Browsing by referee "SÍLOVÁ, Zuzana"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Faust a Job´sSlezáková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-14Tato práce se zabývá zkoumáním podstaty Faustovy vnitřní rozpolcenosti v souvislostech moderní doby. Snaží se postihnout základní povahové rysy vedoucí k pocitu prázdnoty. Autorka užívá komparace dramatické postavy Fausta s jeho biblickým předobrazem Jobem a s jedním z nejúspěšnějších současných podnikatelů Stevem Jobsem. Na základě srovnání se zamýšlí nad platností či mutací vyvozovaných tezí v dnešní době. Ve své druhé části autorka reflektuje vznik inscenačního projektu Faust. Vzhledem ke svému oborovému zaměření na oblast dramaturgie se věnuje zejména procesu výběru jednotlivých dramatických situací, úpravě dramatického textu a volbě vhodných inscenačních prostředků.
- Herectví: cesta k sobě, cesta k postavěVolavá, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-17Diplomová práce líčí cestu k divadlu a osobní a pracovní vývoj Zuzany Volavé při studiu činoherního herectví na DAMU. Jakými způsoby jsem v čase rozvíjela základní herecké předpoklady a kreativitu? Zpracovávám zde zkušenosti v překonávání překážek studia konkrétních rolí. Dotýkám se zde problému, jak zkombinovat vnitřní a vnější složky herce v konfrontaci se zpětnou vazbou. Definuji pravidla a společné cíle herecké tvorby. Jaká jsou rizika, bloky a rušivé elementy při tvorbě a jak s nimi bojovat? Co dělá herectví a herecká společnost s osobností člověka? Cílem práce je po čtyřech letech studia a po praxi v divadle DISK zjistit, co vědomě divadlu přináším a jaký na mě má vliv.
- Konvence a jejich překračování, tabuizovaná témata, umění a zvrhlostMikulášek, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-24V roce 1934 způsobil film Stalo se jedné noci pozdvižení tím, že v něm hlavní ženská hrdinka láká stopaře na svůj odhalený kotníček. Dnes, o přibližně 80 let později, souloží renomovaní herci ve filmech jako Nymfomanka či Příběhy Richarda O. a jejich obnažená těla jsou zachycena ve velkém detailu. Divadelní i filmové vyprávění se (nejen v oblasti erotiky, ale také násilí, politické nekorektnosti apod.) za necelých sto let posunulo k šokující otevřenosti, syrovosti, často až vulgaritě. V této práci zkoumám, proč tomu tak je a jaké nové nároky tyto extrémní výjevy kladou na herce. Dále se snažím šok zasadit do kontextu dějin a poukázat na to, že vlastně nejde o nic zcela nového ? v historii řada velkých děl dramatické literatury způsobila skandál. Dnes žijeme v době, kdy prakticky žádné téma není tabu. V umění už jsme viděli snad všechno. Po vyjmenování nejkontroverznějších výjevů, které se v divadle, filmu a happeningu objevily, se tedy zamýšlím nad tím, zda dnešní divák vůbec ještě stojí o další šokující experimenty. Jakým směrem se současné performativní umění asi vydá?
- Od interpretace k autorstvíHančilová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-18V této práci se zabývám návratem k příběhu v současné dramatice. Metodou drama-turgické analýzy a jejího zobecnění zkoumám, jaké formální prostředky využíva-jí k vyprávění příběhu současní dramatici. Snažím se reflektovat, jak se v jejich tvor-bě odráží vliv post-dramatického divadla, filmu, seriálu a virtuální komunikace. Na zá-kladě rozboru jednotlivých her zkoumám, jak se může způsob vyprávění přizpůsobovat tématu her. Zajímá mě, jak mohou autoři svojí tvorbou uchopovat současný chaotický svět a syntetizovat jej v příběh. Ve své práci tvrdím, že absence jednotného dramatického stylu ústí ve formální eklektičnost současných dramatiků. Popisuji roz-tříštění divácké obce a pokládám otázku, zda může současný autor psát nejen malé příběhy pro omezené publikum, ale zda může najít způsob, jak napsat hru ze součas-nosti pro velké jeviště. Dále se zabývám vztahem textu a jeho realizace v současném divadle. Zabývám se postavením autora textu ve vztahu k tzv. metakreativní nebo též tzv. autorské režii. V praktické části diplomové práce se věnuji svým dramaturgickým zkušenostem v rámci magisterského studia a svým autorským pokusům o dramatické texty. V této části se věnuji tématu úpravy textu a zásahu do cizího díla a dále popisuji vznik vlastních her z hlediska volby tématu a prostředků.
- Odraz osobnosti a života Ingmara Bergman a v jeho vybraných dílech mezi snem a realitouKrsová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-20Tato práce se zaměřuje na hlavní inspirační zdroje švédského režiséra Ingmara Bergmana, které pramení z jeho osobního života, a na způsob, jakým se odrážejí v jeho divadelní a filmové tvorbě. Při bližším zkoumání filmů jsem zjistila, že v nich lze najít silné opakující se autobiografické prvky. Zajímalo mne, zda pro ně můžeme najít společný výchozí bod v jeho osobním životě. Po důkladném zkoumání především literárních pramenů jsem zjistila, že zásadní pro konstituování režisérovy osobnosti bylo jeho dětství, výchova a komplikované rodinné zázemí. Z něj také pramenily sny, představy a jeho "démoni", kteří jsou v této práci kolektivně představeni jako důležité inspirační zdroje a prostředky, skrz které by se mělo na Bergmanovu tvorbu komplexněji nahlížet. Důraz je také kladen na osobu Augusta Strindberga v Bergmanově životě a jeho Hru snů, která spojuje život a filmovou i divadelní tvorbu švédského režiséra. Tato práce se snaží postihnout, jak se vliv Strindberga na Bergmana projevil v jeho vybraných filmech a divadelní kariéře, která je podrobněji rozvedena. Společné motivy a témata snů, představ a "démonů" obou tvůrců a velký vliv Hry snů na Bergmanovu tvorbu jsou doloženy na jeho dvou bilančních filmech Lesní jahody a Po zkoušce. Vytyčené téma není možné v rozsahu této práce uchopit v celé jeho šíři, proto tato práce poskytuje pouze odrazový můstek pro další hlubší zkoumání. Konkrétně divadelní působení Ingmara Bergmana by si vzhledem k jeho celosvětovému významu zasloužilo podrobněji zmapovat.
- Překlad dramatu jako nabídka ke scénické interpretaciPopiolková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-27Hlavním tématem této bakalářské práce je překlad divadelních her. Autorka zkoumá teoretická východiska a specifika této umělecké disciplíny. Na základě vlastní zkušenosti a odborné literatury se snaží konfrontovat překladatelský proces s režijně-dramaturgickou činností a poukázat na styčné plochy těchto oborů. Praktickým výstupem této práce je překlad španělské divadelní hry Strach a bída Francovy říše, jejímž autorem je José Sanchis Sinisterra. Druhá část práce se věnuje tomuto dramatu, jež se pokouší rozebrat z překladatelského a dramaturgicko-režijního hlediska. Poukazuje tak na různé oborové přístupy k dramatickému textu a možnosti, které každá oblast nabízí. Na závěr se autorka zamýšlí nad překladem jak z hlediska jazykového, tak inscenačního.