Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "MARUŠÁK, Radek"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Divadelní lektor v profesionálním divadleLišková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-01-10Předložená diplomová práce se zabývá prací divadelního lektora v českém prostředí, představuje specifika i úskalí této profese a mapuje a popisuje příklady divadelních lektorů ve vybraných divadlech na území republiky. Teoretická část práce se zabývá proměnou funkce divadla a změnou role diváka. Dále se zabývá vztahem mezi výchovou a umění a možnostmi uměleckého lektorství, vymezením pojmu divadelní lektor a jeho možností práce. Praktická část se zabývá popisem vybraných konkrétních divadel a jejich edukačních aktivit. Na závěr je popsána autorčina praktická zkušenost v Divadle pod Palmovkou.
- Dramatická výchova ve výuce kanonických děl na střední školeŘezáčová, Bára Meda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Tato diplomová práce se zabývá možnostmi uplatnění metod dramatické výchovy ve výuce kanonických literárních děl v systému vzdělávání středoškolských maturitních oborů. Na základě vlastního výzkumu popularity konkrétních titulů českého literárního kánonu se autorka tomuto tématu rozhodla věnovat na konkrétních příkladech dvou nejméně oblíbených děl, a to Máje Karla Hynka Máchy a Babičky Boženy Němcové. V první části práce se autorka zabývá literárněteoretickým vymezením pojmu literárního kánonu, jeho pozicí a funkcí v daném systému vzdělávání. Na základě vlastních zkušeností z realizací lekcí, teoretické konfrontace cílů vzdělávání v oblasti literárního kánonu s principy dramatické výchovy autorka popisuje používané metody dramatické výchovy, jejich přínos pro výuku kanonické literatury a vymezuje také obecné hodnoty a principy jejich uplatňování při výuce literárního kánonu.
- Eva Machková a konstituování české moderní dramatické výchovyDemjanovičová, Soňa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-04Eva Machková a konstituování české moderní dramatické výchovy Tato diplomová práce je dokumentem o významné osobnosti v oblasti české dramatické výchovy, Evě Machkové. Zaměřuje se především na činnost Evy Machkové v letech 1960 až 1990, kdy se konstituovala česká moderní dramatická výchova. Práce je rozčleněna na tři časová období, ve kterých je v kontextu vývoje české dramatické výchovy sledován přínos Evy Machkové coby redaktorky, teoretičky, organizátorky dětských národních divadelních přehlídek, dramaturgyně, autorky mnoha odborných publikací atd. Práce se podrobněji věnuje publikační a redaktorské činnosti Evy Machkové; v šedesátých až sedmdesátých letech se jednalo o vydávání odborného periodika Divadelní výchova, v sedmdesátých a osmdesátých letech o nemalý počet odborných publikací z různých oblastí dramatické výchovy.
- Poetika pohádek Jana Wericha v divadle hraném dětmiPavlíčková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-05-27V úvodní části diplomové práce se autorka zabývá zejména problematikou autorské pohádky, poté se zaměřuje na pohádkovou tvorbu Jana Wericha. Z jeho knihy Fimfárum vybírá tři pohádky. Následně provádí rozbor pohádek na základě komparace s jejich původními protějšky, které byly Janu Werichovi inspirací. Z něj vyvozuje principy pohádkové tvorby uvedeného autora, její poetiku. Ve třetí části práce se věnuje rozboru dramatizací uvedených pohádek, které byly inscenovány dětskými divadelními soubory. Autorka zde sleduje, do jaké míry se dramatizátorům podařilo přenést poetiku pohádek Jana Wericha do divadelních inscenací a jakým způsobem to činí.
- Problematika severoamerických indiánů a její možnosti v tématech lekcí DVSton, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Abstrakt Práce přináší několik příkladů česky (respektive slovensky) vydané literatury věnované indiánům Velkých plání USA, či přímo literatury indiánské. Vybraná beletristická, populárně-naučná a odborná díla jsou potom podněty pro úvahy nad problematikou severoamerických indiánů a našeho dnešního vztahu k ní a také nad jejími případnými analogiemi s našimi současnými tématy, problémy. Problematika je zpracována v návrzích lekcí, projektů dramatické výchovy. Práce je členěna do tří kapitol. Každá kapitola je věnována příběhům, problematice jednoho indiánského kmene. Dramaticko-výchovný projekt každé kapitoly je potom určen jedné věkové kategorii (předškolní, mladší školní a starší školní věk). Dvě kapitoly zpracovávají indiánskou mytologii, třetí kapitola se věnuje vztahům a konfliktům indiánů a bílých osadníků (především v průběhu devatenáctého století) a zpracovává literaturu indiánům věnovanou.
- Vyučovacie štýly učitelov dramatickej výchovyPoluchová, Denisa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-02Diplomová práca prináša informácie o vyučovacích štýloch a ich kategorizácii. Venuje sa sebareflexii ako kľúčovej kompetencii učiteľa. Popisuje špecifiká profesie učiteľa dramatickej výchovy. Empirická časť diplomovej práce je zameraná na pozorovanie vyučovacích štýlov vybraných učiteľov pri vyučovaní dramatickej výchovy. Ďalej analyzujeme vyučovací štýl každého učiteľa a spoločne výsledky reflektujeme. Ako východisková teória k zisťovaniu vyučovacích štýlov bola zvolená publikácia Fenstermachera a Soltisa: Vyučovací styly učitelů.
- Význam scénografie v divadle hraném dětmiČmelíková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-05Tato diplomová práce je teoretickou úvahou nad scénografií v divadle hraném dětmi opírající se o příklady z praxe. Potvrzuje, že scénografie je úzce provázána s dramaturgickou i režijní složkou celého tvůrčího procesu a je plnohodnotnou částí přípravy konkrétní inscenace. Analyzuje divadelní prostor, vzájemné vazby mezi jevištěm a hledištěm, různá prostředí, jednotlivé scénografické prvky a vnější činitele, kteří tvorbu scénografie v divadle hraném dětmi ovlivňují. Práce dokládá, že z těchto činitelů nejvíce určující jsou specifika dané skupiny a osobnost vedoucího. Dále práce zkoumá, jak technické a materiální podmínky ovlivňují tvorbu scénografie inscenace. Dochází k závěru, že omezené podmínky sice kladou do cesty divadelnímu projektu a scénografii zvláště jisté překážky, ale ty jsou pouze výzvou k hledání kreativního řešení.