Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "DUŠEK, Jan"
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
- Albert Camus - Cizinec komplexní scénografický projektStrmisková, Denisa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-06Ve své diplomové práci se věnuji významnému francouzskému autorovi Albertu Camusovi a následně analyzuji vlastní scénografické řešení jednoho z jeho předních děl - Cizinec (1942). V první části představuji tuto osobnost v kontextu dějin filosofie, literatury a dramatické tvorby. Přibližuji zde historické pozadí jeho života v první polovině dvacátého století, zejména pak vliv jeho původu v Alžíru, té doby politicky a kulturně ovládaném Francouzi, v kontrastu s pozdějším pobytem v samotné Francii. Právě tato životní zkušenost zásadně ovlivnila osobitost Camusovy tvorby a jasně ho nasměrovala k vlastnímu výkladu a literárnímu vyjádření existencialismu. Dále nastiňuji základní principy této filosofie a představuji jeho nejvýznamější literární a dramatická díla. V konkrétnějším rozboru se pak věnuji samotné novele Cizinec. Tématem dalších kapitol je ztvárnění vybraných Camusových textů na českých i světových jevištích a jejich specifikace. V krátkosti také zmiňuji jejich filmové adaptace nebo prostředky filmové předlohy. V druhé části práce analyzuji vlastní zpracování Cizince se zaměřením na scénografii. Ta úzce souvisí s praktickou složkou diplomové práce, tedy s návrhy jednotlivých scén a maketami, které přikládám ve fotodokumentaci. Vysvětluji způsob práce se samotným textem novely a uzpůsobením jeho struktury v souvislosti se scénografií. Detailněji pak analyzuji jednotlivé dramatické situace a scény z hlediska scénografického řešení. V krátkosti se věnuji i technickému a světelnému řešení této inscenace. Závěr diplomové práce odkazuje na přínos Camusova díla a jeho vliv na umění 20. století.
- B.Fosse, R. Asherwood: Cabaret - komplexní scénografický projekt v prostoru Hudebního divadla v KarlíněSvoboda, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-17Tématem mojí magisterské práce je muzikál Kabaret, který byl psán podle předlohy knihy Berlínské příběhy spisovatele Christophera Isherwooda. Kaberet jako muzikál vzniknul ve spolupráci Johna Kandera (hudba), Fredda Ebba (texty) a Joea Masteroffa (libreto). Ve své práci se na začátku zmiňuji o historii kabaretu a jeho vývoji. Poté jsem se snažil probádat vznik kabaretu v jeho kolébce Paříži, v Německu a také u nás v Čechách. Jako další téma je historie muzikálu, jeho principy a fungování. V dalším okruhu mé diplomové práce rozebírám divadelní pojmosloví, které je úzce spojeno právě s kabaretem. V praktické části řeším otázky příběhové linie již samotného muzikálu Kabaret. Praktická část také obsahuje řešení jednotlivých obrazů a vlastní koncepci scénografického návrhu a prostoru. Diplomová práce také obsahuje inspirační obrazové materiály, které mi napomáhaly nalézt finální řešení.
- G. Puccini TurandotLituhayu, Cahaya(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-18Celý proces Giacoma Pucciniho opery Turandot v rámci záverečné práce na DAMU které zahrnuje analýzu hry , studie postav, výkonnostní odkazy , proces návrhu a výsledek modelářství a fotografií . Osobní názor studentky na to, jak příběh ovlivnil prostor.
- H. Ibsen:" Paní z moře" - komplexní scénografické řešeníHotmarová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-01-14Práce se zabývá scénografickým zpracováním Ibsenovy inscenace Paní z moře. Zaměřila jsem se na pojetí hry z pohledu samotného dramatika, Henrika Ibsena. K vytvoření širší škály řešení jsem zvolila moderní inscenace od Roberta Wilsona a Luboše Hrůzy. Cílem bylo pojmout dané inscenace jako inspirační zdroje a poučení, jak se scénou naložit v mém vlastním návrhu.
- J.P.Sartre MouchySoulioti, Maria - Ioanna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-17Diplomová práce shrnuje celý proces zpracování scenografického návrhu a analýzu postupu práce a závěry plynoucí ze hry Mouchy od J.P.Satra. Zpracování vychází z mnohostranného pozorování současné společnosti ve vztahu k Satrovým teoriím o existencionalismu. Obsahuje vlastní analýzu hry a klíčových dramatických situací doplněnou grafickými návrhy a fotografiemi poskytující detaily o mém finálním zpracování.
- Jevgenij Zamjatin: "My" - komplexní scénografické řešeníKharchevka, Vasylyna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-14Tato diplomní práce se zabývá problémy, výzvami a inspiracemi, s nimiž se scénograf musí vyrovnat při adaptování antiutopického románu pro jeviště. Román Jevgenije Ivanoviče Zamjatina My z roku 1920, který přímo inspiroval George Orwella při psaní 1984, se přímo nabízí k efektnímu divadelnímu zpracování, ale také ke zkoumání i scénické realizaci principů symbolistického divadla. Jedno z oblíbených témat tohoto divadelního hnutí, dualita postavy jako osobnosti ve společnosti a jako loutky manipulované loutkářem/Osudem, má velmi blízko k tématu My: zkoumání osoby, obdařené vlastní vůlí, emocemi a schopností rozhodovat o vlastním bytí v mechanickém, nelidském prostředí společnosti v antiutopii. Práce je rozdělena do dvou části. V první kapitole se zabývám vlastním Zamjatinovým románem a různými kontexty, jež ovlivnily jeho vznik, a také historickými, estetickými, uměleckými a filosofickými faktory, které mě jako scénografku při práci na návrhu inspirovaly, oslovily a přispěly k formování jevištního ztvárnění. Ve druhé kapitole na těchto všeobecných základech stavím konkrétní scénografickou koncepci inscenace jevištní adaptace Zamjatinova románu My pro jeviště Stavovského divadla. Definuji zde jednak celkové řešení prostoru a jeho vývoj a proměnu v průběhu představení, jednak symbolické konotace a konkrétní fungování jednotlivých prvků tohoto řešení. Tato kapitola obsahuje také podrobný scénář inscenace, který v šestnácti obrazech podrobně předvádí, jak moje scénografie bude vyjadřovat konflikty, symboliku i hlubší emocionální a lidské momenty představení, a jejich vzájemné interakce.
- K.J.Erben - Kytice:Comprehensive Scenographic ProjectJain, Nitish(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06This thesis is a scenographic research and artistic process. It focuses on K.J. Erben’s Kytice as a specific case. The author develops scenarios for a production of the work as a storytelling performance in the format of ‘walking theatre’. The purpose of this study is to explore the creation of metaphors through spatial and material-based installations. The idea of metaphor is central to the project because the artistic aim is to detach the poetic word from simply becoming an illustration or a “setting”. The author delves into the symbolic tendencies of metaphors to exploit comparisons between (seemingly unlikely) ideas and emphasize imagery shifts to create the installations. The first part of the research positions the ideas, themes, plots and motifs of the ballads in Kytice with respect to the Czech National Revival of the 19th Century. It further extends to a comparison between Kytice and folklore, legends from other cultures especially India. It concludes with questioning the relevance of folklore in the present day and age. The second part of the research analyses previous interpretations of Kytice – graphic illustrations by Alén Diviš and Jan Konůpek, deconstructing the aesthetic of the visual elements and their impact on the viewer. This is followed by an analysis of a stage performance based on the text. The third part of the research cultivates a scenographic discourse. It focuses on the ideas, practices and theories from within and outside the discipline (of scenography) to define a framework for the artistic approach. Ideas pertaining to phenomenology’s relevance in scenography; space and perception; material and sensorial systems; and physical engagement of the spectator are elaborated. The artistic output is a detailed description of an immersive storytelling performance that was created in Prague based on four ballads from the collection. This is followed by the conceptual artistic ideas for the potential staging of the remaining ballads. Audience feedback from the performance is taken into account leading to the conclusion, where merits and demerits of the process are remarked upon.
- Karel Čapek - RUR komplexní scénografické řešeníBardić, Bojana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-06When Karel Čapek´s R.U.R. (the acronymic title is short for ??Rossum?s Universal Robots??) was first performed in 1921, it became a major international success and made Čapek an internationally known playwright. Although R.U.R. may appear slightly dated nearly hundred years later, the concerns expressed by the playwright are still interesting to modern audiences which explains why this play was chosen to be stage designed in the first place.
- Ken Kesey: Vyhoďme ho z kola ven - komplexní scénografické řešeníMathé, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-17U této práce jsou jistí pouze autor a čtenář. Vše ostatní je nejisté.
- komplexní scénografické řešení divadelní adaptace klasického filmu L.Bunuela "Anděl zkázy"Karásek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-16Magisterská práce je rozdělena na dvě kapitoly. V teoretické části se zaobírám životem Luise Buñuela a jeho tvorbou ve spojitosti s dějinami doby, ve které tvořil. Analyzuji režisérův vztah k církvi a vládnoucím vrstvám společnosti a naznačuji změnu jeho tvůrčího postoje v průběhu jeho života. Soustřeďuji se na tvorbu, filosofii, morální a politický kontext tvorby francouzské surrealistické skupiny a srovnávám ji s činností české meziválečné a poválečné avantgardy. Zvláště se zaobírám surrealistickým pojetím revoluce a pojmenovávám problémy, kterým ve své době avantgardní umělci čelili. Jako přípravu praktické části srovnávám tři filmy Luise Buñuela: Zlatý věk, Nenápadný půvab buržoazie a Anděla zkázy. Poslední jmenovaný podrobně rozebírám z dramaturgického a výtvarného hlediska se zvláštním přihlédnutím na ranou tvorbu režiséra v rámci surrealistické skupiny. V praktické části práce popisuji proces vzniku mé koncepce, vysvětluji motivaci pro tuto tvorbu a popisuji výtvarné řešení scény a částečné řešení kostýmní výpravy. Dokládám řešení jednotlivých dramatických situací a ilustruji jejich podobu bohatou obrazovou přílohou.
- Komplexní scénografické řešení: J.W. Goethe FAUST I.Morávek, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Tato práce zabývá projektem mého magisterského studia, zaměřeného na existencialismus a absurditu lidského života. Práce se zabývá dramatickými texty, které jsem zpracovával v průběhu magisterského studia na KS. Jsou to následující tituly: Jan Weiss: Dům o tisíci patrech, Josef Čapek: Země mnoha jmen, George Büchner: Vojcek a především J. W. Goethe: Faust I. Práce poukazuje na společné jmenovatele předepsaných titulů a sleduje významovou linku konfliktu jedince a společnosti. Hledá komplexní scénografická řešení pro zde jmenované dramatické tituly. Hlavním tématem této práce je komplexní scénografické řešení hry J. W. Goetha: Faust I. Zbylé dramatické tituly sloužily, jako příprava před prací nad tímto dramatickým textem.
- MacbethPodara, Eleni(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-17This thesis documents the stage and costume design process for the production of W. Shakespeare?s Macbeth as produced by the Prague Shakespeare Company. The Production was performed in Divadlo Kolowrat, from November 7th 2013 until the 22nd of November 2013. In addition, the production traveled to Houston, Texas at Main Street Theater Company?s Rice Village theatre. It played there from 27th of February until the 9th of March 2014. This thesis includes an analysis of the play and the characters and outlines in detail the design process and the execution of the design. Conclusions about all aspects of this process are provided.
- Martin Sherman: "Bent" (Teplouš) - komplexní scénografické řešení divadelní hry a filmového dílaČačko, Jozef Hugo(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-17Práce sa zaoberá komplexným spracovaním inscenácie vo všetkých podstatných zložkách potrebných k vzniku inscenácie. Opisom a rozborom už vzniknutých inscenácií v Amerike, problematikou homosexuality a jej prevádzania do výtvarných zložiek a dramatických situácií, režijnou stavbou a tvorbou konkrétnych obrazov a historických prameňov dôležitých pre uchopenie témy. Posledná časť je venovaná celistvému konceptu inscenácie po scénografickej a kostýmovej stránke, vnímania hudby, nálad a konkrétnych obrazov.
- Max Frisch: "Andorra" - komplexní scénografické řešeníTrpković, Andrijana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-17Frischovo dílo a obzvláště Andorra se zabývá vyrovnáním se s minulostí a postojem, jakým k minulosti a činům v ní vykonaným zaujmeme. Zda jsme schopni sebereflexe, nastavení zrcadla nejen všeobecně - jako národ, ale i v soukromých životech. Další rovinou hry je nepřizpůsobivost a jinakost hlavní postavy - Andriho. Frisch zde píše o Andoře, ale zajisté má na mysli své rodné Švýcarsko, stejně jako já vnímám určitou podobnost ve ,,velikosti" země, ve které žiji. Tato práce by měla být zamyšlením nad stavem společnosti a jejím směřováním, stejně jako nad směřováním divadla (dnešní herec a divák, jejich vzájemný vztah, předstírání vs. autenticita) a nad stavem kultury všeobecně u nás a také v německy mluvících zemích. Klíčová
- Neprobádané VodyGibson, Sorcha Ysobel Tremain(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Neprobádané vody: Olga Neuwirth a ženy v surrealismu a opeře analyzují hudebně divadelní dílo Bählamms Fest v rámci kontextu žen v surrealismu a opeře. Jde o základ pochopení konceptuálního scénografického a kostýmního procesu autorky Sorchy Gibsonové. Surrealistky a jejich význam v současností, stejně jako historické a současné postavení žen v opeře, jsou zkoumány ve vztahu k dílu Bählamms Fest, které má v umění, opeře, hudbě a historii nesmírný politický a historický význam. Dílo Bählamms Fest je interpretováno jako mnohovrstvá skladba hudebního divadla, která staví na existujících uměleckých dějinách žen a na vlastních zážitcích skladatelky. Tvoří tak hluboce vrstvené a rozsáhlé umělecké dílo a zároveň znovu ztělesňuje ženské prožitky. Prostřednictvím šíření hry a těla práce Leonory Carringtonové, a také díky spolupráci s Elfriedou Jelínkovou, která je sama o sobě talentovanou autorkou, je dílo Bählamms Fest důležitým dílem politického hudebního divadla, které má za cíl vyzdvihnout hlasy a význam žen v rámci umění pro současnost.
- OdcházeníYilmaz, Tiber(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-04Moje diplomová práce je založena na reflexi českého absurdního divadla a mé osobní turecké interpretaci scénografie tohoto žánru. Ve své práci se konkrétně zabývám hrou Václava Havla Odcházení a vysvětluji a blíže zkoumám vybrané prvky absurdního dramatu, které inspirovaly Havla a tuto hru zejména, a které také určovaly směr mého myšlení. Mým cílem je najít inspiraci a procesy, které ovlivnily má studia na DAMU a kulminují v mé diplomové práci. Hlavním záměrem je porozumět dramaturgické kompozici vizuálních prvků, které musí být prezentovány na scéně prostřednictvím navrhované scénografie a kostýmů.
- Prezentace scénografického díla. Koncepční a prostorové řešení české expozice na PQ.Tereba, Ján(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Cílem této diplomové práce je připravit ideový a výtvarně ucelený koncept výstavy české expozice na PQ 2019. Koncept bude vycházet jak z vlastních profesních zkušeností, tak z podrobnějšího studia fenoménu instalace, která se mimo pole krásného umění stala i nedílnou součástí oboru výstavnictví. V teoretické části proto budu hledat společné jmenovatele práce na instalaci a práce na scénografickém řešení, jakou roli hraje instalace ve výstavnictví a jak výstavnictví samotné buduje a sděluje prostor. Chci najít odpovědi na otázky: Jaká je role diváka v prostoru expozice? Má instalace dramatickou potenci? Jaký je rozdíl mezi instalací a scénografií? Jaké jsou možnosti vyprávění v rámci prostorového řešení výstavy, instalace? Výsledkem by mělo být využití těchto poznatků při vypracování ucelené koncepce expozice prezentující scénografii vzniklou na českém území během let 2015–2019.
- Richard Wagner, ParsifalLundius, Janna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-01-16Účelem této práce je představit kontext a pozadí praktického aspektu mé práce. Tento projekt byl pro mne zajímavým experimentálnímdobrodružstvím, kdy jsem hledala způsob, jak pojmout Wágnerova Parsifalaa ztvárnit ho tak, aby byl relevantní a zajímavý vzhledem k mému životu aosobním postřehům. Můj cíl byl použít hudbu jako vodítko a doufala jsem vdosažení scénografického řešení následováním své intuice. Tento projekt byldůležitým krokem v mém rozvoji jako umělce a designéra a cítím, že upevnilspojení mezi mým vědomím a podvědomím, dodal mi sebevědomí a víru vmé pocity a možnost přetvořit je v inovativní interpretace a vynalézavénávrhy
- The Intoxication of the GroundFoletti, Lisa Giulia(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06This is the first time I choose the play for my project of stage design and costumes and with this thesis there is a question I would like to answer to: which is my porsonal stagn ´s language? That´s why I need a play which helps me to solve this knot.
- The Land of Many Names by Josef ČapekPorta Sarries, Enric(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-16This thesis contains my artistic process and visual interpretation of the dramatic text The Land of Many Names by Josef Čapek”. It includes an artistic and historical approach of the author and the theater world in the beginning of XXth century and especially in the first Republic of Czechoslovakia; a declaration of my artistic principles, references and an analysis through this filter of the play and characters