Browsing by referee "Kubica, Petr"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- Anand Patwardhan - aktivista indického dokumentuŠípek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-16Práce shrnuje dílo indického aktivistického dokumentaristy Ananda Patwardhana. Představuje jeho kompletní filmografii, analyzuje po filmové stránce některé z jeho filmů, a v závěrečném rozhovoru s autorem se snaží vysvětlit nejasné pasáže. Úvod stručně popisuje současnost indického dokumentárního průmyslu, s důrazem na cenzuru a odboj proti ní.
- Bathory - film o filmuKadeřábek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-10-06Film o natáčení nejdražšího českého filmu v režii slovenského režiséra Juraje Jakubiska, který svým vizuálním pojetím zaujal v šedesátých letech přední místo v evropské kinematografii
- CERN neboli Továrna na absolutnoSacher, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-05-31CERN neboli Továrna na absolutno je satiricko-dokumentární snímek o největším hadronovém urychlovači na světě (LHC), který se nachází pod švýcarsko-francouzskými hranicemi. Pomocí urychlovače chtějí vědci simulovat situaci krátce po tzv. Velkém třesku a získat tak základní informace o složení hmoty a odhalit poslední záhady vesmíru. Před pozadím prvního spuštění LHC v září 2008 se v úvodní části časosběrného dokumentu zabýváme hned několika závažnými momenty, jako je historický popis instituce CERN, vysvětlení experimentů a očekávaných výsledků, vylíčení technologické náročnosti projektu apod. V neposlední řadě se zmiňujeme o rizikách lidské hybris. Tento unikátní dokumentární snímek vznikl jako absolventský snímek pražské FAMU (katedry dokumentární tvorby) a je koncipován jako časosběrný projekt.
- Cyklus Sigui, zachycení mýtuKohoutová, Rozálie(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-15Jean Rouch je významným představitelem směru cinéma vérité, který se zrodil v šedesátých letech ve Francii (posléze v USA a Kanadě se tento směr nazývá cinema direct). Rouch se celoživotně zajímal o Afriku a zvláště problémy postkolonialismu. V Africe a v Paříži točí jak dokumentární, tak hrané filmy, ve kterých dosahuje právě kýžené autenticity filmového materiálu, která je základním předpokladem cinéma vérité. Tento zájem o filmovou autenticitu a ozřejmění filmových mechanismů je společné pro celou francouzskou novou vlnu. Tato práce se věnuje jednak nastínění Rouchovy tvorby, ale jejím hlavním tématem jsou filmy Sigui, které Rouch natočil v letech 1966?74 u kmene Dogonů v africkém státě Mali. Osm filmů zaznamenává osmiletý rituál smrti a zrození, který Dogoni opakují jednou za šedesát let. I když je záznam tohoto rituálu pro evropského diváka nepříliš pochopitelný, je zřejmé, že v záznamu se skrývá něco magického, podvědomě důležitého. V závěru práce popisuji, proč si myslím, že se Jean Rouch dostal v této sérii filmů blíže k pravdě, než vůbec umožňuje koncept cinéma vérité.
- Filmové fejetony Václava TáborskéhoBláhovec, Bohdan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-16Václav Táborský je významným českým dokumentaristou první poloviny 60.let. Narodil se 28.9.1928 v Praze. Absolvoval FAMU - obor režie a to v roce 1952. Působil jako redaktor v Dokumentárním studiu Krátkého filmu, kde natáčel žurnálové příspěvky pro filmový týdeník. V první polovině 60.let spoluinicioval vznik umělecké skupiny ČAS, která hledala způsoby pro co nejvyšší autenticitu v dokumentárním filmu. Táborský natočil řadu svých filmů metodou skryté kamery - z výrazného odstupu od lidí. Mezi jeho nejlepší díla patří pravě jeho sarkastické fejetony z let 1961-1968. Jedná se o filmy Stopy, Zablácené město, Dovolená, Hostinec a Dějiny na 8. Po srpnové okupaci v roce 1968 odešel do emgrace.
- Filmy Nicolase Humberta a Wernera PenzelaKrusová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-10-06Práce se zabývá společnými filmy německých filmařů Nicolase Humberta a Wernera Penzela, především jejich díly Step across the Border (Krok přes hranici, 90 min., 1990), Middle of the Moment (Uprostřed okamžiku, 80 min., 1995), instalací Three Windows (Tři okna, 1999), příp. filmem Why Should I Buy a Bed When All That I Want Is Sleep? (Proč bych měl kupovat postel, když jediné co chci, je spát?, 55 min.,1999) a jejich posledním filmem Lucie et maintenant (Lucie a nyní, 85 min., 2007). Její součástí je i rozhovor s Nicolasem Penzelem.
- Fragmenty příběhu komeniaCulková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-05-31Práce mapuje existenci klíčových národních dodavatelů učebních pomůcek pro školy v Československé socialistické republice v letech 1953 až 1993 - národního podniku Učební pomůcky a posléze národního podniku Komenium. Soustředí se zejména na oblast školních filmů a filmové technologie pro školy obecně. S využitím archivních materiálů a rozhovorů s bývalými zaměstnanci a spolupracovníky Komenia je v práci rekonstruován proces vzniku a distribuce školních filmů a zhodnocení jejich využití v praxi škol. Většina filmů z produkce Komenia (v produkci Komenia vzniklo cca 1000 školních filmů) není Národním filmovým archivem zatím zpracována, tudíž je nepřístupna studijním a vědeckým účelům. Několik archivem zpracovaných filmů je pak v práci dokumentováno.
- Jean-Pierre a Luc Dardenne. Hraná tvorba v kontexte podtupov (kódov) dokumentárneho filmu (na príklade filmov Rosetta a Syn)Čákanyová, Viera(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-15Práca analyzuje používanie obsahových a formálnych filmových prostriedkov za účelom dosiahnutia dokumentárnej autenticity v hraných filmoch bratov Dardennovcov na príklade filmov Rosetta a Syn.
- NewspeakSacher, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-05-31Newspeak neboli Konec srosumitelnosti je filozofující esej. Vzdáleně navazuje na moji bakalářskou práci Krásný nový svět z roku 2005, která se zabývala rolí informací a reklamy v postkapitalistické společnosti. Původně jsem chtěl osvětlit neoliberalistický základ postkapitalismu, což by se bývalo dalo dobře odstartovat právě probíhající řeckou krizí europrostoru, ale pak mne zarazil zásadní rozpor mého úmyslu: vše, co jsem o Řecku a o krizi věděl, jsem věděl z médií, tedy nevěděl jsem vlastně nic. Ale psát jsem chtěl o skutečnosti. A hned vzápětí jsem si uvědomil, že i všechno ostatní, co jsem si do té doby nastudoval, všechny ty informace o ekonomii, liberalismu, kapitalismu, neoliberalismu etc. mi byly zprostředkovány pouze mediálně. Nic nebylo skutečně ve mně. To už mi bylo jasné, že mediálně dnes probíhá skoro všechno, že jde o jakési globální odcizení od reálného světa, kterému nemohu zabránit. A to už jsem věděl, že svoje téma zásadně změním. Pochopil jsem, že svět, ve kterém žiji, je napaden jakousi reálnou variantou nihilismu - reálnou, protože to jsem najednou přímo fyzicky cítil, že v takovém světě jsem. A pak už to šlo ráz na ráz: literatura, kterou jsem si musel načíst, byť zase skrz médium knihy, mi musela objasnit problematiku nihilismu. Začal jsem si číst Nietzscheho, pak existencialisty, Camuse, až jsem se dostal k postmodernistům, ale něco mi začalo vadit. Hned mi bylo jasné, že mi chybí kontrast. Postmodernisté byli sami obětí medializovaného světa, nevěřil jsem jejich nadsázce. Tak jsem se vrátil k tomu, co nejvíc jako realita vypadalo, k empirické vědě, k psychologii, sociologii, neurologii, samozřejmě jen k vybraným aspektům. Ale to už jsem byl sám dávno zachvácen virem nihilismu: viděl jsem, že vše je jenom konstrukt, za kterým není nic. A nakonec mi došlo, že tady musí jít pouze o mně, protože jenom moje vlastní existence mi dává jakž takž reálnou evidenci. Tedy snad. Doufám. Vybral jsem si proto formu cesty, jakousi odysseu, a znázorňovací metodu tance. Tu jsem si vzal od Nietzscheho. A začal jsem psát. A objevil jsem si konečně Baudrillarda. Ten to všechno věděl. Ten věděl o agónii reálného světa. Ten věděl, že média jsou naše smrt. Ale to už mne nemohlo ovlivnit. Byl už jsem na cestě. Na cestě za sebou - za ztraceným světem. A o tom to je.
- Situace - nejistota - překvapení aneb malá zkušenost s velkým drakemKrálová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-10-10Již před dvěma lety jsem se rozhodla, že téma mé diplomové práce na FAMU by mělo souviset s mým absolventským filmem. Rozhodnutí mělo několik důvodů, které se níže pokusím vyjmenovat. Navíc nesouhlasím s názorem, že psaním (také) o vlastním filmu
- Ticho v dokumentárním filmuFoukal, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-10-06Název textu pravděpodobně asociuje kategorizaci "momentů" ticha v různých dokumentárních filmech. Představujeme si akustické tcho, které interpretuje různým způsobem filmový obraz: Ticho jako kontarpunkt. Ticho jako drama. Ticho jako smrt. Ticho jako očekávání. Ticho jako rozměr času.
- Transkulturní film: tvorba Davida MacDougallaBagdasarova, Jaroslava(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-17Studie pojednává o vztahu antropologie a filmu. Odhaluje spojitost v jejich vývoji, ale také jejich souvztažnost v oblasti poznání a reprezentace. Jako společný problém obou oblastí studie definuje problém subjektu. Ten vytváří napětí jak v otázce reprezentace subjektivní zkušenosti, tak v snaze pojetí antropologického poznání jako dialogu. Tvorba Davida MacDougalla slouží jako příklad objevování možností filmu jako média, který je s to prolnout kulturní hranice a zároveň rozšířit hranice antropologie jako vědy.
- Zobrazování ostravského regionuŘezníčková, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-10-10Tato teoretická práce se snaží zachytit první filmové pokusy o zaznamenání ostravského regionu a další jeho vývoj. Kromě kinofikace a nástupu televizního studia Ostrava se práce okrajově zabývá také výtvarnou, fotografickou a divadelní oblastí, neboť všechny tyto směry umění se na Ostravsku silně prolínají.