Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing by Subject "archetypy"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Jungiánský archetyp v současné západní k inematografii aneb forma a obsah filmového vyprávění o archetypechReich, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-12Tato práce pojednává o formální a obsahové podobě jungiánského archetypu stínu v současné západní kinematografii. V úvodních kapitolách vysvětluje základní koncepty analytické psychologie, která bude použita jako hlavní metoda pro analýzu filmů Klub rváčů, Hra, Černá labuť a Král rybář. Z rozboru vyplývá, že za každým příběhem se nacházejí archetypální obsahy, ať už s nimi tvůrce pracuje záměrně, či nikoliv. Tyto obsahy jsou podle jungiánů příčinou emocionální reakce diváka, kdykoliv není schopen přesně určit její původ. Mohou být vyjádřeny buď přímo ? tedy jejich personifikací do filmové postavy, jejíž numinozita je podpořena filmovou řečí, nebo nepřímo - pouze příběhovými elementy a funkcemi, které zaujímají jednotlivé postavy. Oběma možnostmi se tato práce zabývá podrobně. Rozebírá formální prostředky, kterými jednotlivé filmy vyjadřují psychickou podstatu svých elementů. Z hlediska struktury filmu definuje tři fáze vztahu archetyp stínuhrdina, které volně odpovídají tří aktové struktuře filmu. Každá má svoje specifika, která jsou přítomna ve všech vybraných filmech. Dále se zabývá funkcí archetypu stínu nejen ve vyprávění, ale také v psychologii člověka, a zpětně uvádí získané poznatky do kontextu jungiánských koncepcí. Cílem není vytvoření komplexního systému, ale spíše nastínění jedné z možností, jak lze o filmu a filmové řeči přemýšlet.
- Psychoanalytická interpretace vybraných filmů Federica Felliniho podle teorie archetypů Carla Gustava JungaBenc, Maja(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-15Tato diplomová práce sleduje ve vybraných filmech vliv hlubinné psychologie Carla Gustava Junga na tvorbu Federica Felliniho. Práce obsahuje rozbor jak z hlediska psychoanalytického, tak střihu. Na konkrétních příkladech bude ukázáno, jak slavný režisér využil pro zobrazení svých protagonistů Jungovy kategorie archetypů. Tato diplomová práce si rovněž klade za cíl na základě teorie archetypů lépe pochopit způsob tvorby Federica Felliniho, pro kterého byly archetypy, pomocí nichž Carl Gustav Jung vykládal sny, hlavním inspiračním zdrojem a díky jejich filmovému ztvárnění dokázal zachytit pro další generace i společenskou atmosféru tehdejší Itálie, a to z jiného úhlu pohledu, z vnitřku sama sebe skrze vlastní snění.