Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by Subject "analýzy filmových děl"
Now showing 1 - 20 of 53
Results Per Page
Sort Options
- 3D - jako odůvodněný filmový prostředek posunující význam filmuToulová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-18Ve své bakalářské práci se věnuji teoretické analýze: 3D - jako odůvodněný filmový prostředek posunující význam filmu. Zabývám se 3D filmy, které využívají třetího rozměru jako nutnou a nezbytnou součást uměleckého konceptu mající prokazatelný význam k posunu díla a činí tak z 3D způsobu natáčení legitimní prostředek uměleckého záměru. Jedná se o filmy, které by v převodu do 2D rozměru nefungovaly stejnou platností, změnily nebo ztratily svůj význam, nebo možná nevznikly vůbec - a to především: Pina Wima Wendese, Heart Beat Jana Němce, Jeskyně zapomenutých snů Wernera Herzoga.
- Analýza prvých troch mezinárodných filmov Yorgosa LanthimosaKováč, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-14V bakalárskej prácii sa venujem analýze prvých troch medzinárodných fimov, gréckeho režiséra Yorgosa Lanthimosa. Snažím sa odpovedať na výskumnú otázku: “ako výrazne sa mení autorová poetika pri práci na medzinárodných filmoch?” Zameral som sa preto na jeho prvé diela snímané už mimo Grécka. V tejto práci chcem zohľadniť len tieto tri diela. Film “Humr” ktorý vytvoril v roku 2015, následne film “Zabitie posvätného jeleňa”, ten vytvoril v roku 2017 a film “ Favoritka” z roku 2018. Tieto tri filmy sa v tejto bakalárskej práci snažím detailne rozobrať a skúmať Základne tituly 1.) BRESSON Robert, Poznámky o kinematografu, strana: 29, jako 1. svazek edice Film Praha 1998, ISBN 80-86019-68-3 2.) ARISTOTELÉS, Poetika, upravil: Milan Mráz, str. 73-75, 1. vyd. - Praha: OIKOYMENH, 2008. - 290 s. - (Knihovna antické tradice: sv. 7) ISBN 978-80-7298-131-1 (váz.)
- Berlínská škola Angely SchanelecVejvodová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-05Práce si klade za cíl osvětlení termínu ,,Berlínská škola” s přihlédnutím k politickým a sociokulturním aspektům jeho vzniku. Hlavní část výzkumu je věnována dílu německé režisérky a divadelní herečky Angely Schanelec a na příkladu jejího snímku Místa ve městech (1998) chce vyzdvihnout esenciální prvky její tvorby, a tedy esenci Berlínské školy, jíž je Angela Schanelec přední osobností.
- Destrukturace divákova hlediskaJeřábek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-14Bakalářská práce se zaměřuje na funkce ústředních postav ve filmech vycházejících z klasické narace. První část rozebírá různé teorie vyprávění a vymezuje základní pojmy a postupy, které jsou následně aplikovány při analýze dvou vybraných filmů Terrence Malicka, autorského režiséra známého nekonvenčním využitím voice-overu při vyprávění v první osobě, které má silný vliv na divákovo hledisko. V poslední kapitole se pokouším o obecnější zasazení výsledků analýzy.
- Dramaturgická struktura v díle Carlose Reygadase: Nuestro TiempoMartinec, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-23Cílem práce je zmapovat dramaturgickou strukturu snímku Carlose Reygadase Nuestro Tiempo (2018). Kormě struktury celého snímku, budou popsány také dramaturgické principy, kterých Reygadas užívá v jednotlivých scénách, obrazech a záběrech. Touto analýzou, opřenou o pojmové aparáty běžně akceptované narativní dramaturgie a scénáristiky, rozkryji, jakým způsobem Reygadas pracuje s diváckým očekáváním, napětím, příběhem a kde leží těžiště jeho vyprávěcích postupů.
- Dramaturgické postupy ve filmech Cornelia PorumboiaVondrášek, Damián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-05Tato bakalářská práce se zaměřuje na dramaturgickou stavbu filmového díla. V první části je rozebrána dramaturgie po teoretické stránce s důrazem na základní pojmy a postupy. Následně v analytické části práce jsou tyto prvky aplikované na dva vybrané filmy rumunského režiséra Cornelia Porumboia, autorského režiséra známého radikálními filmovými postupy. V závěru autor na základě poznatků z rozborů zhodnocuje míru, s jakou se konvenční dramaturgické postupy objevují v jeho osobité filmové tvorbě.
- Fabula a napětí v narativním hraném filmuSevnik, Lun(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-23V této bakalářské práci se zabývám tvorbou fabule a budováním filmového napětí prostřednictvím vyprávění v narativním hraném filmu. Naraci zkoumám na základě teorie Davida Bordwella představené v knize Vyprávění v hraném filmu (slov. Pripoved v igranem filmu, 2012) a Lindy Arnsonové, Scénář pro 21. století. Teoretická východiska budu aplikovat na filmu Prolomit vlny (1996) režiséra Larse von Triera. Na místech, kde bylo třeba principy vytváření napětí ozřejmit podrobněji, uvedu vlastní příklady základních dramatických situací.
- Fantastický svět ve filmu "Stalker" (Andrej Tarkovskij) a "Alphaville" (Jean-Luc Godard)Wilk, Sambor, 1973-(2000)
- Filmová výprava a její zakotvení v 60. letech v tvorbě režiséra Karla KachyniVigner, David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-10Bakalářská práce se v teoretické části zabývá vztahy mezi jednotlivými výtvarnými uměleckými disciplínami, jež jsou stavebními kameny každého filmového díla. Zejména se jedná o lokace, architektonickou, rekvizitní a kostýmní výpravu. Zároveň zkoumá jednotlivé vazby a kontinuitu mezi těmito profesemi, jejichž výtvarno se tak excelentně promítlo v tehdejší filmové tvorbě. Fotogenie, emotivnost a uvěřitelnost filmového příběhu je jedna ze základních prvků filmu. V praktické části se práce zabývá filmovou tvorbou režiséra Karla Kachyni. Především pak analýzou filmové výpravy ve filmech Trápení (1961), Závrať (1962) a Vysoká zeď (1964). Z bakalářské práce mohou čerpat studenti filmové režie, kamery, scénografie či produkce. Práce umožňuje úvod a náhled do této problematiky. Vymezuje základní témata a rozdílnosti ve výtvarném pojetí filmu. Tímto rozšířuje i náhled na československou filmovou tvorbu v šedesátých letech z hlediska filmové výpravy.
- Herecko-režijní spolupráce Klause Kinského a Wernera HerzogaČermák, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-05Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu herectví Klause Kinského ve filmech Wernera Herzoga. Cílem práce je odhalení dominantních postupů, které Kinski v daných filmech využívá pro ztvárnění různých charakterů. Práce se chronologicky zabývá všemi pěti filmy, na kterých oba spolupracovali. Metodologicky text vychází z modifikovaného pojetí neoformalismu, v závěru pak dochází ke komparaci a shrnutí zjištěných poznatků ze všech analýz. Každý film je uvozen do kontextu, který zastával ve společné filmografii obou tvůrců.
- Hlavní postava " tajného agenta " ve filmech " Pouta " a " Životy těch druhých "Kučera, Luboš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-10Zevrubné čtení a komparace filmů "Pouta" a "Životy těch druhých". Dramaturgický rozbor (a rozbor filmového jazyka) ve vztahu k tématu filmů, porovnání přístupů k hlavním postavám obou dramat. Tématem práce je dramaturgický rozbor vztahu hlavní postavy, ostatních postav dramatu, příběhu a tématu (a případně filmového jazyka) a vzájemná komparace u zmíněných filmů. Filmy vykazují dva odlišné přístupy k filmovému dramatu a zároveň využívají velmi podobné historické kontexty a hlavní postavu s podobnými vnějšími znaky: (osamělý) tajný agent či (ne)dobrovolný voyeur oscilující mezi (ne)loajalitou k vyšší moci a vlastním citovým puzením (jež je s vyšší mocí v rozporu) a jeho touha vymanit se narážející na příčinu svého vzniku resp. jeho neprolomitelné osamění jako stav bytí.
- Kinematografie Carlose Reygadase v kontextu jeho vzorů: Bressona, Tarkovského a RossellinihoKlein, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-10Carlos Reygadas patří se svými pouhými čtyřmi filmy Japón, Souboj s nebem, Tiché světlo a Post Tenebras Lux k nejvýraznějším a zároveň nejkontroverznějším tvůrcům současnosti. Je jedním z mála režisérů, kteří jsou navzdory možné krizi kinematografie zárukou jejího dalšího vývoje jako svébytného uměleckého vyjádření. Mým tématem však není pouhá monografie tohoto autora. Práce s nehercem, nenarativní přístup a kontext místa, ve kterém se film odehrává, jsou tři konkrétní složky filmového vyjádření, které charakterizují jeho tvorbu a stejně tak jsou blízké i mým kinematografickým postojům. Chtěl bych se zaměřením na tyto složky přesněji pojmenovat ty postupy, které se dají označit za ryze filmové a není je možné snadno nahradit jinou uměleckou formou.
- Klíčový záběr u režisérů, pracujících s vnitrozáběrovou montáží a stylizacíRuzyak, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-06Práce si klade za cíl prozkoumat pojem dlouhého filmového záběru ve spojení se stylizací filmové scény. Na třech vybraných režisérech je ukázána hlouběji problematika a možnosti uměleckého vyjádření formou dlouhého záběru a stylizace. Stylizace se týká především filmové scény (mis-en-scène) a jednotlivých prvků (herectví, filmových rekvizit, filmového prostoru, zvukové složky,...). Stylizací a dlouhým záběrem se práce zabývá jak způsobem obecné analýzy, tak i zkoumáním použití v tvorbě konkrétních režisérů a v konkrétních filmech. Jako hlavní režiséry této práce jsem vybral Andreje Tarkovského. Carla Th. Dreyera a Béla Tarra a jejich tři filmy (ve stejném pořadí) - Oběť, Gertrud a Satanské tango. Vybraní režiséři a filmy jsou z mého pohledu nejlépe odpovídající příklady k pojmu stylizace a dlouhého záběru kvůli jasnému rukopisu a ucelenosti formy. Snažím se vycházet především z vlastní analýzy a reflexe nad pojmem dlouhého záběru při stylizaci na základě literatury, filmů a vlastní tvorby, využívám ovšem i přímo citáty tvůrců a pasáže z teoretických textů. Práce je svým druhem nejblíže analyticko-esejistické studii.
- Koniec filmu, alebo čo robiť, keď nám to hrdina prežijeMičúch, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-12Práca sa zaoberá koncami filmov v zmysle ukončenia filmového vyprávania. V prvej časti práce analyzujem funkciu etablovaných filmových výrazových prostriedkov, ktoré vytvárajú melódiu konca filmu. V druhej časti práce sa venujem koncom z pohľadu ich významotvornosti. Dospel som k rozdeleniu koncov filmov z hľadiska, či ovplyvňujú význam filmu, do dvoch skupín: na formálne konce a autorské konce. Ich deliace kritérium pritom je, či nám svojim koncom autor ešte prispeje novým pohľadom na svoj film, čiže z pohľadu významu konca pre autorove zdelenie. Analýzou koncov vybraných filmov dokazujem, že koniec filmu má významotvornú schopnosť a že a má dokonca spätne schopnosť vplyvu na už zobrazené predchádzajúce scény a na vyznenie filmu ako celku.
- Krajina ve filmech Kelly ReichardtJirásek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-05Tato práce se zabývá tvorbou a inspirací jedné z nejvýraznějších režisérek současné americké nezávislé kinematografie, Kelly Reichardt. Cílem textu je seznámit čtenáře s jejím dílem, zejména pak se způsobem, jakým využívá krajinu ve svých filmech. Analýza se týká snímků Wendy a Lucy, Meek’s Cutoff a Certain Women, které představují průřez zásadními momenty autorčiny kariéry.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »