Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "KLÁNSKÝ, Ivan"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- B. Javorskij a jeho přínos v interpretaci DTK J.S. BachaVorobyeva, Evgenia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Daná bakalářská práce si klade za cíl představit Javorského koncepci interpretace Bachova Dobře temperovaného klavíru (DTK) a na jejím základě poté provést interpretační analýzu Preludia a Fugy cis-moll z DTK II. Dle Javorského hudba DTK není jen hudbou čistou a krásnou sama o sobě, ale má i hluboký duchovní obsah. Javorského teorie je zaměřená na zkoumání DTK ve spojení s biblickými náměty, hledá paralely mezi jednotlivými preludii a fugami a protestantskými chorály a rozebírá hudební řeč skladeb DTK jako promluvu jednotlivých symbolů. K analýze Preludia a Fugy cis-moll bylo přistupováno nejen na základě Javorského teorie, ale zároveň také z úhlu pohledu interpreta a jeho intuitivních pocitů. Analýza přispěla k prokázání účelnosti Javorského teorie a poskytla příležitost ukázat možnost využití Javorského teorie při interpretaci Bachových děl. Předkládaná práce může jak interpretům, tak pedagogům poskytnout doplňující praktický návod, s jehož pomocí je možné podrobně odkrýt proces Bachova hudebního myšlení.
- J. Brahms - Sonáta f moll op. 5Stráňavský, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Bakalárska práca J. Brahms – Sonáta f moll op. 5 obsahuje 4 kapitoly. Prvá kapitola práce obsahuje stručný životopis J. Brahmsa do publikácie Sonáty f moll op. 5. Druhá kapitola práce je stručný formálny rozbor, v ktorom sme sa snažili poukázať najmä na dôležité formotvorné prvky, ktoré okrem svojej teoretickej funkcie aj celkovo ovplyvňujú výslednú interpretáciu sonáty. V tretej kapitole rozoberieme sonátu z interpretačného hľadiska s čo možno najväčšou objektivitou. V štvrtej kapitole rozoberáme tri nahrávky sonáty f moll, a to nahrávku Waltera Giesekinga, Artura Rubinsteina a Radu Lupuho. Práca môže slúžiť ako pomocná literatúra pri štúdiu Brahmsovej Sonáty f moll.
- Koncerty pro jeden klavír a smyčce Johan na Sebastiana BachaRaková, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Tato bakalářská práce se zabývá koncerty pro jeden klavír a smyčce Johanna Sebastiana Bacha. Vzhledem k tomu, že jsou tato díla v naší zemi poněkud opomíjenou literaturou, přibližuje práce vznik těchto skladeb, které byly napsány pro lipský hudební spolek Collegium musicum, jehož byl Bach během svého působení v tomto městě uměleckým ředitelem. Dále rozebírá jejich původ, protože jsou všechny transkripcemi jiných koncertů pro melodický nástroj (některé předlohy jsou ztracené, jiné se hrají jako houslové koncerty). Okrajově se tato práce zabývá také interpretací Bachových děl na moderní klavír s přihlédnutím ke klavírním koncertům. V neposlední řadě přibližuje Bacha jako skladatele, interpreta a pedagoga. I když jsou Bachovy koncerty pro jeden klavír a smyčce pouhým zlomkem skladatelovy tvorby pro klávesové nástroje a jsou transkripcemi jiných koncertů, neztrácejí nic ze své umělecké hodnoty rozhodně a nestojí v pozadí za jinými Bachovými klavírními kompozicemi.
- Různé tváře pódiaKohoutová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-06Předmětem této práce je vhled do rozmanitosti pódií, na kterých stojíme jako interpreti během různých příležitostí. Text je zaměřen na tento vzácný prostor, který může být objímán buďto čtyřmi stěnami architektonického skvostu v podobě významných světových koncertních sálů, ale i skromnou společenskou místností ústavu pro mentálně postižené nebo staré lidi. Jak reagovat na tyto rozdílné prostory a situace, jakým směrem orientovat cíl naší hry a proč vůbec hrát na různých typech pódia ? to jsou právě ony otázky, nad kterými je tolik přínosné se zamyslet a utvořit si vlastní názor, vlastní odpovědi. K naplnění těchto pódiových předsevzetí však budeme potřebovat vnitřní svobodu a tvořivost, kterou může tolik dusit vlastní strach a pocit zodpovědnosti. Poslední kapitola je tedy zaměřena na trému z obecně psychologického, ale i hudebního pohledu.
- Vladimír Horowitz - portrét osobnostiHořínek, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Cílem práce je představit život a osobnost legendárního klavíristy dvacátého století, Vladimíra Horowitze. Text je doplněn o názory a výpovědi lidí, kteří se s géniem osobně setkali.
- Vliv hry na hudební nástroj na osobnost člověkaDombaiová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-03Cílem této bakalářské práce je obeznámit se s unikátním vlivem nástrojové činnosti instrumentalistů na jejich fyzické, psychické a mentální kvality a shrnout dostupné odborné poznatky o tom, jak dlouhodobá hra na hudební nástroj působí na neurologický rozvoj hráče a ovlivňuje funkce a strukturu jeho mozku. Práce také popisuje konkrétní rozdíly v mozku hudebníka a nehudebníka a průběh výzkumů, které k těmto zjištěním dospěly. Závěrem jsou zahrnuty i zdravotní potíže, které se instrumentalistů týkají.