Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy by Subject "analýzy filmových děl"
Now showing 1 - 20 of 120
Results Per Page
Sort Options
- Adaptace Marguerite DurasNeničková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Ve své práci se věnuji tvorbě Marguerite Duras. Porovnávám dva filmy, jenž vznikly podle její předlohy. Oba režiséři zvolili naprosto odlišný přístup k látce francouzské autorky. Ve své práci analyzuji adaptované texty, jejich strukturu, postavy a hlavní motivy. Porovnávám, jak režiséři pracují s předloženou látkou, jak ji mění či případně, jak se filmovým médiem pokouší dosáhnout podobného efektu jako Duras v literatuře.
- Andrea Arnold – Portrét rozhněvané básnířky za kamerouPochobradská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Date of thesis defence: 2022-02-10Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s tvorbou britské režisérky Andrey Arnold a popsat režijní styl, kterým navazuje na bohatou tradici britského sociálního realismu. Na žánr se tato práce soustředí primárně a stává se z analýz sedmi filmů. Práce současně hledá témata a motivy procházející celou režisérčinou filmografií.
- Animace ve službách současného nezávislého queer filmuHosenseidl, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17Tato práce se zabývá současným nezávislým animovaným filmem rozvíjejícím zastřešující téma sexuálních menšin a snaží se definovat dílčí témata, kterým se tvůrci věnují. Vychází z předpokladu, že animace coby jedinečná odnož audiovizuálního umění používá k vyprávění příběhů, charakterizaci postav a interpretaci idejí vlastní specifický soubor postupů a technik, kterým se odlišuje od filmu hraného, a tím umožňuje jiný pohled na queer tematiku ve filmu. Cílem práce je tyto postupy popsat v kontextu queer obsahu a na příkladech jednotlivých filmů ukázat jejich využití z řemeslně-uměleckého hlediska. Pro účely této práce a vzhledem k jejímu zamýšlenému rozsahu byla z jejího konceptu vynechána japonská anime tvorba coby samostatný audiovizuální fenomén.
- Autenticita ve filmuErban, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Tato bakalářská práce se zabývá analýzou postupů, jimiž se autoři ve filmech Idioti a Victoria snaží dosáhnout iluze autenticity. Každý z těchto snímků reprezentuje odlišný princip, jímž lze vytvořit zdání autenticity ve filmu – zatímco Idioti jdou cestou nápodoby stylu “amatérských domácích videí” či formálně nevytříbených dokumentů, tedy formátů, které si běžně asociujeme se záznamem reality; Victorie se snaží o dosažení takzvané imerze.
- Autorská realizace filmového dialoguKocábek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-08Tato diplomová práce se zabývá autorskou realizací filmového dialogu od jeho podoby ve scénáři až po výsledné ztvárnění ve filmu. Analýzou čtyř filmů, Gauneři, Hledám Amy, Před soumrakem a Rushmore práce ukazuje, jak jejich autoři natáčí konverzační scény originálně. Nejprve je zde nastíněna americká nezávislá scéna devadesátých let, z níž analyzované filmy vycházejí, dále je připomenuta autorská teorie a vysvětlen výběr analyzovaných filmařů a jejich děl. Následně práce demonstruje, jak k dialogu přistupují filmové kuchařky a jak vypadá konvenční konverzační scéna, vůči kterým se následné analýzy vymezují.
- Čas a naděje ve filmech Bély Tarra a Andreje TarkovskéhoMachartová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Tato bakalářská práce srovnává autorský přístup a formální prostředky ve filmech Bély Tarra a Andreje Tarkovského. Cílem bylo srovnat filmy obou autorů z hlediska filmové řeči a autorského záměru. Metoda srovnávání vychází z pojmů v publikaci Spiritualita ve filmu Jaromíra Blažejovského, dále také z teoretických textů a rozhovorů s autory. Předmětem analýzy byly dva filmy od každého autora. V závěru jsou pojmenovány základní rozdíly v autorském přístupu a použití výrazových prostředků.
- Čechovovské pojetí dramatu a jeho uplatnění v raném dramatickém pokusu Darebák Platonov - komparace hry a její filmové verze upravené a natočené Nikitou MichalkovemTopolová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Tématem práce je Michalkovův film Nedokončená skladba pro mechanické piáno, který je adaptací Čechovovy první hry Platonov. V první kapitole práce se snažím s pomocí vybrané odborné literatury pojmenovat základní principy Čechovovy vrcholné dramatiky, ve druhé pak sledují, jak a kde se projevily již v Čechovově dramatické prvotině. V závěrečné kapitole mapuji způsob, jakým tuto předlohu převádí Nikita Michalkov do filmové řeči. Sleduji filmové prostředky, které k tomu využívá (úprava příběhu, způsob snímání kamerou, celková vizualita, obsazení) a analyzuji jejich význam. Na tomto základě dospívám k závěru, že Michalkovova adaptace, vyrůstá z komplexní znalosti Čechovova díla a soustředí v sobě hlavní významy a obsahy Čechovovy dramatické výpovědi.
- Česká Road MovieHašek, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-17Tato teoretická práce se zaměřuje na žánr road movie. Konkrétně na jeho zpracování v české kinematografii. Pracuje s předpokladem, že české prostředí není pro tento žánr, vycházející ze specifického geografického i kulturního prostředí Ameriky, příliš vhodné. Analýzou několika vybraných českých road movie zkoumá, jak tyto filmy s žánrem, jeho znaky a postupy pracují a zároveň se snaží původní předpoklad potvrdit, nebo vyvrátit.
- Český film 60. let : dramaturgická východiska a tvůrčí metody některých autorských dílenŠofr, Radomír, 1964-(1991)
- Cesty k Mrtvym úvaha nad filmovým rozprávaním v diele Lisandra AlonsaNámerová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-17Táto práca sa snaží ukázať postavenie významného argentínskeho režiséra Lisandra Alonsa v kontexte argentínskej a svetovej kinematografie a rieši otázky naratívnosti jeho diela. Na základe analýzy filmu Mŕtvi sa táto práca snaží sledovať, akými postupmi pracuje Lisandro Alonso v budovaní dramatična vo svojich filmových dielach. Analýza sa zameriava na skúmanie dosahovania prežitku drámy u diváka a jednotlivé prvky filmovej reči, ktoré tomu slúžia.
- Človek ako bytosť v hraničnej situácii prostriedky štylizácie autenticity v súč asnej autorskej kinematografiiMicenková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-10-11Diplomová práca Človek ako bytosť v hraničnej situácii. Prostriedky štylizácie autenticity v súčasnej autorskej kinematografii sa zaoberá analýzou piatich súčasných autorských filmov, ktoré v sebe nesú znaky realistickosti, dokumentárnosti a autenticity. Práca sa zameriava na prostriedky a sposoby, akými sa autenticita v daných filmoch dosahuje. Zároveň sa po obsahovej stránke sústredí na postavy, ktoré sa v rámci autentického filmového pohľadu nachádzajú v hraničnej životnej situácii bez výraznej možnosti voľby.
- Coming out náctiletých queer hrdinů v současném evropském filmuHosenseidl, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-10-06Tato práce se zabývá podobnostmi zobrazování coming outu v současném evropském filmu se zaměřením na náctileté mužské queer hrdiny. Vychází přitom z chápání coming outu jako sociologického fenoménu s obvyklými modely průběhu, přičemž připouští jeho různorodost jak v žité realitě, tak ve filmovém zpracování. Klade si za cíl vysledovat možné podobné prvky filmů zachycujících tento proces - opakující se narativní postupy, témata, postavy a motivy, přičemž prostřednictvím analýz tří vybraných filmů reflektuje význam coming outového narativu v rámci širšího filmového vyprávění.
- Dělníci Kena LoachaPata, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Ken Loach už víc jak 50 let točí sociální dramata. Od Cathy Come Home (1966) ušel k Já, Daniel Blake (2016) dlouhou cestu. Ve své práci se soustředím na téma dělníků v Loachových filmech. Jako dělníka si definuji dospělého člověka, jenž se živí rukama nebo by se jimi živil v případě, že by mu to systém dovolil. Zvolené téma a výběr filmů, kterým se věnuji podrobněji, vyústil v to, že se stejnou měrou věnuji sociálním aspektům třídní nerovnosti a politice. Filmy, které ze zvoleného hlediska rozebírám jsou Lůza (1991), Výhybkáři (2001) and Já, Daniel Blake (2016). V menší míře se také věnuji Dnům Naděje (1975) a oceněnému filmu Kes (1969).
- Dětský film, rodinný film a film o dětech v kontextu české kinematografie let 2014-2018Ansorge, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-26Diplomová práce je žánrovou studií týkající se rozlišení žánrů dětský film, rodinný film a film o dítěti s důrazem na odlišné způsoby oslovování cílového diváctva. V této souvislosti se práce opírá především o filmové teorie Noela Browna a Bruce Babingtona. Poznatky aplikuje na české filmy, které měly kinopremiéru v letech 2014-2018. V této souvislosti diplomová práce obsahuje případové studie filmů Pojedeme k moři (2014, Jiří Mádl), Lajka (2017, Aurel Klimt) a Po strništi bos (2017, Jan Svěrák).
- Do posledního okna : od scénáře k filmům Rychlé pohyby očí, Indiánské léto, MarianTuček, Benjamin, 1972-(2000)
- Dostojevského Dvojník a jeho filmová variantaBohuslav, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-15Práce se primárně zabývá Dostojevského ranou prózou Dvojník a její filmovou adaptací z dílny Richarda Ayoadeho. Nejprve se zevrubně věnuje literárnímu kontextu, z něhož novela vyrůstá. V samotné analýze novely se soustřeďuje jednak na hlavní postavu pana Goljadkina a její vývoj, jednak se snaží pojmenovat úskalí potenciální filmové adaptace. Pokouší se dále vystihnout, k jakému posunu z hlediska konstruování postavy i prostředí došlo v samotné Ayodeho adaptaci. Poslední část práce obsahuje námět pro originální adaptaci Dvojníka.
- Dramaturgická role rituálů ve filmech o rodiněAbsolonová, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Práce rozebírá dva filmy o rodině: Výlet (2002) české režisérky Alice Nellis a filmovou adaptaci Blízko od sebe (2013) amerického režiséra Johna Wellse. Za pomocí analýzy struktury a žánru vycházející z metody od Davida Bordwella a Kristiny Thompson z publikace Umění filmu: úvod do studia formy a stylu a analýzy tématu metodou popsanou v knize Scénář pro 21. století od Lindy Aronson práce popisuje souvislost těchto tří aspektů s rituály spojenými se smrtí a zkoumá dramaturgickou roli rituálů, které film zobrazuje.