Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments by Subject "hudba"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- Bicí nástroje ve vojenských hudbáchVytiska, Miroslav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-05Tato práce je zaměřena na úlohu bicích nástrojů ve vojenském dechovém orchestru. První část se zabývá funkcemi a úkoly vojenské hudby. V druhé části je popsána historie vojenské hudby od starověku až do současnosti se zaměřením na středoevropský region. Ve třetí části je potom provedena analýza postavení bicích nástrojů v rámci vojenského dechového orchestru a jsou zde z hlediska bicích nástrojů popsány souvislosti mezi vojenskou hudbou a symfonickými orchestry či populární hudbou. Závěr třetí části tvoří srovnání dvou vyhraněných typů skladeb pro vojenské hudby ? klasického vojenského pochodu Julia Fučíka a moderní kompozice Hudba pro Prahu 1968 od Karla Husy.
- Evropská specifika umění hry na bicí nástroje: Základy přirozené hryZhdanovich, Anton(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-01Tato práce je souhrnem získaných informací a znalostí o základech, tvořících současnou tradici hry na bicí nástroje v Evropě (převážně Západní). Její hlavním cílem je podpora vývoje oboru bicí nástroje v České republice, obzvlášť ve školách, kde úroveň hry je ve stádiu rozvoje a potřebuje podporu z jiných zdrojů. Během mého magisterského studia na HAMU (2014-2017) jsem se zúčastnil řady mezinárodních akcí v daném oboru, které byly zaměřeny na vývoj mladých hudebníků mé generace po stránce hudební, technické, mentální a estetické. Informace získané ve formě zpětné vazby a komentářů u významných učitelů a interpretů v daném oboru tvoří absolutní fundament teto práce. Uvědomení principů a základů, o nichž se tu bude psát, vyžaduje již přítomnost určených hudebních a životních zkušeností, proto je tato práce určená pro věkovou kategorii od posluchačů středních odborných škol a výš.
- Komercializace " klasické " hudbyVeselý, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-05Tato práce pojednává o komercializaci artificiální hudby se zvláštním zřetelem k situaci soudobé hudební literatury pro bicí nástroje. Cílem práce je poukázat na uměleckou hodnotu, která je hlavním aspektem rozpoznání komerční manipulace. Práce také popisuje roli hudebního průmyslu, technologií a masových médií vzhledem k popularizaci hudebních děl. Práce vychází z poznání hudby 20. a 21. století a z pojmu rekontextualizace uměleckých hodnot během tohoto období.
- Marimba - vývoj a současnostSokolov, Oleg(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-30Má magisterská práce je zaměřena na zpracování základních informací o hudebním nástroji marimba. Vzhledem k situaci, kdy není v českém jazyce k dispozici žádný materiál o marimbě, rozhodl jsem se nejzákladnější informace zpracovat sám ve své diplomové magisterské práci. Obsahem statě je velmi jednoduchý a přehledný popis historie hudebního nástroje marimby a základní data hlavních výrobců marimby, včetně nejúspěšnějších interpretů současné doby. Obsah práce je rozdělen do tří velkých kapitol, jež jsou dále dělené do podkapitol, doplněné poznámkami pod čarou a obrazovými přílohami v průběhu práce. První kapitola pojednává o původu, historii a využití marimby v minulosti. Ve druhé kapitole uvádím nejzákladnější kompozice pro marimbu ve dvacátém století a minulé a současné výrobce marimby. Třetí kapitola obsahuje základní přehled o současných interpretech s životopisnými údaji a přehledy jejich diskografie.
- Pražský soubor bicích nástrojůBilan, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-01Tato práce je zaměřena na činnost a okolnosti vzniku Pražského souboru bicích nástrojů. Cílem práce je zmapovat spektrum působení souboru, od pražské školy hry na bicí nástroje až po organizaci Pražských dnů bicích nástrojů, které měly bezesporu nesmírný dopad na celý vývoj české bubenické scény. Představuje též jednotlivé členy souboru, včetně jejich uměleckých kariér a nynějšího působení. Práce je doplněna o fotografie z dob největšího uměleckého vrcholu souboru a také o kritiky, jež byly v této době publikovány na adresu souboru.
- Rámové bubny - historie a současnostRehberger, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-08Cílem práce je seznámit čtenáře s historií a vývojem rámových bubnů, i způsoby jejich využití v minulosti i v současném hudebním myšlení. Pro plnohodnotné využití možností tohoto nástroje je užitečné pochopit zákonitosti vývoje jeho výroby i technik hry. V neposlední řadě se práce pokouší také o přehled a popis alespoň hlavní části z nepřeberného množství variant rámových bubnů používaných v současnosti a vhled do nejednotného názvosloví.
- Systemizace orchestrálních partů bicích nástrojůKasal, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-10Cílem práce Systemizace orchestrálních partů bicích nástrojů je pomoci hráčům na bicí nástroje zefektivnit přípravu partů pro interpretaci v orchestru a pomoci uspět u konkurzů do domácích i zahraničních orchestrů. Práce rozebírá průběh přijímacího řízení, požadavky na hráče, uvádí i žebříček nejčastěji požadovaných partů. Podrobný rozbor typických partů, který je utříděn podle jednotlivých nástrojů, upozorní na nejobtížnější místa i na to, jak by měl hráč při přípravě postupovat. Práce je kromě ukázek pozvánek na konkurzy doplněna nejdůležitějšími výtažky z partů bicích nástrojů a stává se tak jakousi malou specifickou antologií pro studenty uměleckých škol i pro hráče připravující se na konkurz.
- Technika hry na tympány podle Freda D. HingeraZhdanovich, Anton(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-05Tato práce řeší současné problémy převážně orchestrální hry na tympány. Snažil jsem se danou prací vysvětlit příčiny, proč velmi často hráč na tympány nemůže dosáhnout požadované kvality zvuku a správného tónu nástroje, což brání docílení správného hudebního charakteru v kontextu dané hudby. Cílem této práce je obohatit českou školu hry na tympány a přispět růstu interpretační úrovně začínajících a pokročilých hráčů. Dalším cílem je ukázat jinou tradici hry na tympány s veškerými detaily. Zaměřil jsem se na praktickou stránku hry na nástroj, a popisuji v dané práci metody a postupy řešení technických a hudebních problémů interpretů. Táto práce má čistě praktický charakter a zaměřuje se na popis jedné z mnoha jiných světových tradic hry na tympány.
- Vývoj nároků na interpretaci děl českých skladatelů pro bicí nástroje od 60.let 20.stol. po současnostVeselý, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-01Tato diplomová práce pojednává o rostoucí tendenci skladatelů české artificiální hudby od 60. let 20. století až po současnost objevovat nové technické možnosti bicích nástrojů a následně je aplikovat do tvůrčího procesu. Práce obsahuje několik poznámek k historickému přehodnocování bicího nástroje jakožto kompozičního činitele v rukou skladatele a jeho emancipace v tvorbě českých skladatelů. Práce obsahuje několik teoretických a interpretačních analýz, konkrétně analýzy děl Miloslava Kabeláče, Marka Kopelenta a Daniela Chudovského. Cílem práce je poukázat na prohlubující se nároky na interpretaci děl soudobé hudby pro bicí nástroje, ale také na rezonující pluralitu a otevřenost různých skladatelských osobností vybraného období.