Browsing by referee "Valenta, Josef"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Čím pohyb, hudba, literatura a výtvarné umění obohacují dramatickou výchovu?Kubecová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-05ANOTACE: Diplomová práce je v teoretické i praktické rovině cíleně směřována k obhajobě dramatické výchovy v souvislosti se současným pojetím vzdělávání v naší zemi. Krom vymezení dramatické výchovy coby svébytného inovačního proudu vycházejícího z principů konstruktivní školy se práce zabývá interdisciplinárním charakterem dramatické výchovy. Teoreticky i prakticky práce dokládá různou vazbu dramatické výchovy na další vědní, praktické i umělecké obory s cílem doložit smysluplnost této vazby konkrétně při vyučování dramatické výchovy v rámci literárně dramatického oboru základní umělecké školy.
- Divadlo jako estetická nabídka mezilidské komunikaceŠplíchalová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-12-16Ve své disertační práci se budu zabývat principiydivadelní práce s lidmi s mentální retardací, jejich talentem pro oživování loutek, jejich psychofizickými předpoklaey a limity, a především potřebou komunikovat s divákem - být s ním v tvůrčím a recipročním kontaktu v divadelních projektech, které převážně tvoří sami. Budu též reflektovat perspektivy integrovaného divadla - herců s mentální retardací a herců profesionálů (případně vysokoškolských studentů herectví)
- Dramatické aktivity se senioryDemjanovičová, Soňa(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-09V bakalářské práci jsem popsala svůj pokus, ve kterém jsem zavedla dramatické aktivity v domově s pečovatelskou službou v Bristolu v Anglii. Čtenář se může seznámit s lekcemi, které jsem odučila ve dvou skupinách seniorů, do nichž byli účastníci rozděleni dle míry ztráty paměti. Zabývám se chováním jednotlivců nejen během aktivit ale i mimo ně, popisuji prostředí, ve kterém žijí. Snažím se zachytit změny, které mohly hodiny dramatické výchovy zapříčinit. V teoretické části se věnuji různým aspektům stáří a zkoumám, co tomuto období může dramatická výchova nabídnout. Součástí práce jsou přílohy, jež ukazují materiál, který jsem používala, některé výtvory skupin a podrobný popis chování účastníků při jednotlivých aktivitách.
- Hlas jako nástroj k hledání sebevědomí, autority a identity budoucího učitele dětí předškolního věkuMařádková, Ladislava(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-09V bakalářské práci jsem popsala svůj projekt, který zkoumá uţitečnost hlasové výchovy pro budoucí pedagogy dětí předškolního věku. Čtenář se můţe seznámit s osmi lekcemi, které jsem odvedla na Střední odborné škole pedagogické v Nové Pace ve skupině studentek prvního ročníku. V teoretické části se zabývám fyziologií dechových a hlasových orgánů a souvislostmi psychologických a filosofických pojmů ? sebevědomí, identita, autorita ? s lidským hlasem.
- Koncepce dramatické výchovy na nižším gymnáziuVrzáčková, Blanka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-03Autorka této diplomové práce pracuje jako učitelka dramatické výchovy a angličtiny na nižším gymnáziu. Popisuje vznik vlastní koncepce dramatické výchovy na konkrétní škole vycházející ze státního kurikulárního dokumentu (tzv. Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání). V první části se zabývá tím, jakou má dramatická výchova v rámci tohoto dokumentu pozici a jaké jsou možnosti jejího zařazení do školního vzdělávacího programu. Dále se zamýšlí nad možnostmi tohoto oboru přispět k rozvoji klíčových kompetencí. Další část se věnuje období pubescence ve vztahu k dramatické výchově. Následuje část, ve které je představen školní vzdělávací program gymnázia v Kralupech nad Vltavou a také je zde popsán způsob, jak tento dokument vznikal. Jádrem diplomové práce je autorčina vlastní koncepce dramatické výchovy, která se stala součástí školního vzdělávacího programu zmíněné školy. V této kapitole jsou uvedeny jednotlivé části dokumentu doplněné autorčinými komentáři a návrhy na hodnocení. V poslední části věnované realizaci je k nahlédnutí tématický plán pro primu. Dále jsou popsána některá pravidla a rituály, jež se osvědčily v hodinách dramatické výchovy. Tato kapitola je zakončena podrobným popisem lekcí realizovaných během prvního pololetí. Na konci autorka shrnuje své zkušenosti z vytváření koncepce i jejího ověřování, vyvozuje některá doporučení a zmiňuje úkoly, kterými se chystá zabývat v budoucnu.
- Mýty severoamerických indiánů jako zdroj témat pro dramatickou výchovuKalinová, Karolina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-05-29Diplomová práce se zabývá hledáním témat mýtů severoamerických indiánů vhodných pro využití v dramatické výchově. Nejprve zasazuje mýty severoamerických indiánů do širšího kontextu myšlení přírodních národů a světové mytologie. Zabývá se magickým myšlením, rituály a mýty přírodních národů. Dále popisuje způsob myšlení a náboženské představy severoamerických indiánů, jejich hodnoty a způsob života. Jádrem práce je rozbor několika konkrétních mýtů a návrh lekce dramatické výchovy vycházející z jednoho z rozebíraných mýtů. Jednotlivé rozbory obsahují vždy stručný obsah mýtu, seznam témat, která v něm můžeme nalézt, a návrh jak je v dramatické výchově můžeme využít. Přílohy obsahují anotace knih obsahujících mýty severoamerických indiánů a populárně naučných publikací zabývajících se životním stylem severoamerických indiánů; další příklady témat, která mýty severoamerických indiánů nabízí pro dramatickou výchovu; a popis reálií severoamerických indiánů.
- Příběh trojské válkyŠvejda, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-09Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci dvoudenní dílny na téma Příběh trojské války. Je primárně připraven pro skupinu patnácti žáků literárně-dramatického oboru ve věku jedenáct až čtrnáct let. Žáci se prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy dozvídají o příčinách, průběhu a postavách trojské války, zároveň je kladen důraz na poznání řeckých bohů. Vedle kognitivních aspektů projektu je kladen důraz na sociální rozvoj dětí. Realizace projektu nemá zastupovat komplexní poznání celé problematiky trojské války, soustřeďuje se toliko na základní dějovou linku příběhu. Primárně proto také vychází z literární předlohy určené pro dětského čtenáře, která je doplněna další faktografií.
- Průřezová témata v projektech s využitím dramatickovýchovných metodHonsnejmanová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2011-01-11Tato práce se věnuje průřezovým tématům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a chce na základě vytvořených a realizovaných projektů ověřit, zda je lze (a jak efektivně) vyučovat metodami dramatické výchovy. První část práce se věnuje průřezovým tématům, možnostem jejich zařazení do učebního plánu a přínosu pro žáky základní školy a rozvoj jejich klíčových kompetencí. Poté se zabývá projektovým vyučováním, jeho zákonitostmi, zásadami a významem pro žáky. A dále dramatickou výchovou jako umělecko-pedagogickým oborem, jehož metody umožňují naplňování cílů jiných oblastí uplatnění dramatických prostředků. Ve druhé části jsou zmapována jednotlivá průřezová témata a ke každému je vytvořen vlastní projekt realizovaný metodami dramatické výchovy. Část třetí se věnuje hodnocení jednotlivých lekcí, použitých metod a technik, pojmenování jejich úskalí a nabízí metodické poznámky k jejich realizaci. Závěr práce obsahuje zhodnocení užití dramatické výchovy jako metody k realizaci průřezových témat v základním vzdělávání.
- Rok 1968Hrnečková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-09Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci projektu určeného coby doplněk výuky dějepisu na základní škole. Projekt je vytvářen pro devátou třídu základní školy a je zamýšlen jako universální, s úpravami použitelný na jakékoli české základní škole. Realizován byl v únoru 2009 na 1. základní škole v Benátkách nad Jizerou během dvou po sobě následujících dnů, ve dvou blocích po šesti hodinách. Ve formě strukturovaného dramatu seznamuje projekt žáky s událostmi roku 1968 v Praze. Skrze fiktivní příběh sedmnáctileté dívky Julie a její rodiny poznávají žáci postupně důležité momenty pražského jara a následné okupace vojsky Varšavské smlouvy. Práce především zkoumá, jaký vliv má na průběh a vyznění projektu poměr podaných informací a zprostředkovaných emocí.
- Systém výuky dramatu v Anglii a WalesuKrátká, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2011-01-11Tato práce mapuje systém dramatu v Anglii a Walesu od předškolní výchovy až po vyskoškolské studium. Blíže se zabývá programem učitelství dramatu na univerzitě v Readingu a nastiňuje možnosti inspirace pro českou dramatickou výchovu.
- Výuka průřezového tématu Výchova demokratického občana formou dramatické lekceSýkorová, Jaroslava(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-03Práce popisuje možnosti dramatické výchovy při výuce průřezového tématu Výchova demokratického občana. Je založena na konkrétní dramatické lekci, jež byla provedena se třemi různými skupinami. Autorka pojmenovává problémy a popisuje další možnosti práce s touto lekcí.
- Využití metod dramatické výchovy při výuce židovské problematiky na střední školeŘezníčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-12Tato bakalářská práce se věnuje využití metod dramatické výchovy ve výuce dějepisu na střední škole, konkrétně v tématu Židé v českých zemích. Na počátku práce je krátká úvaha o výhodách a úskalích dramatických metod v hodinách dějepisu včetně stručného vysvětlení pojmu dramatické metody a vymezení hlavních typů dramatické práce. Jádro práce tvoří dva scénáře strukturovaných dramat, doplněné odborným historickým zázemím. První ? Hilsneriáda - je věnován problematice antisemitismu v českých zemích na přelomu 19. a 20. století a pověře o rituální vraždě, druhý ? Židé po druhé světové válce ? se zaměřuje především na to, s čím se museli vypořádat Židé přeživší holocaust.