Browsing by referee "ŠTRAUS, Ivan"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
- Bohuslav Matoušek: houslista tělem i dušíJunek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s uměleckým životem Bohuslava Matouška, vynikajícího významného českého houslisty a pedagoga. Přibližuje také jeho životní úspěchy v oblasti zvukového záznamu, nejblíže se věnuje okolnostem vzniku a vydání souborného díla Bohuslava Martinů pro koncertantní housle (a violu). Vydání kompletních skladeb Bohuslava Martinů dosáhlo celosvětového úspěchu, proto připojuji části recenzí a kritik ze zahraničí. Následuje výčet nejsignifikantnějších sólových nahrávek, několik částí rozhovorů pro tuzemský tisk a v závěru práce uvádím interpretační analýzu nahrávky Brahmsova houslového koncertu D dur Op. 77 pana Matouška z roku 1988.
- Didaktika smyčcového kvartetaJežek, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-22Tato práce se zabývá problematikou smyčcového kvarteta a nahlíží na ni z různých úhlů. Shrnuje historický kontext, který vedl k ukotvení smyčcového kvartetu jako prominentního žánru v rámci komorní hudby, zkoumá technické aspekty intonace a souhry, strategii společné práce na zkouškách a možnosti tvůrčího uplatnění hudebně analytického uvažování. Zamýšlí se také nad problematikou dlouhodobého soužití a týmové spolupráce v těsném prostředí tohoto souboru. Východiskem této práce je propojení autorovy více než dvacetileté zkušenosti kvartetního hráče s dostupnou českou i zahraniční literaturou, odbornými články na daná témata a v některých kapitolách také s názory kvartetních hráčů jiných významných souborů. Hlavním cílem je poskytnout ucelenou metodiku kvartetní hry, která vybaví mladé soubory potřebnými znalostmi a pomůže jim tak v prvních letech jejich společné práce.
- Fantazie v houslové literatuře se zaměřením na první polovinu 20. stoletíValečková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18Improvizace a s ní spojená fantazie byly součástí hudby již od chvíle jejího vzniku. Jak se hudba rozvíjela, logicky došlo k vyčlenění fantazie jako samostatné hudební formy. Její obliba napříč nástrojovým spektrem je jasně patrná již od dob renesance, kdy také získala své pojmenování. V následujících obdobích se ustaluje těžiště fantazijní tvorby ve skladbách pro klávesové nástroje. Revoluce v jejím charakteru přichází na přelomu klasicismu a romantismu (Beethoven, Schubert, Liszt, Schumann). K největšímu střídání pohledů na fantazii ale dochází v první polovině 20. století, kdy nejen pod vlivem historických událostí nastává rychlý vývoji hudebních stylů. Migrace obyvatelstva s sebou přináší řadu nových podnětů a rozšiřuje obzory hudby o prvky mimoevropské, jedněmi z nejvýraznějších jsou prvky hudby latinskoamerické. V práci jsme se zaměřili na fantazijní tvorbu první poloviny 20. století věnovanou houslím. Právě v tomto období pro ně vznikla řada pozoruhodných skladeb, které plně využily jejich potenciálu. Interpretace těchto skladeb z hlediska nástrojové problematiky skýtá řadu možností, ale také úskalí. Proto je nutné zabývat se jimi z několika úhlů pohledu: z hlediska interpretační tradice v houslové literatuře, z hlediska vlastní metodiky hry na housle a z hlediska současných pohledů na interpretaci hudby 20. století. Práce je rozdělena do dvou částí. V první z nich, věnované fantazii obecně, jsme nejprve stručně nastínili historií vývoje fantazie od jejího vzniku do 18. století obecně. Ve tvorbě 19. a první poloviny 20. století jsme se zaměřili na fantazii v houslové literatuře. Dále jsme porovnáním s klasickou sonátou stanovili hlavní rysy fantazie. Druhá část práce obsahuje nejprve stručný rozbor vybraných skladeb houslové fantazijní literatury do konce 19. století. Čtenář se v ní seznámí s fantaziemi Georga Philippa Telemanna, Franze Schuberta, Heinricha Wilhelma Ernsta a Pabla de Sarasate. Těžiště druhé části ale spočívá v podrobném rozboru vybraných houslových fantazijních skladeb první poloviny 20. století, mezi kterými nalezneme například Fantazii Josefa Suka, Vola na střeše Daria Milhauda, Phantasy Arnolda Schönberga nebo třeba Fantaisii Oliviera Messiaena nalezenou v roce 2007.
- Ferdinand Laub - život a díloMráček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato práce pojednává o životě a díle legendárního českého houslového virtuóza Ferdinanda Lauba (1832 – 1875). Je zde popsána jeho cesta na pozici jednoho z nejuznávanějších interpretů své doby. Samostatná kapitola je věnována jeho činnosti pedagogické a skladatelské.
- H.I.Biber: 8 houslových sonát z roku 1681Koplík, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Narodil jsem se v jednoduchých poměrech a prostředí moravské vesnice, kde ještě dnes žije mnoho z tradic minulosti. Jako houslista jsem se spolu se školní docházkou dostával do styku s živými tradicemi lidové hudby. Během studia na konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži jsem s překvapením zjistil, že mnohé z toho, co jsem dělal intuitivně ve folklorních kapelách, je i součástí odkazu skladatelů raného baroka. Těchto významných osobností žilo v Kroměříži mnoho. Jednou z nich byl i Biber, s jehož sonátou jsem se seznámil z iniciativy mého pana profesora a zaujala mne natolik, že jsem se chtěl dozvědět více o tomto vynikajícím houslistovi a skladateli. Děkuji překladateli studie Guida Adlera, panu Jiřímu Chrásteckému, za výbornou a nezištnou pomoc.
- Historie Severočeské filharmonie Teplice ( od roku 1838 do roku 1945)Kolařík, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-02Ve své bakalářské práci se zabývám historií Severočeské filharmonie Teplice a to konkrétně v letech 1838 až 1945. Je rozdělena do pěti hlavních kapitol. První kapitola pojednává jednak o lázeňském hudebním dění v Teplicích a jednak o okolnostech vzniku samotného lázeňského orchestru. Druhá kapitola přináší ucelený přehled osobností jednotlivých kapelníků a představuje je v souvislosti s jejich působením v čele lázeňské kapely. Ve třetí kapitole se dozvídáme o pobytech některých slavných skladatelů v Teplicích, kteří sem často přijížděli nejen do lázní za načerpáním nových sil, ale také za načerpáním inspirace ke své další tvorbě. Čvrtá kapitola, obdobně jako druhá, přináší výčet některých slavných umělců, kteří v Teplicích vystupovali, ať už v roli sólisty či dirigenta. Pátá kapitola s názvem Divadlo v Teplicích okrajově doplňuje pohled na kulturní zázemí Teplic, kde se od roku 1874 rovněž uskutečnilo mnoho koncertů světových hudebních velikánů, o kterých se tato práce zmiňuje v její předchozí, čtvrté kapitole. Práci jsem obohatil o obrázkovou přílohu, zobrazující například historické listiny, dobové fotografie či plakáty koncertů.
- Houslařská dynastie ŠpidlenůGoldstein, Boris(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Tématem této bakalářské práce je houslařská dynastie Špidlenů. Práci jsem rozdělil do třech kapitol. V první kapitole se věnuji počátkům houslařství v Evropě. Kapitola je rozdělena na menší podkapitoly podle popisovaného území. V druhé kapitole píši o začátcích houslařství v českých zemích. Významnější rody zde mají své podkapitoly. Ve třetí kapitole představuji dynastii Špidlenů. Každému z dynastie je věnována samostatná podkapitola.
- Houslařský rod Pilařů se zaměřením na To máše PilařeKováříčková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01V bakalářské práci je popsán vznik a vývoj českého houslařství, tradice dvou významných českých houslařských škol - pražské a podkrkonošské. Mapuje historii houslařského rodu Pilařů, soustředí se na život a práci Tomáše Pilaře.
- Houslařství - rod houslařů DvořákůFišer, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06Tato diplomová práce pojednává o houslařství všeobecně. První část je zaměřena na vznik houslí a jejich předchůdce. Druhá část hovoří o stavbě houslí . Zde jsou uvedeny všeobecné postupy, dle kterých houslař obvykle pracuje. Třetí část je věnována historii houslařství v České republice a v Evropě. Od jeho vzniku až po současnost.Evropské houslařství je pro přehlednost rozděleno do jednotlivých zemí. Následuje kapitola o vlivu společenské a politické situace na hudební a houslařské umění. Druhá polovina diplomové práce obsahuje život a dílo houslařského rodu Dvořáků. Jedná se o čtyři houslaře.Každému je věnována jedna kapitola, kde se hovoří o jejich životě a houslařském umění.
- Houslová tvorba Pančo VladigerovaIvanov, Ivan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Bakalářská práce je zaměřena na osobnost bulharského skladatele Pančo Vladigerova a přibližuje jeho tvorbu pro housle. Tento skladatel je nesmírně významným pro formování bulharské artificiální hudby a mimořádný je i jeho celosvětový význam.
- Houslové koncerty J. S. Bacha se zaměřením na stěžejní díla (BWV 1041, 1042, 1043)Chudý, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-07Diplomová práce pojednává o houslových koncertech a koncertantních skladbách se sólovým podílem houslí Johanna Sebastiana Bacha. Hlavní zaměření pak soustředí na tři koncerty z „köthenského období“ BWV 1041-1043. Kromě formální analýzy nechybí ani srovnání interpretací.
- Ivan Galamian a jeho pedagogická činnostSchill, David(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-03Abstrakt Cílem této práce je čtenáři přiblížit život a pedagogické metody Ivana Galamiana z jeho knihy Principles of Violin Playing & Teaching . Tato kniha nebyla nikdy oficiálně přeložena do češtiny. Práce rovněž obsahuje článek z New York Times, vydaný krátce po jeho smrti v dubnu roku 1981. Podrobně zde rozebírám kapitolu o cvičení a kapitolu o vibrátu. Text necituji, ale je volně přeložen z anglického originálu a doplněn o mé vlastní postřehy a zkušenosti. Podařilo se mi přiblížit život a pedagogickou činnost Ivana Galamiana českému čtenáři. V práci jsou zahrnuty i zajímavosti z jeho pedagogického života a komentáře některých jeho žáků.
- Kroftovo kvartetoMarek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Tato bakalářská práce pojednává o Kroftově kvartetu, souboru, jenž působil v letech 1974 - 1994 a dokázal propojit orchestrální činnost v České filharmonii s činností kvartetní. Součástí práce jsou základní informace o Kroftovu kvartetu, životopisy jednotlivých členů, koncertní činnost, zaměření na mého dědečka Jana Marka (violisty kvarteta) a zajímavosti ohledně členství ve Svazu umělců. V neposlední řadě nechybí výpis repertoáru, rozbor oblíbených kvartetů Kroftova kvarteta a přílohová část s programy koncertů.
- Otakar Ševčík jako pedagog a mecenáš - jeho odkaz v komparaci s novými proudyBlahuš, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-17Práce pojednává o českém pedagogovi a profesorovi Otakaru Ševčíkovi. Rozebírá jeho pedagogickou praxi a metodu, analyzuje ji. Rovněž ji staví do konfrontace s jinými metodickými, edukačními proudy.
- Problematika a řešení fyzických aspektů při hře na housleOmura, Kiriko(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato diplomová práce se zabývá problémy pohybového aparátu u houslistů. Využívá příruček, diplomových prací a rozhovoru s odborníkem k tomu, aby seřadila a analyzovala základní informace o poruchách pohybového aparátu a jejich řešení. Ukazuje, jak učit děti správnému držení těla při hře na housle.
- Slovenské komorní orchestryMikšíková, Katarína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-02Bakalárska práca "Slovenské komorné orchestre" sa snaží podať ucelený pohľad na zrod, prácu, hudobné smerovanie a dosiahnuté výsledky komorných orchestrov, ktoré boli a niektoré ešte sú na hudobnej scéne na Slovensku a aj v zahraničí. V prvej kapitole sa venuje Warchalovmu Slovenskému komornému orchestru, ktorý sa počas svojej existencie predstavil publiku na celom svete. Ďalej rozoberá Štátny komorný orchester Žilina - od jeho zrodu až po súčasnosť. V ďalších kapitolách sa snaží priblížiť Capellu Istropolitanu, Musicu Aeternu a orchester Bratislavskí komorní sólisti.
- The Influence of Asian Musical Style in Western Classical MusicKatsushima, Sarii(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Date of thesis defence: 2023-06-06Every country has their own unique musical style. Even each indigenous groups have their own music. My aim for this thesis is to understand many Asian musical styles that inspired Westerners to compose their music based on it. The first chapter will be a list of Asian countries, their musical style, types of instruments and on what occasions do they play their music. The second chapter will be focusing on the Western classical music with the inspiration of the musical styles in Asia and analysing their works that I have chosen.
- The Influence of Asian Musical Style in Western Classical MusicKatsushima, Sarii(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Date of thesis defence: 2023-06-06Every country has their own unique musical style. Even each indigenous groups have their own music. My aim for this thesis is to understand many Asian musical styles that inspired Westerners to compose their music based on it. The first chapter will be a list of Asian countries, their musical style, types of instruments and on what occasions do they play their music. The second chapter will be focusing on the Western classical music with the inspiration of the musical styles in Asia and analysing their works that I have chosen.
- The Influence of Asian Musical Style in Western Classical MusicKatsushima, Sarii(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Date of thesis defence: 2023-06-06Every country has their own unique musical style. Even each indigenous groups have their own music. My aim for this thesis is to understand many Asian musical styles that inspired Westerners to compose their music based on it. The first chapter will be a list of Asian countries, their musical style, types of instruments and on what occasions do they play their music. The second chapter will be focusing on the Western classical music with the inspiration of the musical styles in Asia and analysing their works that I have chosen.
- The Influence of Asian Musical Style in Western Classical MusicKatsushima, Sarii(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Date of thesis defence: 2023-06-06Every country has their own unique musical style. Even each indigenous groups have their own music. My aim for this thesis is to understand many Asian musical styles that inspired Westerners to compose their music based on it. The first chapter will be a list of Asian countries, their musical style, types of instruments and on what occasions do they play their music. The second chapter will be focusing on the Western classical music with the inspiration of the musical styles in Asia and analysing their works that I have chosen.