Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "KAHÁNEK, Ivo"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Balady Fryderyka Chopina s důrazem na ba ladu As dur Op. 47Trauškeová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Tato práce pojednává o jedněch z nejznámějších a nejhranějších Chopinových skladeb - jeho čtyřech baladách, přičemž druhá část této práce se zaměřuje především na baladu As dur op. 47. Autorka se v této práci věnuje Chopinovým baladám především po obsahové stránce, jejíž možnou inspiraci hledá v dílech Adama Mickiewicze. O provázanosti literární a hudební složky v baladách se zmiňuje nejprve v širším historickém kontextu, o kterém píše v první kapitole této práce - Balada z hlediska historického. Zde uvádí vývoj této formy od jejích počátků až k novodobému typu, který známe dnes. Ve druhé kapitole - Chopinovy balady z hlediska obsahu - jsou předloženy konkrétní příklady možné literární předlohy přímo u jednotlivých Chopinových balad. Ve třetí kapitole se autorka zabývá podrobným rozborem balady As dur, a to po stránce obsahové, formální i harmonické. Poslední, čtvrtá kapitola je pak věnována zamyšlení nad interpretací tohoto významného Chopinova díla.
- Deset preludií op. 33 Sergeje Bortkiewicze. Analýza a interpretaceŠohajová, Melanie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-15Tato práce slouží k tomu, aby obeznámila čtenáře s cyklem preludií Sergeje Bortkiewicze. U každého preludia předkládá rozbor a také interpretační poznámky. Poznámky vycházejí z rad k interpretaci, které jsem získala v hodinách klavíru s panem profesorem Františkem Malým a také z vlastních zkušeností získaných při jejich nastudování. Součástí je stručný životopis skladatele a notové ukázky v textu.
- Francis Poulenc - Klavírní díloFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Má bakalářská práce s názvem „Francis Poulenc – klavírní dílo“ je rozdělena do třech hlavních kapitol. V první kapitole se zaměřuji na skladatelův život v dobovém kontextu. Neopomenu zmínit umělecké tendence ve Francii dvacátých let 20. století a s tím spojenou uměleckou skupinu Pařížskou šestku. Druhá kapitola stručně charakterizuje Poulencovu klavírní řeč, jeho výrazové i technické prostředky. Hlavně se věnuji jednotlivým dílům, jejich historii, doplňuji český překlad u složitějších francouzských názvů. U některých přikládám doporučení, pro jaký stupeň klavírní vyspělosti jsou určeny. Ve třetí kapitole uvádím chronologický přehled sólových, komorních i orchestrálních klavírních děl. Pomocí této práce bych ráda upozornila na klavírní dílo Francise Poulence, které není příliš zařazováno do koncertních programů na českých podiích
- Klavírní dílo C. Debussyho se zaměřením na cyklus Estampes - harmonický rozbor, srovnání nahrávekSuchánková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Tématem této bakalářské práce je hlubší analýza interpretačních problémů klavírního cyklu Rytiny od Clauda Debussyho. Byly k tomu zvoleny tři různé postupy analýzy. Nejprve je čtenář seznámen s historickými okolnostmi vzniku tohoto cyklu a všemi autorovými inspiračními zdroji. Druhým postupem je harmonický rozbor celého cyklu, v němž se snažím postihnout výjimečné rysy každé skladby, upozornit na nejdůležitější hudební myšlenky a tematický materiál charakteristický pro hudební impresionismus, který skladatel v díle použil. Nakonec jsou představeni tři významní klavíristé 20. století a jejich různá interpretace cyklu Rytiny: W. Gieseking, E. Gilels a S. Richter. Jejich interpretace jsou porovnány jak vzájemně, tak s ohledem originální notový text. Takto komplexní pohled na toto klavírní dílo může umožnit hlubší náhled do jeho problematiky a může také posloužit k přesvědčivé interpretaci a lepšímu porozumění Rytin. Bakalářská práce začíná úvodem, pokračuje čtyřmi hlavními kapitolami s několika podkapitolami a končí závěrem. Práce je doplněna čtyřmi přílohami.
- Klavírní koncerty Bély BartókaVrána, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato bakalářská práce se zabývá třemi klavírními koncerty Bély Bartóka. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce a jeho osobnost. Každému ze tří koncertů je věnována jedna celá kapitola. Na začátku ještě připojuji několik střípků ze skladatelova života pro lepší orientaci čtenáře v tématu i v dějinném vývoji.
- Nikolaj Medtner a jeho klavírní tvorba s přihlédnutím k cyklům SkazekSládek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato bakalářská práce pojednává o životě a díle Nikolaje Karloviče Medtnera s bližším zaměřením na deset unikátních cyklů skazek, které jsou klíčovou částí skladatelova díla. Hlavním cílem je přiblížit čtenáři osobnost Nikolaje Medtnera jako skladatele a klavíristu, často neprávem opomíjeného a přehlíženého, a zároveň nastínit charakter jeho vlastního osobitého stylu skladby. Práce se skládá ze dvou částí. První se zabývá skladatelovým životem a historickým kontextem. Druhou tvoří přehled jeho děl, který autor doplňuje svými poznámkami.
- Slavná příjmení mezi ženami - skladatelk amiValentová Handzušová, Bára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Tato bakalářská práce je věnována ženám slavného příjmení. Zastoupeny jsou zde hlavně tři ženy: Alma Mahlerová, Clara Schumannová a Fanny Mendelssohnová. Práce se snaží přiblížit jejich život, manželské období a poukázat na to, že tvořily svou vlastní hudbu. Protože situace žen v devatenáctém a dvacátém století byla jiná než dnes, často narážely na společenské překážky, které nějakým způsobem bránily jejich vývoji. Přesto ale zanechaly bohatý odkaz a velké životní příběhy.