Browsing by referee "KORČÁK, Jakub"
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
- Adaptace nedramatické látky a nepravidelná dramaturgieNováková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-22Diplomová práce se zabývá rozdílem mezi pravidelnou a nepravidelnou dramaturgií. Vymezuje pojem scénář a popisuje možné metody tvorby scénáře, ke kterým autorka uvádí příklady z vlastní praxe a z historie a současnosti českého profesionálního i amatérského divadla. Ve druhé části textu autorka analyzuje inscenace Deník 1959 ? 1974 a Golem, Štvanice, vycházející z nedramatické látky, na kterých spolupracovala jako autorka scénáře a dramaturgyně. Popisuje vlastní postupy při adaptaci deníkové a románové předlohy a vysvětluje úlohu dramaturga na dvou výrazně rozdílných inscenacích.
- G. Puccini TurandotLituhayu, Cahaya(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-18Celý proces Giacoma Pucciniho opery Turandot v rámci záverečné práce na DAMU které zahrnuje analýzu hry , studie postav, výkonnostní odkazy , proces návrhu a výsledek modelářství a fotografií . Osobní názor studentky na to, jak příběh ovlivnil prostor.
- Herecká technika Michaila ČechovaVavroch, Jaromír(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-10Tato práce se zabývá hereckou technikou Michaila Čechova. Vyzdvihuje svobodnou tvorbu umělce založenou na rozvíjení představivosti, cítění atmosféry a práci s osobním nevědomím.Tvorba je zde postavena proti analýze a rozumu. Inspirován Jungem a Nietzschem docházím k závěru, že teritoriem tvorby je oblast mytologie.
- Herecké téma ve vztahu k postavám u DostojevskéhoKeita, Aminata(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-25Tato práce se zabývá vztahem vnitřního tématu herce a vnitřního tématu postavy a zachycením vzniku takových podmínek tvůrčí práce, které vytvářejí prostor k scénickému a hereckému tvarování vedoucímu k objevení či rozvíjení vnitřního tématu herců a k nalezení tematicky adekvátního scénického řešení na základě mé práce na bakalářské inscenaci Bratři Karamazovi (2018).
- Herectví: Diagnóza ?Nechvátal, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-16Tato práce je shrnutím zkušeností nabytých v době studia. Srovnává poměry studentského, nezávislého a profesionálního divadelního provozu. Termín diagnóza slouží jako možná metafora v přístupu k uvažování o herecké profesy i k samotné herecké praxi. Práce pojednává o různých druzích pracovního stresu. Snaží se analyzovat a popsat jejich původ. Klade otázky: Může být herecká profese považována za povolání pro choromyslné? Do jaké míry je tato profese choroboplodná? Hledá odpověďi na otázky týkající se fenoménů vžívání se, prožívání role, ztělesnění a přetělesnění. Vychází přitom ze srovnání zkušeností ze zkoušení zcela rozličných žánrů ve zcela rozličných prostorách a druzích provozu.
- J.P.Sartre MouchySoulioti, Maria - Ioanna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-17Diplomová práce shrnuje celý proces zpracování scenografického návrhu a analýzu postupu práce a závěry plynoucí ze hry Mouchy od J.P.Satra. Zpracování vychází z mnohostranného pozorování současné společnosti ve vztahu k Satrovým teoriím o existencionalismu. Obsahuje vlastní analýzu hry a klíčových dramatických situací doplněnou grafickými návrhy a fotografiemi poskytující detaily o mém finálním zpracování.
- K.J.Erben - Kytice:Comprehensive Scenographic ProjectJain, Nitish(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06This thesis is a scenographic research and artistic process. It focuses on K.J. Erben’s Kytice as a specific case. The author develops scenarios for a production of the work as a storytelling performance in the format of ‘walking theatre’. The purpose of this study is to explore the creation of metaphors through spatial and material-based installations. The idea of metaphor is central to the project because the artistic aim is to detach the poetic word from simply becoming an illustration or a “setting”. The author delves into the symbolic tendencies of metaphors to exploit comparisons between (seemingly unlikely) ideas and emphasize imagery shifts to create the installations. The first part of the research positions the ideas, themes, plots and motifs of the ballads in Kytice with respect to the Czech National Revival of the 19th Century. It further extends to a comparison between Kytice and folklore, legends from other cultures especially India. It concludes with questioning the relevance of folklore in the present day and age. The second part of the research analyses previous interpretations of Kytice – graphic illustrations by Alén Diviš and Jan Konůpek, deconstructing the aesthetic of the visual elements and their impact on the viewer. This is followed by an analysis of a stage performance based on the text. The third part of the research cultivates a scenographic discourse. It focuses on the ideas, practices and theories from within and outside the discipline (of scenography) to define a framework for the artistic approach. Ideas pertaining to phenomenology’s relevance in scenography; space and perception; material and sensorial systems; and physical engagement of the spectator are elaborated. The artistic output is a detailed description of an immersive storytelling performance that was created in Prague based on four ballads from the collection. This is followed by the conceptual artistic ideas for the potential staging of the remaining ballads. Audience feedback from the performance is taken into account leading to the conclusion, where merits and demerits of the process are remarked upon.
- MacbethPodara, Eleni(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-17This thesis documents the stage and costume design process for the production of W. Shakespeare?s Macbeth as produced by the Prague Shakespeare Company. The Production was performed in Divadlo Kolowrat, from November 7th 2013 until the 22nd of November 2013. In addition, the production traveled to Houston, Texas at Main Street Theater Company?s Rice Village theatre. It played there from 27th of February until the 9th of March 2014. This thesis includes an analysis of the play and the characters and outlines in detail the design process and the execution of the design. Conclusions about all aspects of this process are provided.
- Od slova k obrazu: problematika jazyka ve hře, která jazyk tematizujeMašková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-14Následující bakalářská práce se zabývá primárně tvorbou inscenace hry Davida Harrowera Nože ve slepicích, tedy hry, v níž se jazyk stává aktivním činitelem, který do značné míry kontroluje a ovlivňuje mysl a skutky protagonistů. Po krátkém nastínění strukturalistických reflexí propojení mezi textem a jeho jevištním zpracováním se práce věnuje Julii Kristevě a přes její pojem intertextualita se dostává k jejímu členění textu na geno-text a feno-text. Tyto pojmy jsou v práci zkoumány a aplikovány na text Nožů ve slepicích. V praktičtější části textu se nachází dramaturgická analýza hry, která zkoumá funkci jazyka v ní (s přihlédnutím k lingvistickému paradigmatu), funkci archetypů a přítomnost skotského dědictví v textu. Následuje letmý vhled do problematiky překladu textu tak náročného a úsporného jako Nože ve slepicích, analýza klíčových symbolů a jejich reprezentace v inscenaci a celková scénografická koncepce. Poslední část je pak věnovaná procesu zkoušení a finálnímu tvaru inscenace, včetně volby hudby.
- OdcházeníYilmaz, Tiber(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-04Moje diplomová práce je založena na reflexi českého absurdního divadla a mé osobní turecké interpretaci scénografie tohoto žánru. Ve své práci se konkrétně zabývám hrou Václava Havla Odcházení a vysvětluji a blíže zkoumám vybrané prvky absurdního dramatu, které inspirovaly Havla a tuto hru zejména, a které také určovaly směr mého myšlení. Mým cílem je najít inspiraci a procesy, které ovlivnily má studia na DAMU a kulminují v mé diplomové práci. Hlavním záměrem je porozumět dramaturgické kompozici vizuálních prvků, které musí být prezentovány na scéně prostřednictvím navrhované scénografie a kostýmů.
- Podmínky k herectvíHájková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-20Disertační práce „Podmínky k herectví“ nastiňuje současný stav podmínek k herecké tvorbě v České republice a ve Spojených státech americkýc. Děje se tak na základě konkrétních příkladů. Disertace vychází z praxe, která mi byla umožněna především prostřednictvím stipendií. Zajrnuje sedm samostatných kapitol. Práce se snaží mapovat jednotlivé vnější podmínky k herecké tvorbě. Vybrané okruhy této disertační práce jsou: prestižní škola, denní nasazení, podmínky v seriálu, platové ohodnocení, sebescénování na sociálních sítích, současné formy herectví před kamerou. Věřím, že tato reflexe a zacílený přístup pomohou demytizovat některá zásadní témata. Jsem si vědoma toho, že na základě práce vyvstávají otázky které bude třeba do budoucna řešit. Proto je pojmenovávám a upozorňuji na největší rizika, která nás ve sledovaném smyslu mohou čekat.
- Praktická dramaturgie velkého činoherního domuRubenová, Sylvie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-22Cílem diplomové práce Praktická dramaturgie velkého činoherního domu (Je možné v Národním divadle vytvářet vědomou uměleckou koncepci?) je pokusit se reflektovat praktické zkušenosti získané během první sezóny na pozici dramaturga činohry Národního divadla moravskoslezského a na jejich základě pojmenovat specifika a problematiku dramaturgie velkého činoherního domu v regionálním městě. NDM je čtyřsouborové divadlo provozující dvě velké scény (Divadlo Jiřího Myrona a Divadlo Antonína Dvořáka) a malou scénu (zkušebna v Divadle Antonína Dvořáka), na nichž všech působí soubor činohry. Nejde tedy o klasický jednosouborový činoherní dům jako takový (jako např. Divadlo Na Vinohradech), ale podstatné je, že v ostravském divadelním kontextu plní právě tuto funkci. Velkou roli ve fungování činohry NDM samozřejmě hrají dva “systémy”, jichž je součástí: tzn. Národní divadlo moravskoslezské (tedy i ostatní soubory a jeho celková profilace) a ostravská divadelní scéna, proto považuji za nutné zpočátku nastínit širší kontext, jenž činohru NDM jako jeho podmnožinu z velké míry ovlivňuje. Součástí této práce je i snaha o pojmenování úlohy kmenového dramaturga v tomto typu divadla, jakými prostředky se může (a musí) podílet na směřování a formování souboru, s krátkodobým i dlouhodobým výhledem, vycházející samozřejmě z konkrétní zkušenosti v tomto konkrétním divadle. Cílem není věnovat se minulosti činohry NDM, tedy analýze historických tendencí tohoto souboru, ale její současné situaci, tzn. přítomnosti a možné budoucnosti. Na základě rozboru aktuálního repertoáru a nadcházejících dramaturgických plánů se budu věnovat možnostem a omezením nejen této činohry, ale velké činohry vůbec.
- Richard Wagner, ParsifalLundius, Janna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-01-16Účelem této práce je představit kontext a pozadí praktického aspektu mé práce. Tento projekt byl pro mne zajímavým experimentálnímdobrodružstvím, kdy jsem hledala způsob, jak pojmout Wágnerova Parsifalaa ztvárnit ho tak, aby byl relevantní a zajímavý vzhledem k mému životu aosobním postřehům. Můj cíl byl použít hudbu jako vodítko a doufala jsem vdosažení scénografického řešení následováním své intuice. Tento projekt byldůležitým krokem v mém rozvoji jako umělce a designéra a cítím, že upevnilspojení mezi mým vědomím a podvědomím, dodal mi sebevědomí a víru vmé pocity a možnost přetvořit je v inovativní interpretace a vynalézavénávrhy
- Rozdílné zdroje herecké inspiraceKrmíčková, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-26Ve své práci se snažím nahlédnout na inspirační zdroje, se kterými jsem se potkala, či mohla potkat, v absolventských inscenacích ve školním divadle Disk. V úvodu uvádím důvod výběru svého tématu a poukazuji na propojenost života v divadle a života jako takového. Dále je práce rozdělena podle jednotlivých absolventských inscenací. V každé kapitole se věnuji několika inspiračním zdrojům, které pro mě byly v dané inscenaci klíčové. K problematice většiny inspiračních zdrojů využívám citací literatury, jež mi pomohla v uvažování nad danými skutečnostmi. V první kapitole jsou pojmenovány inspirace, které organicky vzešly ze zkoušení. V druhé kapitole se snažím pojmenovat inspirační zdroje, které s tímto zkoušením byly či mohly být spojeny. V kapitole třetí obracím pozornost na skutečnosti, které mi kladly odpor, a hledám v nich možný zdroj inspirace. V podkapitole nazvané Inspirace alternací zmiňuji také zkušenost s alternací v absolventském představení vyššího ročníku. Na konci své práce se ohlížím za všemi zkušenostmi a uzavírám téma inspirace.
- Slovo v prostoruPácl, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-12-05Disertační práce s názvem Slovo v prostoru (Scénické řešení a divácký prožitek dramatu) je teoretickou reflexí šesti inscenací, na jejichž vzniku jsem se podílel jako režisér v letech 2008 až 2013 Jde o čtyři inscenace her českých autorů: Josef Topol: Konec masopustu, Josef Kajetán Tyl: Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové, František Langer: Periferie, a Lenka Lagronová: Z prachu hvězd; a dvou her autorů zahraničních: Anton Pavlovič Čechov: Ivanov a Pedro Calderón de la Barca: Vytrvalý princ. Předmětem zkoumání této práce je vztah vnitřního tématu dramatikova textu a scénického řešení, které určuje způsob jeho divácké recepce. Vychází se zde z předpokladu, že to, co divák vidí a slyší vytváří pro vnímání ? vnímání spojené s prožitkem a jím vyprovokovaným domýšlením ? závazné podmínky. V předkládané práci jde v každém jednotlivém případě o popis vzniku takových podmínek souvisejících s konkrétním scénickým řešením. Toto scénické řešení buduje na vztahu, resp. napětí mezi divadelním prostorem a prostorem hry, ze kterého vyplývá tematicky aktivní scénografické řešení a jím spoluurčovaný herecký projev vycházející nejenom z dějových motivací, ale i z prozodických kvalit dramatikova jazyka.
- Sociopolitické přesahy dramatického textu a možnosti jejich aktualizace v inscenaciMašková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-19Následující diplomová práce se zabývá problematikou aktualizace společenskopolitických souřadnic dramatického textu a jejich následným využitím v inscenačním procesu. Ve své teoretické části vychází z pojetí interpretace jako konkretizace „míst nedourčenosti“ a to zejména na základě tezí Romana Ingardena, Felixe Vodičky a Wolfganga Isera. Dále pak pracuje s aktualizací textu jako s rekontextualizací, kde se opírá o Jacquese Derridu a jeho pojem dekonstrukce. V praktické části se pak zabývá režijně-dramaturgickou koncepcí, tvorbou inscenačního textu a samotnou absolventskou inscenací hry Pan Biedermann a žháři Maxe Frische v divadle DISK.
- Spolupráce herce a režiséra při tvorbě herecké postavyŠanda, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Ve své diplomové práci se chci zabývat vztahem mezi dvěma nejpodstatnějšími profesemi při tvorbě inscenace, totiž režisérem jakožto hlavním ideovým, myšlenkovým a žánrovým tvůrcem a hercem, coby zásadním nositelem idejí, myšlenek a žánru inscenace. Chci se pokusit názorně demonstrovat obtížnosti a úskalí, či naopak inspirační zdroje, se kterými se herec při tvorbě role ve vztahu s režisérem potýká. Základními zdroji je pak má osobní zkušenost s režiséry, jejichž přístup ve vztahu k herci je zásadně odlišný. Tím prvním je režisér a dramatik Činoherního klubu Ladislav Smoček do protikladu pak chci postavit princip spolupráce s režisérem Pavlem Khekem. V první části své práce chci stručně nahlédnout do historie režie a pokusit se pojmenovat základní vývoj vztahu režisér a herec. Mým cílem není však vyčerpávající přehled dějin režie, chci především poukázat na různé přístupy a proměny vztahu herec ? režisér.
- Svoboda a odpovědnost při vytváření herecké postavyŠvarc, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-14Tato diplomová práce se zabývá problematikou herecké svobody a odpovědnosti a sestává z chronologicky seřazených zkušeností ze školní a profesionální praxe. Doplněna je o možnosti kultivace herecké svobody a zároveň se zaobírá chybami, které k ní naopak nesměřují. Dále jsou rozvedeny řemeslné zákonitosti nezbytné pro výstavbu a fungování komedie. Autor prokládá praktické zkušenosti úvahami o výhodách i úskalích reprízování a srovnává je s odbornou literaturou. Také je popsán podtext a dispozice nezbytné pro hlubší porozumění psychologie postavy. Podrobeny rozboru jsou jednání postav a vědomá volba výrazových prostředků. V závěru je autorův pohled na téma herecké estetiky a sebepozorování porovnán s pohledem uznávané herecké osobnosti. Předmětem práce je rovněž snaha o sebereflexi.
- Tělo jako zdroj a nositel informace a emoceVacke, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-24Ve své diplomové práci se podrobněji zabývám řečí těla herce a píši o svých dosavadních zkušenostech z praxe. Tyto zkušenosti vychází z velké části z herecké průpravy, kterou jsem absolvoval na Divadelní fakultě Akademie múzických umění. V první části rozebírám tělesné projevy v počátcích divadla. Dále se zaměřuji na rozbor pojmů nonverbální komunikace a jejich užívání na jevišti. Konfrontuji mezi sebou různé typy divadelních prostor a analyzuji jejich vliv na výsledné rozdíly v herecko-fyzickém projevu. Cílem této diplomové práce je objasnit, jakým způsobem lze v procesu zkoušení s tělem pracovat a co vše jej ovlivňuje. Přínosem tohoto přístupu je následná sebereflexe, která mě donutila hlouběji rozpracovat základní techniky fyzického jednání. Jednání, které vede k emocím a přenosu informací.
- The Intoxication of the GroundFoletti, Lisa Giulia(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06This is the first time I choose the play for my project of stage design and costumes and with this thesis there is a question I would like to answer to: which is my porsonal stagn ´s language? That´s why I need a play which helps me to solve this knot.