Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "DVOŘÁK, Tomáš"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Bezkamerová fotografie Běly KolářovéTomková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Úvodní část práce přináší stručné shrnutí historické geneze bezkamerové fotografie v kontextu obecných dějin fotografie. V souladu s koncepcí G. Batchena práce zdůrazňuje autonomii tohoto technologického a vyjadřovacího postupu a kvalitativní souměřitelnost s postupy a projevy klasické kamerové fotografie. Tato „historie fotogramu“ vrcholí v rozvoji avantgardních fotografických experimentací, zejména v systematickém rozpracování Man Rayových „rayogramů“. Vůči avantgardnímu konceptu (dadaismus, Bauhaus, prvky grafického konstruktivismu) se vymezuje pojetí Běly Kolářové z počátku 60. let 20. století, jež tvoří vlastní téma práce. Specifické postupy a konkrétní výsledky její tvorby („umělé negativy“, „rentgenogramy kruhu“, „kresby světlem“) jsou sledovány v kontextu tvůrčích experimentací české umělecké scény té doby: vizuální poezie, koláže J. Koláře, český informel, neokonstruktivismus a geometrická abstrakce, skupiny Konfrontace a Křižovatka. Originalita přínosu Běly Kolářové je reflektována skrze analýzu interpretačních prací české kunsthistorie (J. Hlaváček, J. Valoch, K. Císař, J. Padrta aj.). Práce zdůrazňuje, čím se její tvorba fotogramů konvenčním klasifikacím vymyká a v čem konkrétně se vztahuje k neodvozeným tvůrčím zdrojům a konceptualizacím (M. Duchamp, R. Caillois, surrealismus, W. Benjamin). Z těchto komparativních aspektů vyplývají závěry zobecňující přínos a význam bezkamerové fotografie Běly Kolářové jako legitimní části dějin českého výtvarného umění 2. poloviny 20. století.
- Break Time ExchangesNguyen, Quynh(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28This thesis provides a snapshot of the social lives of Vietnamese-Czech immigrants, primarily the first generation who engage in small-scale merchant business at the SAPA market and cultural centre in Prague. Adding to the existing research on the Vietnamese immigrant community in the Czech Republic, the research shifts from studying the immigrant community’s identity as business owners to their identities as cultural participants by observing the community’s interactions during break-times. The shift allows an intersectional look at the lives of the Vietnamese and avoids the stereotypical understanding of Vietnamese immigrants as clothing and grocery store owners. Through qualitative research and visual sociological methodologies, the researcher explores how the first generation of Vietnamese-Czech immigrants in SAPA engage in community building and upholding a general sense of ethnic identity through the preservation and reconstruction of Vietnamese customs. This ethnographic study combines the use of participant observation, insider ethnography, visual mapping and visual and digital ethnography. The fieldwork reveals that the physical and digital rest areas of SAPA help facilitate ethnic identity construction and preservation among the community members.
- CHANGES IN PRINTED MATTER IN THE FORM OF PHOTOGRAPHY, BOOKS FROM TURKEY AFTER THE 90S.Cimcim, Aral(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-03The purpose of this thesis is to describe in detail and to classify various tendencies such as the influence of technological advances and working methods on artistic production, the effects of movements in different branches of art mainly with time based design and / or photography from Germany after the 1960s. Characterization will consist of known artists during the Post-War era and short descriptions of their effects on certain types of photography varying from documentary to fine art practices. How certain influences shaped different approaches and posed as obstructions on contemporary image-making, created a genre of their own, effects of political and social change will also be subtopics. The main methods are composed of two parts. First, to contribute to an understanding of visual artists' reactions to the dynamics of change created by changes of their working and living conditions after and during German unification. Second, to analyse the tendencies of some of the artists related to mentioned conditions, that are seen as major influences in the art environment, in historical chronology.
- Collaboration within PhotographyHenninger, Christian(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18The intention of this thesis is to investigate the phenomenon of the mutual relationship between the photographer and the photographed person. The main interest here is how and with which intention the photographer/ artist works with the subject in front of the lens. At the beginning of the work I would like to discuss the concept of the authorship and how it has developed over time. It should give an insight into this complex topic and an insight into how important this topic is for the cooperation of people in the field of art. Subsequently, different artists are introduced who work in this field or have gained experience and rendered services in their own projects. The handling is presented and should clarify why they have decided to use such a collaboration. Among those artists are the names: Anthony Luvera, Micky Allan,Wendy Ewald and Broomberg & Chanarin. At the end of the work, the approach of the collaborative work of the artist and the photographed subject will be summarized once again. By introducing the artists in the previous chapter, it is easier to reference to their apporaches. It is important to discuss which effects can be achieved by this approaches. What difficulties may arise as a result. But above all, the reader should be able to grasp why this way of collective photography enables a different point of view.
- Formování genderové identity ve videohráchVajt, Maximilián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29Na mezinárodní videoherní scéně se v posledních deseti letech a především po kauze gamergate setkáváme se stále se rozrůstajícím teoretickým diskurzem, reflektujícím queer postavy, narativy a mechaniky. Přesto, že na našem území působí více než sto deset herních studií, zdá se, že žádné z nich tato témata nereflektuje. Diplomová práce se proto věnuje subžánru art games a jeho českým autorům*kám, kteří*é nabízejí neheteronormativní a nebinární perspektivy na genderovou problematiku. Pojmenovává specifičnost produkce těchto her v místním kontextu, který je chudý na platformy pro jejich prezentaci, definuje proč se tvůrci*kyně uchylují spíš k uměleckým institucím než k těm herním a nabízí tři analýzy konkrétních děl. Konkrétně se jedná o tvorbu Lály Myslíkové, dua Růžoví plameňáci a Ondřeje Trhoně.
- Humour sanctifies horrorCalderón Ardila, Juan David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14The thesis analyzes a growing aesthetic tendency in Colombian photography based on humour and laughter as a form of social venting. The main characteristics are a depiction of social division, poverty and violence, and the use of mockery, counterfeits, and cheap materials. This thesis begins with a general overview for which the author proposes the term “Macondian Photography” and follows with an analysis of the work of three particular artists active over the period starting from 1970 till 2018. They are Paola Rojas, a fine art photographer and winner of Colombia’s National Photographic Award that; El Chino, personal photographer of Pablo Escobar, and Luis Ospina, one of the proponents of the pornmisery movement. Investigation shows the use of satiric, humor, and burlesque elements to reflect over serious, violent, or stressful situations in Colombia. It also demonstrates a connection with the literary movement “Magic Realism” and one of its founders’ writer Gabriel Garcia Marquez. Results also reveal influences that Europe and North America had on Latin American artists and how they stepped away from these tendencies to create a form of representation of Colombia’s cultural identity.
- Klišé v současné výtvarné fotografiiČejková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-18Diplomová práce vymezuje pojem klišé ve výtvarném umění a především ve fotografii. Toto vymezení vychází z rozboru pojmů, které s klišé úzce souvisejí, a sice parafráze, kýče, kopie, reprodukce. Práce rovněž poukazuje na jednotlivé příklady klišé v současné fotografii. Sleduje jejich vývoj a pokouší se zodpovědět otázku, proč jsou právě tyto obrazy vyhledávány, stále znovu napodobovány, a to i autory, kteří jsou si jejich existence, stejně jako četnosti nepochybně vědomi.
- Panteon světa a kaleidoskop v ruceNetočný, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14Nánosy didaktických knih, které před námi předchozí generace navršily, se překrývají ve spletité mozaice. Jejich obsahy byly redigovány, transformovány a aktualizovány. To vše se dělo v rámci dotisků, nových vydání i publikací, které na své předchůdce navázaly, vedly s nimi polemiku, nebo jejich obsah rovnou nahradily. S příchodem nových médií a sociálních sítí však řada z nich pozbyla svého původního smyslu úplně. Dvě dekády po příchodu druhého milénia tak můžeme nahlížet současně užívané učebnice moderních dějin jako prázdné relikvie. S vědomím jejich vnitřní podstaty, která naplňuje formát modernistického modelu, se před námi zjevuje unikátní studijní příležitost i specifické pole pro filozofování. Tato práce si neklade za cíl detailně analyzovat to, co didaktické publikace obsahují, nýbrž stimulovat čtenáře k přemýšlení o strategiích, které pro reprezentaci takzvané moderní historie používají. K tomu je rovněž nutné prozkoumat analogie mezi podstatou moderní společnosti, českého státu a aplikovaným způsobem vyprávění. Zásadní se v tomto ohledu rovněž jeví postavení technických obrazů, které jsou v kontextu učebnic jakousi metaforickou zkratkou modelu a reprezentované reality.
- Technologie Deep Fakes a její vliv na důvěryhodnost médiíHelcel, Oskar(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14Diplomová práce Technologie Deep Fakes a její vliv na důvěryhodnost médií se zabývá problematikou syntetické manipulace s lidskou tváří v reprezentačních médiích pomocí umělé inteligence z eticko-politického hlediska. Autor práce definuje pojem technologie Deep Fakes a zařazuje ho do historického kontextu manipulace s médii. Teoreticky popisuje princip technologie a analyzuje jednotlivé výzkumy a aplikace Deep Fakes. Prostřednictvím rozboru videí manipulovaných pomocí technologie Deep Fakes nahlíží hlouběji eticko-politické vrstvy manipulace s lidskou tváří. Zároveň autor práce pojímá lidskou tvář pomocí filozofických konceptů Gilla Deleuze a Félixe Guattariho a Emmanuela Lévinase. Dokládá tím fatálnost vlivu syntetizace tváře v médiích na lidské vnímání.
- Vývoj obrazové formulace architektury v době digitálního rozvojePodlesný, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-05-28Práce se věnuje dvěma hlavním tématům vztahu fotografie a architektury a jejich vývojem v době příchodu masivní digitalizace. Technologicky zkoumá nové možnosti zachycení obrazu v rámci fotografování architektury a porovnává je s klasicky zažitými způsoby snímání z doby před používáním standardně dostupných digitálních fotografických přístrojů a počítačů. Dále popisuje nové možnosti prezentace obrazů reprezentujících architekturu, které s příchodem digitální éry fotografických přístrojů a rozvoje 3D renderování obrazu ruku v ruce rozšiřují obrazovou složku tiskových i digitálních magazínů, popř. katalogů, sociálních sítí a dalších forem prezentace architektury, díky jednoduchosti jejího pořízení i prezentování.