Browsing by referee "VALENTA, Josef"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Cesta k filozofii dramaticko výchovnými metodamiKohout, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Cílem této bakalářské práce je nabídnout vhled do způsobů použití dramatické výchovy jako formy výuky filozofie. Dramatická výchova prokázala svoji užitečnost v mnoha školních předmětech. Výhodou dramatické výchovy je spojení tématu s přímou zkušeností. Bohužel, právě přímá zkušenost a její spojení se skutečným životem je to, co filozofii chybí. Tato práce ukazuje různé přístupy použití dramatické výchovy ve výuce filozofie na základě běžného rozdělení filozofických disciplín. Pojednává dramatickou výchovu jako způsob předání filozofického textu studentům skrze přípravu divadelního tvaru, ale také dramatickou výchovu jako jednotlivou metodu, která může být použita v hodině. Tato práce obsahuje taktéž záznam praktické realizace projektu zaměřeného na Sókrata a Platónův pohled na vztah jednotlivce a obce.
- Čtyři živly v dramatické výchově s dospělýmiRojíková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-05V bakalářské práci na téma „Čtyři živly v dramatické výchově s dospělými“ se věnuji popisu dramaticko-výchovné dílny s vysokoškolskými studenty. Skupina se skládala z šesti osob, které neměly s dramatickou výchovou zkušenosti žádné nebo jen minimální. Zastřešující téma dílny představují čtyři přírodní živly: oheň, voda, země a vzduch. Za hlavní tematicky cílové oblasti dílny jsem si stanovila z osobnostního rozvoje kreativitu, psychohygienu a sebepoznání, ze sociální oblasti rozvoj kooperace a z cílů dramatických rozvoj hry v roli a improvizace. Práce je dělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji téma živlů, psychologická východiska skupiny a cíle dílny. Část praktická potom zachycuje průběh dílny, tedy jednotlivé metody, jejich průběh, cíle a reflexe.
- Dramatická výchova v speciálně pedagogic kém prostředíHelemíková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-01-15Práce se zabývá možnostmi užití dramatické výchovy ve speciálně pedagogickém školství. Je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení jednotlivých druhů a forem postižení, specifikuje nároky kladené na pedagoga ve speciálním školství i v oboru dramatické výchovy. Popisuje činitele, které ovlivňují reakce jedince na jeho postižení. Druhá kapitola vymezuje dramatickou výchovu v systému paradivadelních systémů, přibližuje i jiné systémy, které jsou v rámci speciálně pedagogického prostředí užívány. Třetí kapitola hledá možnosti aplikace dramatické výchovy do výchovného a vzdělávacího prostředí u různých skupin jedinců s postižením. Čtvrtá kapitola předkládá několik realizovaných projektů a hodin u jedinců s mentálním postižením.
- Inscenování literární předlohy Magor dětem ve třech věkových skupinách a třech divadelních formáchŠeráková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá zkoumáním inscenačního procesu ve třech věkových skupinách za využití jedné literární předlohy. V práci jsou podrobně popsány všechny tři skupiny ve vývojových fázích: mladší školní věk, prepuberta a adolescence. Text se dále velmi podrobně věnuje inscenačnímu procesu vycházejícímu z předlohy a zaměřuje se na odlišnosti způsobené věkem. Dále popisuje divadelní formy, které z inscenačního procesu vzešly: scénické čtení, divadlo poezie a dokumentární divadlo.
- Jedinec proti většiněČernochová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-06Tato práce se věnuje tématu konformity jedince a působení tlaku většiny na jednotlivce. Průzkum tohoto tématu vychází z osobní potřeby věnovat se problematice, kterou shledávám v kontextu současného společenského vývoje jako aktuální a hodící se k reflexi. Teoretická část se věnuje tématu z obecného hlediska, upozorňuje na psychologické výzkumy provedené na toto téma, a nahlíží na konformitu v období dospívání z pohledu vývojové psychologie. Praktická část popisuje realizaci projektu, jehož podkladem se stalo drama Maryša od bratří Mrštíků a postupy využívané ve strukturovaném dramatu.
- Prospektivní práce se senioryPekárek, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-05-31Hlavním záměrem mé práce je akční výzkum s využitím dramatické výchovy se seniory v Domově pro seniory. Přičemž otázkou není prevence nebo zpomalení nástupu patologických jevů spojených se stářím, nýbrž naopak pozitivní pohled na seniory a jejich celkovou socio-psychologickou osobnost jako zdroje seberozvoje a zkušenosti. Akční výzkum bude probíhat v 7 lekcích s dobrovolně přihlášenými jedinci přímo v Domově pro seniory v Rožmitále pod Třemšínem.
- Tělové vnímání v herecké pedagogice a v dramatické výchověSkuhrovcová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-05Práce popisuje, co je tělové vnímání, jak funguje v našem těle, a jak je využíváno v herectví. Hledá způsoby jak je možno tělové vnímání rozvíjet pomocí dramatické výchovy. Inspiruje se z práce Michaila Čechova a Jerzyho Grotowského.
- Využití dramatické výchovy k rozvoji psychické odolnosti a optimismuPušová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-01-07Tato práce zkoumá působení dramatické výchovy na osobnost, konkrétně možnost jejího využití při rozvoji psychické odolnosti a optimismu. Teoretická část vymezuje pojem psychické odolnosti, věnuje se tzv. měkkým dovednostem a tomu, jak je dramatická výchova rozvíjí. Práce uvádí výsledky provedených výzkumů v oblasti působení dramatické výchovy na tyto kompetence. Dále se věnuje modelu psychické odolnosti podle Moniky Gruhlové a Huga Körbächera a zkoumá možnost rozvoje jeho jednotlivých složek, zejména optimismu, prostředky dramatické výchovy. Praktická část práce obsahuje návrhy dvou konkrétních lekcí včetně reflexe jejich realizací. Přináší také několik osobních výpovědí o pozitivní zkušenosti s dramatickou výchovou.
- Využití DV v průřezových tématech na základní škole praktickéLaloušková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-05-28Tato diplomová práce pojednává o využití dramatické výchovy v průřezových tématech na základní škole praktické. Vzhledem ke specifikům cílové skupiny žáků se práce věnuje vymezení jednotlivých skupin postižených dětí, jejich zdravotním omezením, projevům a možnostem. Prostředí základní školy praktické je v mnoha ohledech odlišné od běžných základních škol, což výrazně modifikuje vzdělávání těchto dětí. Podrobnější náhled na problematiku žáků se zdravotním postižením přináší pochopení pro možnosti dramatické výchovy. Cílem této diplomové práce je ukázat, že i ve speciálním školství lze využívat metody dramatické výchovy ke vzdělávání žáků. Vycházím zde ze své praxe speciálního pedagoga a ze zkušeností s dramatickou výchovou u postižených jedinců. Součástí diplomové práce jsou tři projekty, které využívají dramatickou výchovu jako prostředek k pochopení daného problému. Projekty jsou propojeny také s výtvarnými a pracovními činnostmi, které jsou na základní škole praktické významně zastoupeny.
- Využití metod dramatické výchovy v projektu Rande je hraSoukupová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-02Diplomová práce pojednává o přínosu a možnostech využití metod dramatické výchovy v rámci seznamovacích akcí. V teoretické části porovnává chování zvířat a lidí v procesu námluv, seznamuje stručně s historií seznamování, fenoménem "singles" a zabývá se dnešními možnostmi seznamování. Dále nahlíží do vzdělávání dospělých lidí ve spojitosti s dramatickou výchovou a do obecné roviny komunikace. Praktická část popisuje proces vzniku autorského projektu "Rande je hra" a představuje ukázku tří programů, které byly realizované jako seznamovací akce pro nezadané s využitím dramatických metod.