Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by Subject "dějiny světového divadla"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Drama otevřené formy: význam scény, střih a montáž v Büchnerově VojckoviSchmitt, Katharina, 1979-(2004)Date of thesis defence: 2004-01-01
- Dramatické postupy Ödöna von HorváthaBerkmanová, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-25Práce si klade za cíl zkoumat společné prvky dramatického díla Odona von orvatha a jejich vývoj v průběhu jeho života. Hlavním základem pro toto zkoumáni jsou konkrétní vybrané tituly, ohniskem potom hra Don Juan se vrací z války, kterou se práce zabývá i prakticky z hlediska konkrétní inscenační práce.
- Le théâtre du Grand-Guignol fenomén divadla a jeho dramaturgieKebrtová, Helena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-18Bakalářská práce představuje francouzské populární divadlo Grand-Guignola přináší základní vhled do jeho dramaturgie. Soustředí se především na otázky aktuálního využití materiálu, který Grand-Guignol poskytuje. V první části se věnuje historickému úvodu a vymezení typických rysů grand-guignolovského žánru. Práce dále představuje padesát pět synopsí vybraných her z repertoáru théâtre du Grand-Guignol, pojednání o jejich tématech a komentáře k jednotlivým textům. Nabízí zamyšlení nad možnými způsoby oživení Grand Guignolu v dnešní době.Théâtre du Grand-Guignol založil v roce 1897 Oscar Méternier jakonaturalistické divadlo, které mělo hájit svobodu umění. V období do první světové války se Grand-Guignol vyvinul v hororové divadlo a toto dramaturgické zaměření mu zůstalo až do jeho zániku v roce 1962. Zlatý věk poznal Grand- Guignol ve dvacátých letech. Grand-Guignol je zároveň označení žánru a proto Grand-Guignolem můžeme nazývat i hry uvedené v jiných divadlech. Pro Grand-Guignol je typická kratší¨forma, zápletka se zločinem ? nejčastěji vraždou, násilí spojené s erotikou a realistické provedení, které vyžaduje dokonalé triky a efekty. Divák má vlivem sugestivnosti děje zaměňovat fikci s realitou. Náročnost hereckého projevu, odvážná současná tematika a vysoká kvalita inscenovaných textů staví Grand- Guignol nad úroveň průměrných populárních divadel. Mnohé hry uvedené v théâtre du Grand-Guignol mohou být sdělné i pro dnešního diváka. Jde navíc o žánr, který není na jevištích běžný, a přitom by mohl být divácky úspěšný. Autorka práce je přesvědčena, že stojí za to pokusit se odkaz Grand-Guignolu oživit, minimálně formou projektu, při kterém bude možné prozkoumat možné inscenační přístupy ke grand-guignolovskému žánru
- Od vyprávění k divadlu a zpět aneb Prvky a principy epického divadlaVerecká, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-18Práce se v první části zabývá fenoménem epického divadla tak, jak tento termín chápe a rozvíjí ve svých textech Bertolt Brecht. Text se snaží zachytit podstatu toho, jak jednotlivé prvky a principy epického divadla ovlivňovaly vyznění divadelních produkcí a jakým způsobem se skrze ně proměňoval způsob divadelní narace. Práce se dotýká také toho, jak je skrze divadlo možné manipulovat s divákem. V druhé části text reflektuje dosavadní autorskou zkušenost Terezy Verecké a souborně se zabývá jejími dramatickými texty. Snaží se pojmenovat nešvary těchto textů i úskalí, na něž Tereza Verecká při své tvorbě naráží. Následně se snaží najít možná řešení těchto překážek právě skrze některé z postupů epického divadla.