Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "KUDLÁČKOVÁ, Jana"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Básnické drama na scéněKořínek, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Pod pojmem básnické drama chápe autor této bakalářské práce specifický typ dramatických textů, které stojí pomyslně rozkročeny mezi jevištěm a literaturou. Jde o texty, za nimiž rozpoznáváme nikoliv dramatika, ale básníka, jehož obraznost není primárně scénická. Hlavním předmětem autorova zájmu jsou konkrétní příklady specifických obtíží, s nimiž se mohou inscenátoři při scénování tohoto typu textů setkat, a na něž jako režisér sám narazil při vlastní tvůrčí práci v rámci studia režie-dramaturgie činoherního divadla. Na základě tohoto zkoumání se zamýšlí nad otázkami, jaké je místo dotyčných textů v české divadelní kultuře, zda mají být tyto texty vůbec připouštěny na jeviště, a pokud ano, jak se mají inscenátoři s jejich scénickými limity vypořádávat.
- Dostojevského dialog na jevištiJurečka, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-25Tato práce se věnuje analýze Bratrů Karamazových F.M. Dostojevského z hlediska dramatičnosti jeho dialogu a možnostem převedení do jevištního tvaru. Na základě zkoumání dramatizace Evalda Schorma, záznamu jeho vlastní inscenace, vlastní úpravy jeho adaptace a následné scénické realizace, se práce snaží specifikovat způsob Dostojevského práci s dramatičností v epické formě
- Feminismus a Ibsenova NoraKrbcová, Kamila(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Práce se zabývá vztahem myšlenek a dramat Henrika Ibsena k feministickému hnutí a boji za ženská práva. Porovnává myšlenky obsažené v Ibsenových hrách s myšlenkami rodícího se feministického hnutí v druhé polovině 19. století a snaží se vysvětlit, proč Henrik Ibsen i přes své odmítavé stanovisko může být považován za stoupence boje za ženská práva. Z větší části se autorka věnuje Ibsenovu dramatu Domeček pro panenky a postavě Nory Helmerové, která vzbudila ve společnosti 19. století rozruch a byla jednou ze startovních raket feministického hnutí. V rámci práce se autorka věnuje také popisu tvorby klauzurní inscenace Domeček pro panenky a hledání paralel a aktuálních témat této hry v 21. století.
- Současná dramaturgie tzv. velkého činoherního domuNováková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-24Práce popisuje repertoár Divadla na Vinohradech v pěti sezonách 2007-2012. Zabývá se dramaturgickým výběrem jednotlivých titulů a výsledky jejich inscenací, které posuzuje na základě kritických ohlasů, divácké obliby i vlastní zkušenosti autorky. Snaží se při tom postihnout obecnější tendence, které se v dramaturgii velké činoherní scény, jakou Vinohradské divadlo představuje, opakovaně objevují. Podrobněji se potom zabývá proudem zábavního divadla, které sleduje v průběhu historie Vinohrad a poukazuje na to, že největších úspěchů divadlo dosáhlo v dobách, kdy byl takový repertoár propojen s dlouhodobě prosazovanou koncepcí umělecky vyhraněných režijních osobností. K problémům, se kterými se Vinohradské divadlo potýká dnes, podle autorky přispívají bulvární tendence při nasazování, obsazování či realizaci některých titulů i nedostatečné propojení režisérského divadla s hereckou dramaturgií.