Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "LEDVINA, Josef"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- All Organizing is Magic. Magie a magické praktiky v současném uměníČermáková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29V práci se zabývám Magií jako alternativou k dominantním kapitalistickým, neoliberálním a patriarchálním strukturám v souvislosti se současným uměním. Navrhuji v práci tezi, že současné umění podlehlo stejné kapitalizaci a komodifikaci jako jiné oblasti života a Magii ve vlastním pojetí, jak ji v práci popisuji na základě několika současných umělkyň, vidím jako východisko z tohoto stavu. Magii rozebírám z filozofického hlediska a nadále dokazuji její přítomnost, avšak v nestereotypizovaném pojetí, v pracích současného umění.
- Between Photography and VideoKunovski, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15This thesis is an attempt to observe the media of video and photography and the “space” between them. Many artists have operated within this “space”. The reasons behind this are the abilities of these media to be flexible and to transform, and with that, to give the artist, or the user, the wide pallet of possible interpretations by juxtaposing their characteristics. These two media are both widely used by inter-media artists and for communication purposes, mainly on social-media. Technically, they both operate similarly: both depict what is in front of the camera. However, because of the previously mentioned transformative character, video is capable of obtaining some of the characteristics of photography – and vice-versa – only by working with them in a specific manner. Through this thesis, I will attempt to show how the abilities of these media were put together in numerous authentic ways, blurring the lines between their separate fields.
- Botanikova expanzeNetočný, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07V kontextu tuzemské vědecké scény se v současné době pohybuje několik postav, jejichž aktivita v mnoha ohledech výrazně převyšuje oblast exaktního bádání. Projekty, kterými se zabývají, naplňují původní diskurs jejich primární oblasti zájmu, svými kvalitami však často převyšují vědecký půdorys a inklinují k řadě interdisciplinárních přesahů. Jedním z nezpochybnitelných aspektů těchto prací je výrazná akcentace estetického nahlížení dané problematiky. Téměř obsesivní tenzi můžeme v kontextu výše popsaného vysledovat v celoživotní práci botanika Jana Alberta Šturmy, jemuž vědecké chápání expanzivních rostlin na našem území zdaleka nestačí a samovolně se tímto posouvá k vykročení do prostoru současného výtvarného umění. Jeho akce vykazují řadu formálních podobností s oblastí československého undergroundu 60. a 70. let, především pak dění kolem kapel The Primitives Group, Plastic People of the Universe a Dg. 307. Dosud realizované landartové instalace jsou tedy typické svou intuitivní nespoutaností a inklinací k pseudosakrální tématice. Tato práce si klade za cíl zmapovat na půdorysu kreativního výzkumu vybrané projekty Alberta Šturmy a pomocí zúčastněného pozorování popsat ty stávající.
- České galerie v době koronavirové krizeMacková, Zuzana-Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29V této práci budu komparovat různé přístupy českých galerií a uměleckých institucí reagující na podmínky vyvolané koronavirovou krizí. Budu se převážně věnovat následujícím otázkám: Co vlastně znamená přesun fyzického prostoru do toho digitálního? Je etické/správné prezentovat uměleckou instituci skrze sociální média? Proč není internet plnohodnotným ekvivalentem veřejného prostoru? Je možné a hlavně žádoucí se ještě vracet do před-pandemického režimu? Virtuální prostředí nám umožňuje snadno překračovat hranice, přesto jsem se rozhodla soustředit se pouze na české umělecké instituce. I když by se nabízela komparace se zahraničními institucemi, domnívám se, že bych nebyla schopná plnohodnotně a objektivně obhájit obě strany. Ve své práci se pokusím pojmenovat a obhájit nejlepší a nejhorší řešení posunutí prostoru fyzické bílé kostky do virtuálního/nefyzického prostředí, se kterými české galerie přišly v roce 2020. Budu se ptát, jak moc je online prostředí inkluzivní a jak moc exkluzivní.
- Deník ve výtvarném uměníMička, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-13Tato práce se zabývá jevem využívání deníkového záznamu ve výtvarném umění a to především v oboru fotografie. Analyzuje příčiny a motivace, proč a jak jednotliví autoři takový postup využívají. Uvádí autory, kteří deníkový přístup ve svých uměleckých pracech využívají. Nejde o úplný výčet autorů, kteří s deníkem ve svých dílech pracují.
- Hledání malebna v kontextu české krajinyMalinová, Světlana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15Krajina a příroda jsou během chůze upomínkou na jednotlivá místa, události, zvuky a pachy. Estetické, geologické a filozofické komponenty či aspekty, kterými se necháme vědomě či nevědomě ovlivňovat při procházení se v krajině, nám ztělesňuje vědomí i bezvědomí naší mysli a těla. Námaha, koncentrace, setrvačnost nebo ztráta vědomé kontroly. To vše nás může potkat při chůzi v krajině. Během přepravy z bodu A do bodu B, procházky či ztrácení se. Krajina a její zákoutí v nás vyvolávají reakce jimiž zkoumáme ztělesněný fyzický zážitek z ní. Během chůze prostorově prožíváme význam krajiny, reflektujeme povahu jejího terénu, duševně i fyzicky ji cítíme. Ve svém výzkumu se pokusím co nejlépe popsat nejprve estetické a historické chápání krajiny, které je typické při jejím hodnocení v kontextu střední Evropy a poté se pomocí výzkumné formy chůze zaměřit na vybranou část krajiny, kdy budu sama zkoumat terén, trasy, vzdálenosti či dispozice jiných chodců a cíle jejich chůze. Tato výzkumná metoda by měla odhalit, jak přesně lze specifikovat termín malebna. Ten označuje, jednak vhodnost krajiny pro malířské ztvárnění, jednak výtvarnou a estetickou hodnotu krajiny samotné, což je vždy spojeno s klidným vyzněním, neokázalostí či líbeznou všedností. Mozaika rybníků, luk, lesíků, alejí, polí, pěkných „tradičnějších“ vesnic či městeček . Cílem práce je tak odhalovat estetické kvality malebna a přírodní estetiky. Každý z nás ale chápeme krajinu subjektivně a jiném způsobem vnímání. Krajinu nejintenzivněji a nejpřirozeněji cítíme, jen když v ní chodíme. Noříme se tak stále hlouběji do jejích zákoutí.
- Jídlo jako vyjadřovací prostředek umělce v současném uměníČechmánková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Ve své bakalářské práci se zaměřuji na jídlo jako na vyjadřovací prostředek umělce. Tato práce vysvětluje staré a zároveň hledá nové přístupy, které autoři využívají při práci s jídlem jako vyjadřovacím prostředkem a materiálem. Pro některé se jídlo může stát hlavním vyjadřovacím prostředkem k danému tématu, jiní využívají jídlo jako klíč v části jejich příběhů. Někdy se musíme snažit hledat symboliku jídla a jeho odkazy pod povrchem děl. Mým cílem je se snažit spojovat umělce ze starší generace se současnými českými umělci a nalézt jejich podobné motivy a směry, ve kterých se shodují i přes různorodost období, ve kterém se každý nacházel nebo nachází. Na základě své zkušenosti s vytvářením objektů z těsta, kdy se těsto stalo mým pracovním a vyjadřovacím materiálem, budu hledat podobnosti i mého vlastního vnímaní v práci s jídlem s jiným současným autorem. Práce se dotýká etnografických, společensko-kulturních, antropologických a filozofických oblastí. Tyto fakta jsou obsažena v samotném rozboru u každého umělce a jeho díla. Připojuji i své myšlenky a vlastní vnímaní při využití jídla v umělecké tvorbě i s názorem k určitým celospolečenským změnám, které přináší dnešní uspěchaná doba.
- Objectification of Women in Fashion and Advertising PhotographyGorbunova, Varvara(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15This work is an attempt to investigate the shift that is happening amongst trends in representation of women in fashion and advertising photography. The research is particularly focusing on the concept of sexual objectification with examining it through two of its components: ‘male gaze’ perspective (referencing Laura Mulvey) and fetishism (referencing Sigmund Freud, Diana Fuss). It also aims to study the works of photographers such as Helmut Newton, Guy Bourdin, Ellen von Unwerth and others in comparison with younger generation of photographers who are currently setting the direction and making changes in the industry (Carlota Guerrero, Harley Weir, Ronan McKenzie) Even though the main emphasis of the thesis is on the fashion industry: trends and strategies used in creation of visual communication, it will also explore its impact on the consumer. How differently men and women consume advertising and fashion imagery and, most importantly, what effects it has on women’s mental health and their social life.
- Off-White a tvář feminismuProcházka, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15V bakalářské práci “Off-White a tvář feminismu” zpracovávám téma vizuální prezentace módního domu Off-White na sociálních médiích a dopad který tato činnost má v kontextu vytváření celkové podoby feminismu, tedy obrazu vnímaného širokou veřejností. První část se soustředí na zakladatele značky, Virgila Abloha a klíčové momenty v jeho tvorbě v návaznosti na zvolené téma. Dále se pak zaměřuji na jednotlivé principy utvářející obraz ženy jako někoho, kdo již nadále není prostřednictvím fotografie prezentován jako objekt sexuální touhy ale jako rovnoprávná osoba nezátížená jakýmikoliv stereotypy utvářející vizuální kulturu módního průmyslu minulých let. V textu se snažím o jakousi analýzu fenoménu “high fashion”/“hypebeast fashion” a způsobu jakým tato forma vizuálního umění komunikuje s divákem. Závěrem se snažím o kritické vystižení lokálního prostředí v kontextu zvoleného tématu, v návaznosti na otázky zda je vůbec možné promlouvat k široké veřejnosti způsobem určeným výhradně úzkému okruhu určité sociální vrstvy.
- Subjective and Personal, the Diaristic Approach in PhotographyKarjala, Antti(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15The artists dealing with diaristic approach are as varied as their works. What connects them can be described as a highly personal strife for authenticity. In this relation, documentary photography has been under revision and scrutiny since the 1970s by the well-known standpoint of photographer/subject relationship. In this thesis I diverge from this ethical debate of representation and find new ways to analyse contemporary photography and to interpret it in more complex, nuanced and fulfilling ways. Within this context, Lucy Soutter’s writings on the notion of authenticity in “Why Art Photography?” explains how contemporary photography can be relatable in a way that engages the viewer in an emphatic and intimate dialogue. Without completely avoiding or taking on the critique of authenticity, Soutter’s notion is generating space for new ways to create art and interpret contemporary photography in the face of criticism, where contemporary photography has largely retreated from debates. I will prove the capability of photography to have an important place in contemporary art to investigate, explore and address the essential questions of the present day world. In this thesis, I will define the strengths and weaknesses of Soutter’s notion with examples by the artists Nan Goldin and Boris Mikhailov, who are working with the diaristic approach in photography. By the subjective ways through their own personal experience, gender identities and politically oppressive backgrounds these artists approach the depictions and presence of body in order to affect intimacy, recognition and identification.
- The Role of Humour in Bosnian Contemporary Art PracticesSokolović, Hana Selena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28Humour is often considered a means of self preservation. What is the position of humour in contemporary Bosnian art? The aim of this thesis is to show different approaches to humour, and how they can be used as an artistic tool to combat some of the ongoing problematics of the post- conflict society of Bosnia (Bosnia and Herzegovina). Humour has been a big part of Bosnian culture throughout its complicated and violent past, and continues to be a coping mechanism as well as a cultural strategy that helps address the problems of politics, ethnicity and identity and daily life. I will examine different artworks from Bosnian artists that deal with such social problematics and use humour in their work both explicitly and implicitly. From local to global, through the example of Bosnia, I will try to emphasise certain aspects, and their potential benefits, of the specificity of humour in visual contemporary artworks.
- Truth in FictionPetrič, Karin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28The aim of this thesis is to explicate how the films of Iranian film director Abbas Kiarostami enable one to find what is real, due to their mode of intertwinement between reality and fiction. In a 1995 interview Kiarostami stated: "In cinema anything that can happen would be true. It doesn’t have to correspond to a reality, it doesn’t have to ‘really’ be happening. In cinema, by fabricating lies we may never reach the fundamental truth, but we will always be on our way to it. We can never get close to the truth except through lying”. Traditionally there is a clear distinction between reality and fiction in film. There is an assumption that documentary represents reality and relies on factual data, interviews, experts and witnesses used to present reality ‘as it is’. Contrary, all other forms are to some extent a play of fiction, which refers to something opposite of truth, intertwined with ‘lies’ and imagination. Whether it is his poetry, photography, fiction films or experimental documentaries, Abbas Kiarostami breaks the boundaries between reality and fiction and by doing so actually comes closer to truth itself. His films are educational and eye-opening in terms of his view on the world and the role of the spectator, which is reinvented over and over again.
- Umenie v klubeVerešpej, Jonáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-14Práca sa zaoberá súčasným umením v kontexte klubovej kultúry v Amsterdame, a to konkrétne v kluboch De School a Trouw. Zaujíma ma klub ako alternatívny priestor pre vizuálne umenie a jeho inovatívny prínos do sveta súčasného umenia, či už spôsobom inštálacie jednotlivých diel alebo témami, ktoré do klubovej kultúry prináša. Zároveň práca skúma autorov, ktorí v svojom diele tematizujú tanečnú a klubovú kultúru, rave alebo žánre ako techno a house.