
- Hudobné a zvukové spracovanie seriálu Stranger ThingsMarinová, Viera(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-30Táto magisterská práca sa venuje analýze zvukovej stránky seriálu Stranger Things, pričom sa opiera o jeho prvé tri série. Analýzou hudby, zvukového dizajnu a ďalších zvukových zložiek si kladie za cieľ overiť predovšetkým ich dramaturgickú funkčnosť, a tým aj v konečnom dôsledku posúdiť zohranú úlohu zvukového spracovania v kontexte celkového diváckeho úspechu seriálu, či jeho odbornej kritiky. Podobne aj pri analýze zvukového mixu nesústreďuje pozornosť na technické - ale umelecké prostriedky a postupy ktoré ovplyvňujú vnímanie emócii a významov v príbehu, a ktoré posúvajú zmyslový a kinestetický divácky zážitok. Práca vychádza najmä z vlastného pozorovania, nasledovnej kategorizácie, popisu a zhodnotenia funkčnosti daných dramaturgických prostriedkov, a to špeciálne na poli rozsiahlejšieho televízneho formátu s kinematografickými ambíciami. V menšej miere čerpá aj z prevzatých rozhovorov s tvorcami seriálu, skrz ktoré približuje ich zámery a postupy, ktoré môže porovnať s naplneným diváckym dojmom, a zároveň čiastočne vyvážiť subjektivitu hodnotenia autorky textu. Táto magisterská práca je zacielená hlavne na študentov filmu, či začínajúcich filmárov, za účelom dodania inšpirácie či odvahy byť v tvorbe kreatívny a zároveň sa nebrániť aj zaužívaným zvukárskym postupom, pretože tým môžu dosiahnuť osviežujúci a zároveň divácky stráviteľný filmový či televízny zážitok, aký ponúkajú aj doterajšie tri série Stranger Things. Zároveň môže práca slúžiť ako podklad pre pozornejšie sledovanie nadchádzajúcej série (či sérií) tohto seriálu.
- Jóhann JóhannssonNižník, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-24Islandský rodák Jóhann Jóhannsson zemřel 9. února 2018 ve věku pouhých čtyřiceti osmi let. Jeho předčasná smrt je pro hudební svět velkou ztrátou. Jóhannsson během mnoha let svého působení vytvořil vlastní specifický styl, který smazává hranice mezi hudbou a sound designem, vtahuje posluchače do hlubin jiných světů a časů, a je zároveň vysoce eklektický i koherentní. Cílem této diplomové práce je nejprve definovat autorův rukopis analýzou jeho díla v časovém, sociálním, historickém, estetickém a stylistickém kontextu a poté zjistit, jaký celkový přínos zanechal ve světě filmové hudby, sound designu a umění obecně.
- Karel Kachyňa: Lásky mezi kapkami hudby. Hudba mezi láskami a smutky.Vacula, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-30Sonda do zvukové dramaturgie výjimečných filmů československého a českého režiséra Karla Kachyňy, s akcentem na jeho práci s hudební složkou,
- Postsynchron jako stylizace dialogové složky AV dílaKopelec, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-16Bakalářská práce se zabývá využitím postsynchronního narávání dialogů jako stylizačního prostředku k estetické nebo formální změně ve filmu. Pomocí úvodního historického exkurzu zkoumá vývoj postsynchronních technologií a postupů. V této práci budu zkoumat různé způsoby, kterými lze dosáhnout kýženého efektu, který může nabídnout jen postsynchronně nahraný dialog. Dále si práce bere za cíl nastínit metody, kterými režisér nebo zvukový mistr vedou herce při nahrávání.
- Subjektivizace ve zvukové dramaturgii vybraných filmů Davida FincheraŽihlová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-09Záměrem bakalářské práce je přiblížení využití subjektivizace ve zvukové dramaturgii vybraných filmů Davida Finchera. Obsahuje výčet jeho filmografie se stručným popisem děje a zmiňuje tvůrce s ním úzce spolupracující. Soustředí se na postupy při práci s kamerou, s barevným tónováním, paralelní montáží a retrospektivou. Definuje principy zvukové subjektivizace, které následně aplikuje na několika ukázkách z vybraných filmů.
- Subjektivizace zvukového vjemu ve filmuPatríková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-10-08Hlavním záměrem diplomové práce je přiblížení charakterizace subjektivního zvuku ve filmu. Práce je rozdělena na několik částí. Úvodní kapitola shrnuje principy vnímání zvuku a obrazu z hlediska psychologie, fyziologie a technologie. Další část práce přibližuje subjektivní zobrazení ve filmu obecně. Následně se práce věnuje tématu subjektivizace vnímání zvuku a vysvětlení termínu Point of Audition (POA). Poté následuje vymezení druhů POA v audiovizuálním díle, doplněné o konkrétní příklady a jejich rozbor ve vybraných filmech. Poslední část práce ústí v popis tvůrčího ztvárnění POA (v praxi). Práce je doplněna ukázkami na DVD.
- Theremin a emoce ve filmuKnot, Adalbert-Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-05Tato práce se snaží zjistit, jakým způsobem je využit zvuk thereminu ve filmové hudbě. Po historickém úvodu a základním nástinu fyzikálních principů, na základě kterých theremin funguje, následuje analýza tří filmů z období 40. a 50. let, které theremin využívají k vyjádření konkrétní emoce. Ukáže se ale, že tyto filmy vytvořili z hudby thereminu klišé, které bude obtížné překonat, v další kapitole proto zjišťuji, zda jiní tvůrci použili theremin jiným způsobem a jestli se jim podařilo znovuvytvořit konotace s tímto nástrojem spojené. Na závěr jen ve stručnosti naznačuji další vývoj thereminu.
- Vliv zvuku na plynutí času v audiovizuálním díleZavadil, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-21Tématem této práce je vliv zvukové složky na percepci času při sledování audiovizuálního díla a pokus o vyhledání vzorců a postupů ve zvukové tvorbě, které přispívají ke změně této percepce. V prvé části jsou uvedeny a popsány zdroje ze světové filozofie a filmové teorie zabývající se tématem času, především díla Henriho Bergsona a Gillese Deleuzeho. Z těchto zdrojů jsou vybrány myšlenky a úryvky k ústřednímu tématu práce relevantní. V druhé části jsou nově kategorizovány různé způsoby vnímání času v audiovizuálním díle a u každého z nich popsány rozličné dramaturgické postupy zvukové tvorby, které v rámci vnímání času hrají roli. Tyto postupy jsou dále prozkoumávány ve světle teorie zavedené v prvé části práce. Tato práce je pojata jako subjektivní úvaha nad tématem, která připouští svoji neúplnost a možnou polemiku.