Browsing by referee "DVOŘÁK, Tomáš"
Now showing 1 - 20 of 27
Results Per Page
Sort Options
- Alexei Gastev and His Relevance in Art PracticeToija, Leevi Matias Waltteri(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28My bachelor work focuses on the vision of Soviet Russian ultra-taylorist Alexei Gastev and his fascination with turning man into steel, and so into a machine. Gastev`s ideas are compared to broadly contemporaneous discussions in avant-garde arts, specifically to the programme of the constructivist group. In addition to an overview of his thoughts and intentions I examine the political ideology of Gastev, showing possible similarities of him and the Italian futurists. The inevitable relationship with the USSR’s political regime is looked into, and reviewed on ideological and practical levels regarding Gastev’s life and work.
- Bezkamerová fotografie Běly KolářovéTomková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Úvodní část práce přináší stručné shrnutí historické geneze bezkamerové fotografie v kontextu obecných dějin fotografie. V souladu s koncepcí G. Batchena práce zdůrazňuje autonomii tohoto technologického a vyjadřovacího postupu a kvalitativní souměřitelnost s postupy a projevy klasické kamerové fotografie. Tato „historie fotogramu“ vrcholí v rozvoji avantgardních fotografických experimentací, zejména v systematickém rozpracování Man Rayových „rayogramů“. Vůči avantgardnímu konceptu (dadaismus, Bauhaus, prvky grafického konstruktivismu) se vymezuje pojetí Běly Kolářové z počátku 60. let 20. století, jež tvoří vlastní téma práce. Specifické postupy a konkrétní výsledky její tvorby („umělé negativy“, „rentgenogramy kruhu“, „kresby světlem“) jsou sledovány v kontextu tvůrčích experimentací české umělecké scény té doby: vizuální poezie, koláže J. Koláře, český informel, neokonstruktivismus a geometrická abstrakce, skupiny Konfrontace a Křižovatka. Originalita přínosu Běly Kolářové je reflektována skrze analýzu interpretačních prací české kunsthistorie (J. Hlaváček, J. Valoch, K. Císař, J. Padrta aj.). Práce zdůrazňuje, čím se její tvorba fotogramů konvenčním klasifikacím vymyká a v čem konkrétně se vztahuje k neodvozeným tvůrčím zdrojům a konceptualizacím (M. Duchamp, R. Caillois, surrealismus, W. Benjamin). Z těchto komparativních aspektů vyplývají závěry zobecňující přínos a význam bezkamerové fotografie Běly Kolářové jako legitimní části dějin českého výtvarného umění 2. poloviny 20. století.
- Break Time ExchangesNguyen, Quynh(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28This thesis provides a snapshot of the social lives of Vietnamese-Czech immigrants, primarily the first generation who engage in small-scale merchant business at the SAPA market and cultural centre in Prague. Adding to the existing research on the Vietnamese immigrant community in the Czech Republic, the research shifts from studying the immigrant community’s identity as business owners to their identities as cultural participants by observing the community’s interactions during break-times. The shift allows an intersectional look at the lives of the Vietnamese and avoids the stereotypical understanding of Vietnamese immigrants as clothing and grocery store owners. Through qualitative research and visual sociological methodologies, the researcher explores how the first generation of Vietnamese-Czech immigrants in SAPA engage in community building and upholding a general sense of ethnic identity through the preservation and reconstruction of Vietnamese customs. This ethnographic study combines the use of participant observation, insider ethnography, visual mapping and visual and digital ethnography. The fieldwork reveals that the physical and digital rest areas of SAPA help facilitate ethnic identity construction and preservation among the community members.
- CHANGES IN PRINTED MATTER IN THE FORM OF PHOTOGRAPHY, BOOKS FROM TURKEY AFTER THE 90S.Cimcim, Aral(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-03The purpose of this thesis is to describe in detail and to classify various tendencies such as the influence of technological advances and working methods on artistic production, the effects of movements in different branches of art mainly with time based design and / or photography from Germany after the 1960s. Characterization will consist of known artists during the Post-War era and short descriptions of their effects on certain types of photography varying from documentary to fine art practices. How certain influences shaped different approaches and posed as obstructions on contemporary image-making, created a genre of their own, effects of political and social change will also be subtopics. The main methods are composed of two parts. First, to contribute to an understanding of visual artists' reactions to the dynamics of change created by changes of their working and living conditions after and during German unification. Second, to analyse the tendencies of some of the artists related to mentioned conditions, that are seen as major influences in the art environment, in historical chronology.
- Cities of IndividualsJessen, Nikolaj Poerksen(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28While humans keep being reluctant to give up their consumption patterns, human’s refusal to learn and to consider other alternatives to perceive our planet is the most extreme violence against nature. A revolutionary new phase on our planet has begun, the Capitalocene. It has been unleashed by corporations and they carry out their actions motivated by solely economic reasons. The moral code of human beings has become obsolete, and we need some radical thinking to turn the world upside down. To rethink our relations among non-human elements and the metaphors we use to describe them, can shift how we value our surroundings and thus change how we aim to protect our natural environment. This text will challenge how modern-western societies conceive of the material world, and this proposition will be based on the commonality between humans and non-humans. The purpose of this research is to rethink and to understand life more broadly and understand that there are other patterns to follow instead of the Keep-Moving-Forward-Movement as an individual. In my thesis, I focus on how we as individuals can change our behavior into becoming collaborators. Non-human elements have the power to teach us this, because of their evolution. They have a long history, they are far better capable of adapting and benefitting from the ecosystems that we drastically are trying to eradicate. I will therefore search for alternative ways to relate to the non-human world. What has been the problem so far, is that we have not archived a way for humans to represent an altruistic way to behave in nature and pioneer such an alternative way towards all species and our common future.
- Collaboration within PhotographyHenninger, Christian(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18The intention of this thesis is to investigate the phenomenon of the mutual relationship between the photographer and the photographed person. The main interest here is how and with which intention the photographer/ artist works with the subject in front of the lens. At the beginning of the work I would like to discuss the concept of the authorship and how it has developed over time. It should give an insight into this complex topic and an insight into how important this topic is for the cooperation of people in the field of art. Subsequently, different artists are introduced who work in this field or have gained experience and rendered services in their own projects. The handling is presented and should clarify why they have decided to use such a collaboration. Among those artists are the names: Anthony Luvera, Micky Allan,Wendy Ewald and Broomberg & Chanarin. At the end of the work, the approach of the collaborative work of the artist and the photographed subject will be summarized once again. By introducing the artists in the previous chapter, it is easier to reference to their apporaches. It is important to discuss which effects can be achieved by this approaches. What difficulties may arise as a result. But above all, the reader should be able to grasp why this way of collective photography enables a different point of view.
- Don't Shoot! Street Photography Ethics in Terms of Law, Philosophy and CultureYakovleva, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-10The work, being based on the self-doubt on moral and ethical side of the problem of taking photographs of strangers on the street is trying to deal with this dilemma by analyzing the problem in terms of legislation, philosophy and the artistic approach, religion and culture.
- Formování genderové identity ve videohráchVajt, Maximilián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29Na mezinárodní videoherní scéně se v posledních deseti letech a především po kauze gamergate setkáváme se stále se rozrůstajícím teoretickým diskurzem, reflektujícím queer postavy, narativy a mechaniky. Přesto, že na našem území působí více než sto deset herních studií, zdá se, že žádné z nich tato témata nereflektuje. Diplomová práce se proto věnuje subžánru art games a jeho českým autorům*kám, kteří*é nabízejí neheteronormativní a nebinární perspektivy na genderovou problematiku. Pojmenovává specifičnost produkce těchto her v místním kontextu, který je chudý na platformy pro jejich prezentaci, definuje proč se tvůrci*kyně uchylují spíš k uměleckým institucím než k těm herním a nabízí tři analýzy konkrétních děl. Konkrétně se jedná o tvorbu Lály Myslíkové, dua Růžoví plameňáci a Ondřeje Trhoně.
- Humour sanctifies horrorCalderón Ardila, Juan David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14The thesis analyzes a growing aesthetic tendency in Colombian photography based on humour and laughter as a form of social venting. The main characteristics are a depiction of social division, poverty and violence, and the use of mockery, counterfeits, and cheap materials. This thesis begins with a general overview for which the author proposes the term “Macondian Photography” and follows with an analysis of the work of three particular artists active over the period starting from 1970 till 2018. They are Paola Rojas, a fine art photographer and winner of Colombia’s National Photographic Award that; El Chino, personal photographer of Pablo Escobar, and Luis Ospina, one of the proponents of the pornmisery movement. Investigation shows the use of satiric, humor, and burlesque elements to reflect over serious, violent, or stressful situations in Colombia. It also demonstrates a connection with the literary movement “Magic Realism” and one of its founders’ writer Gabriel Garcia Marquez. Results also reveal influences that Europe and North America had on Latin American artists and how they stepped away from these tendencies to create a form of representation of Colombia’s cultural identity.
- Klišé v současné výtvarné fotografiiČejková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-18Diplomová práce vymezuje pojem klišé ve výtvarném umění a především ve fotografii. Toto vymezení vychází z rozboru pojmů, které s klišé úzce souvisejí, a sice parafráze, kýče, kopie, reprodukce. Práce rovněž poukazuje na jednotlivé příklady klišé v současné fotografii. Sleduje jejich vývoj a pokouší se zodpovědět otázku, proč jsou právě tyto obrazy vyhledávány, stále znovu napodobovány, a to i autory, kteří jsou si jejich existence, stejně jako četnosti nepochybně vědomi.
- Maska, převlek a autorská hra na role v současném fotografickém autoportrétu u nás a ve světěHelfertová, Žofie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-12Bakalářská práce se zabývá rolí masky, převleku a autorskou hrou na role v současném fotografickém autoportrétu u nás i ve světě. V prvních kapitolách sleduje obecný vývoj a stručnou historii autoportrétu ve fotografii a jeho podoby a tendence až po současnost, dále je zaměřena na masku obecně a roli masky a převleku v dějinách fotografie. Stěžejní částí této práce je poslední kapitola, která se věnuje nejmladší generaci současných fotografek. Ty ve svých autoportrétech projevují tendenci používat masku a převlek pro záměnu své identity. Nevytvářejí ovšem identity nové, ale přejímají, či tvoří iluzi již existujících, definovaných identit. Cílem této práce je představit masku jako prostředek hry s identitou skrze autoportrét.
- Metody rozkrývání digitální manipulace v kontextu ČRJaneček, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-09V této práci se zaměřuji na postprodukční techniky v žurnalistické fotografii a na forensní metody, kterými je možné tyto zásahy rozkrýt. Pomocí rozhovorů hledám význam pojmu autentický v digitální éře a způsoby, jakými média, porotci fotografických soutěží a soudní znalci ověřují pravost digitálních fotografií. Příklady z minulosti jsou zde zastoupeny jako předzvěst úprav v digitální éře. Tato éra je pak zastoupena jednotlivými případy, které zároveň slouží jako kategorie pro nejtypičtější druhy manipulací fotografie v oblasti zpravodajství, fotografických soutěží a vědecké fotografie.
- Na pomezí fotografie a zvukového filmuVacula, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-13Představení hybridních audiovizuálních formátů na pomezí fotografie a zvukového filmu, na pomezí ticha a hluku. Podrobnější zkoumání forem a historie českého diafonu, jeho zvukové dramaturgie a potřebného technického zázemí. Představení nejvýznamnějších tvůrců diafonu v zahraničí a vliv nových médií na jeho útlum a přerod v digitální audiovizuální prezentace.
- New Means of PhotographyAregger, Adrian(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06This thesis gives an overview over the di erent wave bands of the electromagnetic spectrum (EMS) beyond human perception and the means to capture them, as well as their use in science, industry and art. With the revelation of light being an electromagnetic wave and the discovery of the EMS in the late 19th century, technology made an unprecedented leap, revealing the light beyond human perception. Todays technology is able to visualise the light of di erent wavebands with shorter wavelength than the visible spec- trum, such as micro waves and infrared radiation, as well as the bands of longer wavelengths like ultraviolet, x- and gamma radiation. ere are scienti c elds, such as archeology, astronomy or geology, that make use of the special characteristics of each band, industries that use them for improving products and artists, that discovered the unique worlds. In this thesis a brief summary of the historical events and theoretical back- ground needed for understanding the wavebands of infrared, ultraviolet, x- and gamma radiation and its applications.
- Panteon světa a kaleidoskop v ruceNetočný, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14Nánosy didaktických knih, které před námi předchozí generace navršily, se překrývají ve spletité mozaice. Jejich obsahy byly redigovány, transformovány a aktualizovány. To vše se dělo v rámci dotisků, nových vydání i publikací, které na své předchůdce navázaly, vedly s nimi polemiku, nebo jejich obsah rovnou nahradily. S příchodem nových médií a sociálních sítí však řada z nich pozbyla svého původního smyslu úplně. Dvě dekády po příchodu druhého milénia tak můžeme nahlížet současně užívané učebnice moderních dějin jako prázdné relikvie. S vědomím jejich vnitřní podstaty, která naplňuje formát modernistického modelu, se před námi zjevuje unikátní studijní příležitost i specifické pole pro filozofování. Tato práce si neklade za cíl detailně analyzovat to, co didaktické publikace obsahují, nýbrž stimulovat čtenáře k přemýšlení o strategiích, které pro reprezentaci takzvané moderní historie používají. K tomu je rovněž nutné prozkoumat analogie mezi podstatou moderní společnosti, českého státu a aplikovaným způsobem vyprávění. Zásadní se v tomto ohledu rovněž jeví postavení technických obrazů, které jsou v kontextu učebnic jakousi metaforickou zkratkou modelu a reprezentované reality.
- Photography, Sheying, Shashin and ZhaoxiangZhou, Junsheng(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-10Since 4 years ago I moved to Prague and study photography there, I've been thrown into a gap betweem what we called "photography" (or Photographie, Fotografie) in europe and how it calls in my native language. In this gap, I got chance to study what does "photography" mean, and in the meanwhile, the meaning of names of photography in Sinosphere language become visible as well since I was being out of my native language. In one hand all the names bring completely differant meaning of "what is photography" to me and confused me a lot. But in the other hand, when I started to research the original force of naming the photography, a quesion came up: are the names actually conected deeply with each other in side of language, or namely: are they telling us one same essence of photography?
- Playing Against the PhotoprogramCevallos, Juan David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15Photography goes hand in hand with technology, the accelerated evolution of cameras has reduced production times (photographic) to a minimum, increased quality and reduced the size of equipment, now fit in a pocket. Cameras with sophisticated programs that facilitate the creation of images automatically leave errors in time-aperture calculations in the past. Mobile communication incorporates a camera into your device, so photography expands globally more than ever in history. The media and social networks mutated photography into a "product" of mass consumption, fast and instant and transforming some photographers into image collectors. Digital galleries are a breeding ground for experienced amateur photographers, who are not professionals but through practice and self-learning they have found a niche of work with low costs for clients who do not seek high quality professional services. What leaves in doubt what is the role of the professional photographer today. We live in an era where the role of the device-operator (selfie) has changed, now it is the camera that looks at the photographer. In a world overloaded with images and photographers, it becomes more difficult to find new alternatives in creative processes, it would seem that all ideas are repeated and fall victim to the abuse of digital techniques and artificial tendencies that modify the image and its aesthetics at will. For this reason, I am interested in experimental photographers who play with the apparatus against the "photoprogram", which through the misuse of the camera or the development processes create images where it is difficult to recognize the world through them. Where the very nature of photography hidden in the program of the apparatus is questioned. I want to analyse and experience the bad use of the apparatus as a tool in the creative process; create and show with my images the world in a different way to the natural, giving a new meaning to the documented. Exploring the modification of the camera or dispensing with it to create images that do not exist in the Everyday world. Could it be said the misuse of the apparatus and the creative process are in the "true apparatus" in experimental photography? For this purpose, I need to analyse concepts related to photography such as: • Object / apparatus / operator. • Misuse of the device / camera modification. • Photography without camera / camera obscura. • Photography vs. apparatus / experimental photography. Finally, I want to understand the importance of the rebellion of photography against the “photoprogram”, analyze and understand the work of photographers who consciously or unconsciously are referents of experimental photography and have used the camera as a tool in the creation of their art. Barthes, Roland and Richard Howard (2006). Camera Lucida: Reflections on Photography. 26. print. New York, NY: Hill and Wang, 2006. Batchen, Geoffrey (2016). Emanations: The Art of the Cameraless Photograph, Munich: DelMonico Books. Berti, August (2010). ‘Kurtis’ ‘Vandalised’ Photographs: On the Problem of Technical Images in Post-Documentary Photography’, Flusser Studies, 10, 1–19. Flusser, Vilém (2000). Towards a Philosophy of Photography, London: Reaction Books. Lenot, Marc (2017a). ‘Flusser and Photographers, Photographers and Flusser’, Flusser Studies, 24, 1-18. Seers, Lindsay (2007). Human Camera. Birmingham: Article Press. Shapley, Greg (2011). “After the Artefact: Post-Digital Photography in Our Post-Media Era.” Journal of Visual Art Practice 10, no. 1: 5–20. Steyerl, Hito (2009). ‘In Defence of the Poor Image’, e-flux, 10. Available at (last accessed 28 October 2019).
- Po stopách reálnéhoPustina, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-14Bakalářská práce Po stopách reálného - tautologická halucinace a technické obrazy se zabývá vztahem technického obrazu a skutečnosti. Fotografie je obvykle chápána jako věrné zobrazení světa před objektivem. Tato práce skrze teorie Jeana Baudrillarda a Viléma Flussera poukazuje naopak na to, že fotografie není otiskem světa a je znakovým systémem, který neodkazuje ke světu kolem nás, nýbrž jen k jiným reprezenčním modelům, které jí předcházeli.
- Revealing the Hidden Symbols and Agendas within Music VideosTurski, Andrew(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-10-09The objective of this thesis is to explain and better understand the reoccurring themes and symbols in the music industry that are seen as evil, and which are commonly associated with the infamous, secret society: The Illuminati. It is important to know the significance of these themes and symbols, and the effect they have on the viewers on a subconscious level. This, in turn, allows a better understanding of the future of the American music industry (which, in part, influences the future of society). The paper begins with a brief overview of the Illuminati and their main objectives. Moving towards a history of symbols used, the basis of this research is an analysis of various music videos (including a live performance) and how they affect the public through two negative ways: instilling a satanic presence through rituals and reinforcing sexual perversion. In conclusion, there are many themes and symbols that appear repeatedly in the music industry that should not be ignored due to their significance. Although the spectrum of music videos that have these negative effects is quite broad and difficult to summarize in one study, this research will act as a stepping stone into a much needed realm of exploration
- Světelné znečištění jako kulturní fenoménKučera, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-13Práce se zabývá veřejným osvětlením a s ním souvisejícím světelným znečištěním, přičemž je důraz kladen především na kulturní význam těchto jevů. Úvodní část práce se věnuje definici pojmu světelného znečištění a jeho zakotvení v právu. Dále se zabývá obrazovou reprezentací světla a světelného znečištění v historii. Tato část je rozdělena podle základních mezníků ve vývoji veřejného osvětlení, a to na dobu před jeho zavedením, dobu svícení topnými oleji, dobu svícení plynem a zavedení svícení elektrickým proudem. Každá z těchto epoch je zastoupena několika vizuálními příklady, ať již uměleckých, reklamních či populárně vědeckých výstupů, na kterých je demonstrován tehdejší stav a význam světla, potažmo veřejného osvětlení. Zasazení problematiky do historického kontextu umožní přesnější uchopení současné debaty, které je věnována poslední kapitola.