Browsing by referee "LEDVINA, Josef"
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
- All Organizing is Magic. Magie a magické praktiky v současném uměníČermáková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29V práci se zabývám Magií jako alternativou k dominantním kapitalistickým, neoliberálním a patriarchálním strukturám v souvislosti se současným uměním. Navrhuji v práci tezi, že současné umění podlehlo stejné kapitalizaci a komodifikaci jako jiné oblasti života a Magii ve vlastním pojetí, jak ji v práci popisuji na základě několika současných umělkyň, vidím jako východisko z tohoto stavu. Magii rozebírám z filozofického hlediska a nadále dokazuji její přítomnost, avšak v nestereotypizovaném pojetí, v pracích současného umění.
- Between Photography and VideoKunovski, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15This thesis is an attempt to observe the media of video and photography and the “space” between them. Many artists have operated within this “space”. The reasons behind this are the abilities of these media to be flexible and to transform, and with that, to give the artist, or the user, the wide pallet of possible interpretations by juxtaposing their characteristics. These two media are both widely used by inter-media artists and for communication purposes, mainly on social-media. Technically, they both operate similarly: both depict what is in front of the camera. However, because of the previously mentioned transformative character, video is capable of obtaining some of the characteristics of photography – and vice-versa – only by working with them in a specific manner. Through this thesis, I will attempt to show how the abilities of these media were put together in numerous authentic ways, blurring the lines between their separate fields.
- Botanikova expanzeNetočný, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07V kontextu tuzemské vědecké scény se v současné době pohybuje několik postav, jejichž aktivita v mnoha ohledech výrazně převyšuje oblast exaktního bádání. Projekty, kterými se zabývají, naplňují původní diskurs jejich primární oblasti zájmu, svými kvalitami však často převyšují vědecký půdorys a inklinují k řadě interdisciplinárních přesahů. Jedním z nezpochybnitelných aspektů těchto prací je výrazná akcentace estetického nahlížení dané problematiky. Téměř obsesivní tenzi můžeme v kontextu výše popsaného vysledovat v celoživotní práci botanika Jana Alberta Šturmy, jemuž vědecké chápání expanzivních rostlin na našem území zdaleka nestačí a samovolně se tímto posouvá k vykročení do prostoru současného výtvarného umění. Jeho akce vykazují řadu formálních podobností s oblastí československého undergroundu 60. a 70. let, především pak dění kolem kapel The Primitives Group, Plastic People of the Universe a Dg. 307. Dosud realizované landartové instalace jsou tedy typické svou intuitivní nespoutaností a inklinací k pseudosakrální tématice. Tato práce si klade za cíl zmapovat na půdorysu kreativního výzkumu vybrané projekty Alberta Šturmy a pomocí zúčastněného pozorování popsat ty stávající.
- České galerie v době koronavirové krizeMacková, Zuzana-Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29V této práci budu komparovat různé přístupy českých galerií a uměleckých institucí reagující na podmínky vyvolané koronavirovou krizí. Budu se převážně věnovat následujícím otázkám: Co vlastně znamená přesun fyzického prostoru do toho digitálního? Je etické/správné prezentovat uměleckou instituci skrze sociální média? Proč není internet plnohodnotným ekvivalentem veřejného prostoru? Je možné a hlavně žádoucí se ještě vracet do před-pandemického režimu? Virtuální prostředí nám umožňuje snadno překračovat hranice, přesto jsem se rozhodla soustředit se pouze na české umělecké instituce. I když by se nabízela komparace se zahraničními institucemi, domnívám se, že bych nebyla schopná plnohodnotně a objektivně obhájit obě strany. Ve své práci se pokusím pojmenovat a obhájit nejlepší a nejhorší řešení posunutí prostoru fyzické bílé kostky do virtuálního/nefyzického prostředí, se kterými české galerie přišly v roce 2020. Budu se ptát, jak moc je online prostředí inkluzivní a jak moc exkluzivní.
- Creative Applications of Machine Learning in PhotographyRossa, Alexander(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28Artificial intelligence and deep learning hold considerable potential to be utilized for creative work, particularly in photography. This thesis focuses on the subject of machine learning via generative adversarial networks and its potential applications for creatives and artists in this field. In recent years machine learning has improved significantly as a result of big data and leaps in computer processing power. While the recent resurgence of novelty surrounding artificial intelligence has already raised substantial questions and criticisms in regards to its unforeseen consequences on our evolving relationship with technology in general, there is also a growing optimism aided by an increased democratization of access to machine learning. Visual artists from various backgrounds are learning to utilize artificial neural networks to conceptualize solutions for creative problems, as well as to augment and enhance their own work methods. This paper aims to examine the current state of artificial intelligence in photographic practices by exploring its technological innovations, creative tools, and applications. It will also address the problems of machine learning and AI-assisted art, and finally conclude with a prognosis for its future output potential.
- Deník ve výtvarném uměníMička, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-13Tato práce se zabývá jevem využívání deníkového záznamu ve výtvarném umění a to především v oboru fotografie. Analyzuje příčiny a motivace, proč a jak jednotliví autoři takový postup využívají. Uvádí autory, kteří deníkový přístup ve svých uměleckých pracech využívají. Nejde o úplný výčet autorů, kteří s deníkem ve svých dílech pracují.
- Estetika astronomickej fotografieKarčáková, Ineza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Diplomovou prácou sa primárne venujem skúmaniu súčasnej estetiky astronomickej fotografie. Pod pojmom astronomická fotografia rozumieme dve rozdielne, ale zároveň na sebe závislé skutočnosti. Termínom je jednak zastrešené pole vedeckých obrazov astronomického výskumu, ktoré sú primárne určené pre užšiu skupinu odborne vzdelaných pozorovateľov, na druhej strane, však termínom sledujeme aj obrazy planét, hviezd či hmlovín, s ktorými sa bežne stretáva v médiách široká laická verejnosť. Tieto obrazy na nás pôsobia ako dôveryhodné fotografie, ale v skutočnosti sú to prvotné kvantitatívne údaje pracne prevedené do vizuálnych scén, v súlade s konvenciami fotografickej estetiky. K estetizácii obrazov dochádzalo už v dobe, kedy astrofotografia pracovala primárne s fotografickými doskami. Nové spôsoby detekcie a vizuálneho zobrazenia, ktoré spoliehajú na digitálne spracovanie údajov a digitálne spracovanie obrazu, transformujú tieto tradičné postupy a techniky. Zároveň na nich ale v mnohom nadväzujú: pokračujú v budovaní špecifickej estetiky astronomickej fotografie.
- Fotograf a pedagog Jan RegalSmilková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Diplomová práce se zaměřuje na fotografa a pedagoga Jana Regala. V teoretické části je shrnut jeho život a dílo v podobě fotografické a pedagogické činnosti. Působnost Jana Regala je převázně ve Zlínském kraji, odkud pochází. Záměrem této práce není pouze biografie zmiňovaného fotografa, ale i jeho působení v kontextu s dobou.
- Fotogrammetrie a sochaJaneček, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-19Tématem diplomové práce je fotogrammetrie a socha. Od stručné historie měření se dostávám k měření a fotografii a následně k vývoji fotogrammetrie ve světě. Další část práce je věnována fotografii a fotogrammetrii a soše. Kapitola fotogrammetrie a socha je věnována nejen fotogrammetrii a soše, ale i historickému přehledu o fotografii a soše a prvních pokusech/experimentech, převádět pomocí fotografického záznamu objekt do obrazu a zpět do prostoru. Fotogrammetrie a socha je zároveň věnována uměleckým projektům několika autorů, je nž ve své práci tuto technologii používají a je důležitá i pro samotný koncept projektů. V práci se zároveň zabývám fotogrammetrii a sochou, estetikou fotogrammetrických modelů a závěrem pracuji s myšlenkou virtualizovaného světa pomocí amatérské fotografie. Práce funguje jednak jako sumarizace historických faktů a myšlenek v oblasti fotogrammetrie a sochy, ale zároveň nabízí různá autorská pojetí tohoto tématu.
- Hledání malebna v kontextu české krajinyMalinová, Světlana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15Krajina a příroda jsou během chůze upomínkou na jednotlivá místa, události, zvuky a pachy. Estetické, geologické a filozofické komponenty či aspekty, kterými se necháme vědomě či nevědomě ovlivňovat při procházení se v krajině, nám ztělesňuje vědomí i bezvědomí naší mysli a těla. Námaha, koncentrace, setrvačnost nebo ztráta vědomé kontroly. To vše nás může potkat při chůzi v krajině. Během přepravy z bodu A do bodu B, procházky či ztrácení se. Krajina a její zákoutí v nás vyvolávají reakce jimiž zkoumáme ztělesněný fyzický zážitek z ní. Během chůze prostorově prožíváme význam krajiny, reflektujeme povahu jejího terénu, duševně i fyzicky ji cítíme. Ve svém výzkumu se pokusím co nejlépe popsat nejprve estetické a historické chápání krajiny, které je typické při jejím hodnocení v kontextu střední Evropy a poté se pomocí výzkumné formy chůze zaměřit na vybranou část krajiny, kdy budu sama zkoumat terén, trasy, vzdálenosti či dispozice jiných chodců a cíle jejich chůze. Tato výzkumná metoda by měla odhalit, jak přesně lze specifikovat termín malebna. Ten označuje, jednak vhodnost krajiny pro malířské ztvárnění, jednak výtvarnou a estetickou hodnotu krajiny samotné, což je vždy spojeno s klidným vyzněním, neokázalostí či líbeznou všedností. Mozaika rybníků, luk, lesíků, alejí, polí, pěkných „tradičnějších“ vesnic či městeček . Cílem práce je tak odhalovat estetické kvality malebna a přírodní estetiky. Každý z nás ale chápeme krajinu subjektivně a jiném způsobem vnímání. Krajinu nejintenzivněji a nejpřirozeněji cítíme, jen když v ní chodíme. Noříme se tak stále hlouběji do jejích zákoutí.
- Infrared imaging as artistic means in photographySmirnov, Evgenii(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14This thesis studies the impact of the adoption of infrared imaging as artistic means in photographic practice. Infrared imaging is represented by various technologies such as infrared films, digital infrared photography, and thermography. Every type of infrared imaging is examined through the analysis of various photographic projects in chronological order according to technology development. The main features of artistic borrowings of different imaging technologies are interpreted and summarized in each chapter, and major hallmarks and aspects are compared and analyzed in the conclusion. The thesis reveals that the infrared image, when adopted by photographers, provides unique visuality, profoundly modifies photographic practice, and enables new ways of creating, reading, and understanding of photographic works.
- IvanKafka: Fotografie mezi dokumentací a uměnímMertová, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-09Tématem diplomové je fotografická práce konceptuálního umělece Ivana Kafky a otázky týkající se tenké hranice mezi technickou dokumentací její uměleckou kvalitou. Výzkum je soustředěn především na problematické otázky týkající se dokumentace umění a prezentací záznamů jeho instalací. Fotografické aspekty dokumentace jsou prezentovány na konkrténích dílech Ivana Kafky a jeho přístupu z technického a výtvarného hlediska. Text je opřen o tématické rozhovory se samotným autorem Ivanem Kafkou, fotografem umění Martinem Polákem a historičkou umění Pavlínou Morganovou. Účelem realizování těchto rozhovorů bylo představit specifikaci Kafkových dokumentací z různých pohledů a poukázat tak na vyjímečnost, ale také problematičnost jeho fotografické práce. Jednotivé oblasti tématu jsou rozpracovány na základě problematických otázek dokumentace fotografie.
- Jídlo jako vyjadřovací prostředek umělce v současném uměníČechmánková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Ve své bakalářské práci se zaměřuji na jídlo jako na vyjadřovací prostředek umělce. Tato práce vysvětluje staré a zároveň hledá nové přístupy, které autoři využívají při práci s jídlem jako vyjadřovacím prostředkem a materiálem. Pro některé se jídlo může stát hlavním vyjadřovacím prostředkem k danému tématu, jiní využívají jídlo jako klíč v části jejich příběhů. Někdy se musíme snažit hledat symboliku jídla a jeho odkazy pod povrchem děl. Mým cílem je se snažit spojovat umělce ze starší generace se současnými českými umělci a nalézt jejich podobné motivy a směry, ve kterých se shodují i přes různorodost období, ve kterém se každý nacházel nebo nachází. Na základě své zkušenosti s vytvářením objektů z těsta, kdy se těsto stalo mým pracovním a vyjadřovacím materiálem, budu hledat podobnosti i mého vlastního vnímaní v práci s jídlem s jiným současným autorem. Práce se dotýká etnografických, společensko-kulturních, antropologických a filozofických oblastí. Tyto fakta jsou obsažena v samotném rozboru u každého umělce a jeho díla. Připojuji i své myšlenky a vlastní vnímaní při využití jídla v umělecké tvorbě i s názorem k určitým celospolečenským změnám, které přináší dnešní uspěchaná doba.
- Kompozice a dekompozice jako strategie současného uměníZakharova, Iryna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-08Proměna vztahu k věcem, materiálům, nutí hledat nové strategii a šablony vytváření “uměleckých situací”, a vyznám těchto situace je flexibilní, nezafixovaný. Každá situace se zdá být rozložitelná, a žádná věc není důležitější než jiná. Zdá se, že odpoutaný postup přemýšlení o věcech nabízí svobodnější formy, bez hledání nějakého konkrétního vyššího významu, či pravd. Tak jako i spekulativní realisté nepovznášeli poznání jedince o věcech, věc sama o sobě cirkuluje a působí bez našeho zúčastnění. Tato představa jiné, nepoznatelné reality, ve které je vše fundamentálně odlišné a věcí cirkulují bez nás, v umělecké praxi nabízí libovolné komponování a dekomponováni věcí. Protože už nemusím reagovat na věci jak "jsou", ale jen na věci tak, jak se "jeví". Možná to, co dělá umělecké gesto tak silným není gesto samo, ale moment před a po něm, nebo mezi gesty. Místo mezi gesty je důležitou fází, ve které si můžeme uvědomit a reflektovat, co se stalo, a co se teprve stane.
- Objectification of Women in Fashion and Advertising PhotographyGorbunova, Varvara(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15This work is an attempt to investigate the shift that is happening amongst trends in representation of women in fashion and advertising photography. The research is particularly focusing on the concept of sexual objectification with examining it through two of its components: ‘male gaze’ perspective (referencing Laura Mulvey) and fetishism (referencing Sigmund Freud, Diana Fuss). It also aims to study the works of photographers such as Helmut Newton, Guy Bourdin, Ellen von Unwerth and others in comparison with younger generation of photographers who are currently setting the direction and making changes in the industry (Carlota Guerrero, Harley Weir, Ronan McKenzie) Even though the main emphasis of the thesis is on the fashion industry: trends and strategies used in creation of visual communication, it will also explore its impact on the consumer. How differently men and women consume advertising and fashion imagery and, most importantly, what effects it has on women’s mental health and their social life.
- Off-White a tvář feminismuProcházka, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15V bakalářské práci “Off-White a tvář feminismu” zpracovávám téma vizuální prezentace módního domu Off-White na sociálních médiích a dopad který tato činnost má v kontextu vytváření celkové podoby feminismu, tedy obrazu vnímaného širokou veřejností. První část se soustředí na zakladatele značky, Virgila Abloha a klíčové momenty v jeho tvorbě v návaznosti na zvolené téma. Dále se pak zaměřuji na jednotlivé principy utvářející obraz ženy jako někoho, kdo již nadále není prostřednictvím fotografie prezentován jako objekt sexuální touhy ale jako rovnoprávná osoba nezátížená jakýmikoliv stereotypy utvářející vizuální kulturu módního průmyslu minulých let. V textu se snažím o jakousi analýzu fenoménu “high fashion”/“hypebeast fashion” a způsobu jakým tato forma vizuálního umění komunikuje s divákem. Závěrem se snažím o kritické vystižení lokálního prostředí v kontextu zvoleného tématu, v návaznosti na otázky zda je vůbec možné promlouvat k široké veřejnosti způsobem určeným výhradně úzkému okruhu určité sociální vrstvy.
- Photographer's Unconscoius ImagesLiu, Wenbin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28The thesis studies the representation of the unconscious in photography, flowing the history of photography and analysing the psychic reality of photographers who worked in different periods and environments. The thesis starts with the inchoate unconscious images generated by photography, studying what circumstances and chance inspired photographers to explore human’s inner world during the pre-surrealism years. After that, the thesis focuses on the cause of the formation and the character of surrealism photography, particularly following modern psychology. The final thesis chapter focuses on how contemporary Chinese and Japanese photographers absorb and Oriental culture accepts surrealist aesthetics and imagination.
- Stanislav Sucharda – fotografie a sochaŠemíková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-14Tato práce se zabývá fotografickým archivem sochaře Stanislava Suchardy (1866-1916). Stanislav Sucharda patřil k vůdčím osobám počátku moderní českého sochařství. Cílem práce je provést průzkum a analýzu části soukromého fondu týkajícího se fotografických reprodukcí Suchardovy sochařské práce a děl. Sbírka vykazuje široký záběr, co se týká fotografických technik a materiálů. Čítá, jak skleněné negativy, tak negativy plastové, z fotografických pozitivních technik je přítomna albuminová fotografie, kolódiódiová fotografie i rozličné typy stříbroželatinových fotografií. Na negativech i pozitivech jsou patrné druhotné zásahy. Objevují se zde laky, orámování, retuše, vykrývání či fotokoláže. Fotografická sbírka není dle nějakého kódu tříděna, negativy jsou částečně tříděny dle jednotlivých soch. Snahou bude najít propojení snímků se sochařskými modely ze sbírky. Na základě určení, za jakým účelem byly fotografie pořízeny by měla vzniknout mozaika práce Stanislava Suchardy s fotografiemi. Dále bude tato fotografická sbírka porovnána s archivy v uměleckých institucích, majících ve svých fondech fotografie spojené se Stanislavem Suchardou. Na základě bádání bude potvrzena či vyvrácena teze, že část snímků v dnešním soukromém vlastnictví Nadace Stanislava Suchardy využíval sochař čistě jen pro své tvůrčí činnosti a nebyly předmětem reprezentace jeho práce. Následně bude stěžejním výstupem nastínění role fotografií při Suchardově sochařské tvorbě a potvrzení, zda Stanislav Sucharda sám fotografoval. Při zkoumání možností tvorby Stanislava Suchardy a jeho spolupráce s fotografiemi bude použit přístup komparace s fotografickou sbírkou Augusta Rodina, který byl Suchardův přítel.
- Strategie pro vytváření mýtů za účelem prodeje umění ve fotografiiTvarůžka, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-19Předkládaná diplomová práce Strategie pro vytváření mýtů za účelem prodeje umění si klade za cil vyzkoumat, jake postupy jsou používány pro to, aby umelecka dila spadala do určitých žánrových kategorii (např. outsider art / art brut/ naivni umění). Klade si otázku, jestli práve samotnou konstrukci mýtu o outsiderstvi těchto umelců nedochází ke zkresleni předávané informace. Jednou vytvořený příběh se totiž stává dominatním prismatem, jakým je dílo nahlíženo, z čehož plyne i etické dilema v případe, že autor není naživu. Tendence mýtizovat(idealizovat) umění tvořené ci “na okraji” je možné vysledovat i v současném umění/uměleckém provozu , kterého by se měl práce týkat .Pro pochopení povahy tohoto typu práce sleduje intepretaci díla– umělců či umělkynň, kteří pracovali s fotografií a jejichž dílo se stalo známým/úspěšným až po smrti nebo v jejic pozdním věku. Práce se pokouší o alternativní pohled na dílo daných umělců a o zviditelnění možnosti interpretace dotyčných fotografii jiným než dominantně přijímaným způsobem.
- Subjective and Personal, the Diaristic Approach in PhotographyKarjala, Antti(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15The artists dealing with diaristic approach are as varied as their works. What connects them can be described as a highly personal strife for authenticity. In this relation, documentary photography has been under revision and scrutiny since the 1970s by the well-known standpoint of photographer/subject relationship. In this thesis I diverge from this ethical debate of representation and find new ways to analyse contemporary photography and to interpret it in more complex, nuanced and fulfilling ways. Within this context, Lucy Soutter’s writings on the notion of authenticity in “Why Art Photography?” explains how contemporary photography can be relatable in a way that engages the viewer in an emphatic and intimate dialogue. Without completely avoiding or taking on the critique of authenticity, Soutter’s notion is generating space for new ways to create art and interpret contemporary photography in the face of criticism, where contemporary photography has largely retreated from debates. I will prove the capability of photography to have an important place in contemporary art to investigate, explore and address the essential questions of the present day world. In this thesis, I will define the strengths and weaknesses of Soutter’s notion with examples by the artists Nan Goldin and Boris Mikhailov, who are working with the diaristic approach in photography. By the subjective ways through their own personal experience, gender identities and politically oppressive backgrounds these artists approach the depictions and presence of body in order to affect intimacy, recognition and identification.